پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, هرمزگان  »   شب پره مینوز سد راه صادرات و تولید محصولات سبزی و صیفی در هرمزگان
27 بهمن 1399 , ساعت 11:14

شب پره مینوز سد راه صادرات و تولید محصولات سبزی و صیفی در هرمزگان

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان گفت: آفت «توتا آبسولوتا» یک شب پره بسیار خطرناک بر روی گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل دلمه، سیب زمینی و صادرات آن است.

سید سعید مدرس در تشریح مشاهده شب پره مینوز گوجه فرنگی در استان هرمزگان بیان داشت: با توجه به سطح وسیع زیر کشت محصولات سبزی صیفی در گلخانه ها و فضای باز در استان هرمزگان، تشخیص و شناسایی و کنترل شبپره مینوز گوجه فرنگی، لازم و ضروری است.

محقق گیاهپزشکی مرکز در راستای شناسایی آفت توتا آبسولوتا اظهار داشت: این آفت یک شب پره بسیار خطرناک به ویژه بر روی گوجه فرنگی، بادمجان، فلفل دلمه، سیب زمینی و انواع دیگر گیاهان است.

مدرس افزود: آفت «توتاآبسولوتا» می تواند در شرایط اوج خسارت تا ٨۵ درصد محصول را نابود سازد و وجود آن همچنین می تواند محدودیتی در صادرات محصول باشد. پیشگیری و مدیریت صحیح آفت بسیار تعیین کننده است.

مدرس گفت: مبارزه شیمیایی در اغلب موارد بدلیل مقاومت آفت توتا به بسیاری از آفت کشها و همچنین اینکه بخش عمدهای از زندگی خود را درون خاک یا گیاه سپری می کند و خود را از معرض آفت کشها دور میکند با شکست مواجه شده است.

محقق بخش گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی اظهار کرد: توتا آبسولوتا به سرعت زاد و ولد می کند و سیکل زندگی آن با توجه به درجه حرارت از ۸۲-۷۲ ساعت، متغیر است. کما اینکه حشره ماده تخم های خود را روی سطح فوقانی گیاه می گذارد.

وی ابراز داشت: تخم ها به لارو تبدیل شده و برگها، ساقه ها یا میوه ها را سوراخ کرده و وارد آنها می شوند و در مرحله شفیرگی از آنها خارج می گردند. این آفت چهار سن لاروی دارد و در بین دو پوست اندازی موقتاً از درون برگ و یا میوه خا رج می شود.

عضو هیات علمی مرکز گفت: حشرات بالغ در طول شب فعال هستند و طی روز در بین برگها مخفی می شوند. این آفت می تواند به تمام قسمت های هوایی گیاه وارد و در هر مرحله از رشد آسیب برساند و تکثیر مستمر آن منجر به تداوم فعالیت آفت در طول فصل کشت می شود.

مدرس ادامه داد: لاروها برگها را نسبت به ساقه ها ترجیح میدهند اما این آفت در زیر طوقه میوه و حتی درون میوه نیز دیده شده است. لاروها فقط به میوه های سبز حمله می کنند و فضولات آنها اغلب در نزدیکی مدخل سوراخهایی که ایجاد می کنند مشاهده می شود.

عضو هیات علمی مرکز اظهار کرد: مشخص ترین علائم آنها کانال های جوش مانند روی برگها است. درون این کانالها میتوان لاروها و فضولات آنها را مشاهده کرد و اگر شدت آلودگی زیاد باشد برگها کاملاً از بین می روند.

وی ادامه داد: برای شکار حشرات بالغ بخصوص حشرات جنس نر این آفت از تلههای فرمونی اختصاصی استفاده می گردد.

محقق گیاهپزشکی مرکز با اشاره به استفاده از تله های فرمونی بویژه فرمون فروئید گفت این تله ها میتوانند علاوه بر شناسایی میزان آفت، زمان ظهور آن و بویژه حشرات نر را تعیین کند.

وی یادآور شد: فرمونهای فروئیدی را در آب تشتک های تله استفاده می کنند. برای مبارزه شیمیایی نیز از سموم مختلف بویژه باسیلوس تورینجینسیس، اسپینوزاد، آوانت، تاکومی و تریکر استفاده می شود.

مطالب مرتبط

چراغ های LED بیشتر در باغبانی و برای تامین نور رشد گیاهان بکار می روند و کاربرد آنها روز به روز گسترده تر می شود. اما شرکتی در اسپانیا نسبت به استفاده از ...
ناظر کشاورزی روسیه اعلام کرد واردات گوجه‌فرنگی و سیب از جمهوری آذربایجان را به علت کشف آفت در این محصولات ممنوع کرده است. این ممنوعیت از ۱۰ دسامبر اجرایی می‌شود....
No Thoughts on شب پره مینوز سد راه صادرات و تولید محصولات سبزی و صیفی در هرمزگان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>