پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خوزستان, گزارش های ویدئویی  »   ابتلای 7 هزار هکتار از نخلستان‌های خوزستان به آفت چوب خوار + فیلم
25 بهمن 1399 , ساعت 13:27

ابتلای ۷ هزار هکتار از نخلستان‌های خوزستان به آفت چوب خوار + فیلم

۷ هزار هکتار از نخیلات خوزستان دچار آفت کرم چوب‌خوار خرما شده اند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز گفت: تداوم شرایط نامطلوب اقلیمی و بی‌توجهی در تهیه برنامه‌های کنترلی، نخلستان‌های استان خوزستان سبب گسترش آفت کرم چوب‌خوار خرما شده و ارزیابی‌های اولیه از ابتلای هفت هزار هکتار از نخلستان‌های این استان به آفت چوب‌خوار حکایت دارد.

شهلا عموری افزود: برای جلوگیری از سرایت این آفت لازم است سازمان جهادکشاورزی خوزستان به کمک ستاد مدیریت بحران استان وارد عمل شود.

وی ادامه داد: برابر ماده ۲۰ قانون حفظ نباتات، باید منابع مالی مربوط به پیشگیری و مبارزه با آفت چوب‌خوار برای استان خوزستان پیگیری شود.

وی با بیان اینکه نباید اجازه داد این آفت به کل نخیلات خوزستان نفوذ کند گفت: برای جلوگیری از سرایت این آفت لازم است سازمان جهادکشاورزی خوزستان به کمک ستاد مدیریت بحران استان وارد عمل شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان افزود: برابر با این قانون باید منابع مالی مربوط به پیشگیری و مبارزه با آفت چوب خوار برای استان خوزستان پیگیری شود.

وی با نگرانی از شیوع آفت چوب خوار تنه خرما و نابودی این نخل‌های خوزستان، افزود: خرما یک محصول مهم و صادراتی خوزستان است که نقش مهمی در توسعه صادرات بازرگانان خوزستانی دارد.
تداوم شرایط نامطلوب اقلیمی و بی توجهی در تهیه برنامه‌های کنترلی این آفت می‌تواند سطح بیشتری از آلودگی چوب خوار‌ها را به نخلستان‌های خوزستان تحمیل کند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز خرما را یک محصول راهبردی در خوزستان دانست و گفت: همان‌گونه که استان بوشهر برای کنترل و مبارزه با این آفت تسهیلات دولتی را برای نخلداران فراهم کرده، انجام اقدامات مشابه در خوزستان نیز ضروری است.

او با بیان اینکه خوزستان بیشترین سطح زیر کشت خرما در کشور را دارد، ادامه داد: بااین وجود این استان دومین تولیدکننده خرما است که این امر نشان‌دهنده وجود مشکلات متعدد در نخلستان‌های خوزستان است؛ در غیر این صورت متناسب با سطح زیر کشت، این استان نیز می‌توانست نخستین تولیدکننده خرما باشد.

.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
آفت سرخرطومی حنایی خرما بعنوان یکی از مخرب ترین آفات و ازعوامل مهم تهدید کننده امنیت غذایی در سطح جهان می باشد ودر حال حاضر یکی از آفات قرنطینه ای در ایران به ...
پاجوش‌های نخل آلوده به آفت سوسک سرخرطومی حنایی در شهرستان گراش به مقصد نرسید. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از توقف و امحای ۳۸ اصله پاجوش نخل آلوده به آفت ...
به همت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، "رویداد ملی فناورانه آفت سرخرطومی حنایی خرما" به مدت دو روز در روزهای 29 و 30 آذر ماه 1402 در جیرفت برگزار می گردد....
No Thoughts on ابتلای ۷ هزار هکتار از نخلستان‌های خوزستان به آفت چوب خوار + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>