راهکارهای به تاخیر انداختن گلدهی و جلوگیری از سرمازدگی درختان + فیلم
راهکارهای به تاخیر انداختن گلدهی و جلوگیری از سرمازدگی درختان + فیلم
در صورت طبیعی نبودن شرایط اقلیمی، باغداران می‌توانند با روش قدیمی یخ آب زمستانه، آفات زیر خاکی را کنترل و گل دهی درختان را به تاخیر باندازند.

کارشناس باغبانی جهادکشاورزی استان قزوین: اگر در زمستان کاهش دما طبیعی انجام شود روند گل دهی درختان عقب می‌افتد و متناسب با شرایط اقلیمی پیش خواهد رفت و خسارت سرمازدگی هم نخواهیم داشت.

مهرپویان با بیان این که یخ آب زمستانه روشی قدیمی و موثر برای کاهش تاخیر در گل دهی درختان است افزود: در صورت طبیعی نبودن شرایط اقلیمی، باغداران می‌توانند با روش قدیمی یخ آب زمستانه، آفات زیر خاکی را کنترل و گل دهی درختان را به تاخیر باندازند.

او اضافه کرد: این روش باید در دمای ۱۰ درجه و یک ماه قبل از جوانه زنی درختان انجام شود.

وی استفاده از روغن ولک را یکی دیگر از روش‌های به تاخیر انداختن گل دهی درختان بیان کرد و افزود: ۸۰ درصد این روغن، پارافین است که باغ داران می‌توانند از دوز یک و نیم تا دو درصد (۲۰ لیتر در هزار لیتر) استفاده کنند. استفاده از روغن ولک علاوه بر کنترل آفاتی مثل کنه و شپشک در برخی درختان تاخیر در گلدهی هم ایجاد می کند.

مهرپویان، رنگ زدن تنه درختان و تاخیر در هرس آن‌ها را از دیگر روش‌های موثر در این زمینه بیان کرد و گفت: هرس زودهنگام درختان باعث تحریک جوانه زنی درختان می شود. رنگ کردن درختان با رنگ سفید یا چسب های آغشته به قارچکش باعث می شود جذب نور در درختان کم شود و خنک تر بمانند.

وی همچنین آب پاشی با استفاده از آبپاش های میست (مه پاش) یا اورهد (بالای درختی) در روزهای گرم قبل از گل دهی را توصیه کرد.

.

  • منبع خبر : خبرگزاری صدا و سیما