پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گلستان  »   پایش و مدیریت مگس میوه مدیترانه ای در استان گلستان
27 بهمن 1399 , ساعت 15:00

پایش و مدیریت مگس میوه مدیترانه ای در استان گلستان

مدیر حفظ نباتات استان گلستان در خصوص اهمیت مبارزه با آفت مگس میوه مدیترانه ای اظهار داشت: آفت مگس میوه در استان گلستان این آفت طی سالهای اخیر (۹۹-۹۷) با افزایش جمعیت در باغات میوه ایجاد خسارت می نماید.

وی گفت: به دلیل شرایط آب و هوایی، اقلیم و سطح و تنوع باغات استان نسبت به استان همجوار (مازندران) زمان ظهور آفت وانبوهی جمعیتی آن تفاوت دارد. گسترش این آفت در سالهای گذشته محدود به شهرستانهای غربی تا مرکز استان (بندرگز، کردکوی وگرگان) بود، ولی درسال جاری شاهد گسترش آفت در اکثر نقاط استان هستیم هرچند که جمعیت آفت و میزان خسارت وارده در شهرستانهای شرقی استان بسیار کمتر است.

وی افزود: به دلیل شرایط آب وهوای مساعد تر (دما و رطوبت مناسب ) و وجود باغات مرکبات در غرب و مرکز استان مدت زمان فعالیت این آفت در این مناطق طولانی تر است. این آفت در چند سال اخیر معمولا در اواخر خرداد ماه در باغات هسته دار ظاهر شده که در این بازه زمانی بیش از ۹۵ درصد میوه برداشت شده است. میزبانان بعدی که مورد حمله آفت قرار می گیرند به ترتیب گلابی زود رس، انجیر، خرمالو، هسته دار دیررس، انار ومرکبات می باشد به عبارتی، بیشترین انبوهی جمعیت و خسارت وارده میوه میوه مدیترانه ای در باغات هسته دار دیر رس، خرمالو و مرکبات مشاهده می شود.

حق نما درباره پاپش مگس میوه مدیترانه ای در باغات استان گلستان گفت: برابر شیوه نامه ابلاغی سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص پایش و مدیریت مگس میوه مدیترانه ای، مدیریت حفظ نباتات استان هرساله با در نظر گرفتن شرایط آب وهوایی و تنوع باغات در سطح ۱۴ شهرستان برنامه ریزی نموده ومواد وتجهیزات لازم اعم از تله و مواد جلب کننده جنسی، پروتئین هیدرولیزات ‌جهت پایش آفت در اختیار شهرستانهای تابعه استانی قرار می دهد. شروع عملیات تله گذاری در ابتدا از باغات هسته دار پیش رس که مصادف با اواخر فروردین ماه بوده انجام می شود.
وی تاکید کرد: در سال جاری حفظ نباتات استان با جمع آوری داده های شهرستانی و ثبت اطلاعات (تعداد شکار مگس) در سامانه پایش نسبت به ارائه گزارش پراکنش و شدت انبوهی جمعیت آفت بصورت هفتگی با استفاده از نقشه در شهرستانهای استان اقدام نمود.

وی با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی و آشنایی باغداران با آفت نحوه خسارت و مبارزه با آن بیان داشت: جهت آشنایی باغداران استان با این آفت و خسارات ناشی از آن به روشهای مختلف اعم از برگزاری کلاس های گروهی، مصاحبه تلویزیونی و رادیویی، ارسال پیامک به بهره برداران، نصب پوستر و بنر، مصاحبه با مطبوعات، اعلام از طریق مساجد و … با درنظر گرفتن محدودیت بیماری کرونا در شهرستان ها استان انجام گرفت.

وی افزود: با شروع ردیابی، اطلاع رسانی به باغداران از طریق پیامک انبوه، نصب اطلاعیه و بنر در مکان‌های پرتردد کشاورزان و ارائه برگه بازدید به باغداران انجام شد.

حق نما در خصوص کاهش خسارت و مدیریت مگس میوه مدیترانه در باغات و اقدامات لازم باغداران گفت:  برای مدیریت و کاهش خسارت مگس میوه مدیترانه‌ای و نسل دوم آفت غالب (شپشک ها) مرکبات در کانون‌های آلوده لازم است کارشناسان و باغداران رعایت دستورالعمل در باغ‌های استان (خرمالو، گلابی، نارنگی پیش رس) را در دستور کار قرار دهند.

برداشت تمامی میوه‌هایی که از نظر فیزیولوژیک رسیده باشند نظیر خرمالو، گلابی، انجیر، نارنگی پیش رس و … باید سریع‌تر انجام شود.

وی اضافه کرد: شکار انبوه آفت با نصب تله‌های جلب کننده تغذیه‌ای حاوی سراتراب، سراتینکس یا پروتئین هیدرولیزات به تعداد ۳۰ تله در تراکم پائین، ۵۰ تله در تراکم متوسط و ۸۰ تله در صورت مشاهده جمعیت بالا با مشاوره و هماهنگی کارشناسان مراکز و کلینیک‌های گیاهپزشکی از دیگر اقداماتی است که برای کنترل این آفت باید مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته وی طعمه پاشی بر اساس دستورالعمل کمیته پایش (شکار مگس میوه مدیترانه‌ای در هر تله بیش از ۳ عدد در روز) در باغ‌هایی که میزبان حساس نظیر نارنگی پیش رس وجود دارد توصیه و تاکید می‌شود در صورت نزدیک شدن به زمان رسیدن و برداشت میوه لازم است طعمه پاشی به فاصله ۵ روز تکرار شود.

حق نما تاکید کرد: رعایت بهداشت کف باغ با جمع آوری میوه‌های ریخته شده پای درختان و دفن آن‌ها در عمق ۵۰ سانتی متری خاک، رعایت نکات قرنطینه‌ای در جابجایی میوه بین استان‌ها همچنین عدم انتقال میوه‌های آلوده به سایر مناطق استان، مبارزه شیمیایی (کاور اسپری) با صلاحدید کارشناس مراکز و کلینیک گیاهپزشکی ۲۵ روز قبل از رسیدن و برداشت میوه از دیگر اقداماتی است که در کنترل آفت مگس میوه مدیترانه‌ای نقش دارد.

مطالب مرتبط

طرح مقابله با مگس مدیترانه‌ای در ۵۰۰ هکتار از باغ‌های کاشان تا پایان شهریور ادامه دارد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ سرپرست جهاد کشاورزی کاشان گفت: این مگس یکی ...
رییس جهاد کشاورزی شهرستان رابر گفت: آلوده شدن سطح سه هزار هکتار از باغ‌های این شهرستان به آفت مگس میوه مدیترانه‌ای باعث خسارت ۸۰ درصدی به باغات شده است. به ...
طرح مبارزه با افت مگس زیتون در باغات طارم اجرا می‌شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، آفت مگس زیتون طی چند سال اخیر خسارات زیادی به محصولات زیتون وارد ...
عملیات ردیابی آفات قرنطینه‌ای مگس میوه مدیترانه‌ای و میوه انبه در مناطق مرکبات خیز شهرستان کازرون آغاز شد. حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: آفات قرنطینه‌ای مگس میوه ...
No Thoughts on پایش و مدیریت مگس میوه مدیترانه ای در استان گلستان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>