پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, اردبیل, استان ها  »   هشدار شیوع آفت یبد سیب زمینی در انبارها
27 بهمن 1399 , ساعت 17:59

هشدار شیوع آفت یبد سیب زمینی در انبارها

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نسبت به شیوع بید سیب زمینی در انبارها و ضرورت جلوگیری از خسارت به محصول انبار شده کشاورزان هشدار داد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نسبت به شیوع بید سیب زمینی در انبارها و ضرورت جلوگیری از خسارت به محصول انبار شده کشاورزان هشدار داد.

یحیی آذرمی روز دوشنبه اعلام کرد: با توجه به افزایش نسبی دما در روزهای اخیر، شرایط مساعدی برای شروع پوسیدگی، جوانه زنی و فعالیت و خسارت بید سیب زمینی در انبارهای سیب زمینی اردبیل فراهم شده و کشاورزان باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

وی ادامه نگهداری محصول سیب زمینی در انبارهای سنتی را موجب پوسیدگی، جوانه زنی و افزایش خسارت بید سیب زمینی عنوان کرد و افزود: محصول انبار شده باید هرچه سریع‌تر به بازار مصرف و یا انبارها و سردخانه‌های استاندارد انتقال یابد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به کشاورزان سیب زمینی کار استان توصیه کرد که با بازدیدهای منظم، وجود پوسیدگی و خسارت آفت را در محصول انبار شده ردیابی و اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به ضرورت تنظیم و کنترل شرایط تهویه انبارها گفت: کشاورزان در انبارهای سنتی از طریق تهویه هوا دمای انبار را به زیر ۶ درجه سانتیگراد رسانده و محصول انبار شده سیب زمینی خوراکی را در دمای استاندارد پنج الی ۶ درجه سانتیگراد نگهداری کنند.

آذرمی ادامه داد: در صورت مشاهده آلودگی زیاد به بید سیب زمینی در انبارهای سنتی استان، ادامه نگهداری محصول به صلاح نبوده و جهت جلوگیری از خسارت بیشتر، محصول باید روانه بازار شود.

وی به سیب زمینی کاران استان توصیه کرد که از محصول آلوده به بید سیب زمینی را هرگز به­عنوان بذر برای سال بعد استفاده نکنند.

محصول سیب زمینی در ۲۲ هزار هکتار از اراضی دشت اردبیل شامل اراضی زراعی شهرستان‌های نیر، نمین، اردبیل و سرعین کشت می شود.

سالانه بیش از ۲۰ درصد محصول سیب‌زمینی کشور در اردبیل تولید می‌شود و هم‌اکنون بیش از ۱۲ هزار بهره‌بردار کشاورزی سیب‌زمینی کار در استان فعال هستند و سالانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازار می‌کنند.

کشت محصول سیب زمینی در اوایل فصل بهار در اراضی شهرستان‌های اردبیل، نمین، نیر و سرعین آغاز شده و محصول تولیدی نیز از ماه آخر تابستان برداشت شده و به تدریج روانه بازار می‌شود.

نیاز استان اردبیل به سیب زمینی حدود ۱۸۴ هزار تن است و مازاد نیاز استان در انبارهای استان نگهداری شده و به استان‌های دیگر و نیز به کشورهای جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می‌شود.

۹۵ درصد محصول سیب زمینی کشت شده در استان اردبیل را رقم آگریا و مابقی را ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا تشکیل می‌دهد.

میانگین تولید محصول سیب زمینی در هر هکتار از اراضی استان اردبیل ۳۷ تن است ولی در سال‌های اخیر به علت استفاده از آبیاری به روش نوار تیف و روش کاشت متفاوت با عرف منطقه به شیوه سه ردیف با دو نوار تیف و نیز جلوگیری از اتلاف زمین، بالاترین میزان برداشت محصول سیب زمینی با ۷۰ تن در روستای خلیفه لو اردبیل به ثبت رسیده است.

سیب زمینی تولید شده در این استان از لحاظ کیفیت، درصد ماده خشک، وجود کمترین میزان باقی مانده سموم و کود در جایگاه برتر کشور قرار دارد.

سیب زمینی تولیدی اردبیل جزو محصول پاک به شمار می‌رود و از نظر کیفیت و کمیت قابل رقابت با سیب زمینی تولیدی کشورهای اروپایی است.

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نسبت به کنترل گیاه انگلی سس در مزارع سیب زمینی این استان هشدار داد و خواستار اقدامات مراقبتی زارعان برای مقابله با خسارت گسترده و ...
ازبکستان اعلام کرد صدها تن سیب زمینی ایران را به خاطر وجود آلودگی برگشت داده است. مقامات آژانس حفاظت نباتات و قرنطینه گیاهی ازبکستان اعلام کردند که ۳ هزار و ...
پژوهشگران موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور مبادرت به ارایه روش کنترل بیولوژیک با استفاده از نماتد بیمارگرحشرات برای کنترل آفت مخرب بید سیب زمینی نمودند. بید سیب ‌زمینی Phthorimaea operulella ...
No Thoughts on هشدار شیوع آفت یبد سیب زمینی در انبارها

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>