مبارزه با ملخ صحرایی و بومی در سطح ۲۰۰ هزار هکتار اراضی کشور در سال زراعی جاری

سازمان حفظ نباتات کشور - لوگو

چاپ

به گزارش روابط عمومی سازمان حفظ نباتات به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن اعلام این مطلب افزود: این سازمان طرحی را برای مقابله با انواع ملخ صحرایی و بومی برای سال زراعی جاری در سطح ۲۰۰هزار هکتار تدوین و به ستاد بحران کشور ارسال کرده است.
مهندس سعید معین اظهار داشت: در این طرح، مبارزه با انواع ملخ بومی در سطح ۱۳۰ هزار هکتار و ملخ صحرایی در صورت حمله به مرزهای جنوبی کشور حدود ۷۰ هزار هکتار، پیش بینی شده است.
وی تصریح کرد: اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای تهیه سم، سمپاشی و خودرو هزینه خواهد شد.
معین با بیان این که از اواسط اسفند سال گذشته تا کنون در سطح بیش از ۳۷ هزار هکتار با ملخ های بومی مبارزه شده است، خاطر نشان کرد: از این سطح، حدود ۲۲ هزار هکتار فقط با ملخ مراکشی که خسارتزا ترین نوع ملخ بومی است، مبارزه کرده ایم.
وی ادامه داد: مبارزه با آفات بومی در استان های خراسان رضوی، گلستان، مازندران، گیلان، زنجان، قزوین، اردبیل و اصفهان،کرمانشاه وکردستان صورت گرفته است.
معین در مورد ملخ صحرایی نیز گفت: اگر ملخ صحرایی به کشور حمله کند، ما امکانات اولیه برای مقابله با آن را داریم، اما چنانچه حمله این آفت گسترده باشد، برای مبارزه، نیاز به حمایت ستاد بحران کشور خواهیم داشت.
مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور، کانون اصلی ملخ صحرایی را صحرای مرکزی آفریقا، دریاچه ویکتوریا و جنوب سودان عنوان کرد و گفت:طبق گزارش های سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به علت وقوع جنگ در یمن و عدم مبارزه با ملخ صحرایی در این کشور، دسته جاتی از این آفت به عربستان رفته و به سمت عمان در پروازند و اگر عمان نتواند جلوی این آفت را بگیرد،ممکن است به جنوب ایران عزیمت و در جازموریان،میناب و جاسک مستقر می شوند.
وی با اذعان به این که ملخ صحرایی می تواند در مسیر خود به مزارع گندم و جو، باغات مثمر و غیر مثمر و تمام رستنی ها صدمه بزند، بیان داشت: این آفت قادر است در یک روز ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتر پرواز کند.
معین یادآور شد: حمله ملخ صحرایی به ایران در آخرین بار در سال زراعی ۸۷-۸۶ صورت گرفت و در آن سال در سطح ۳۸ هزار هکتار با این آفت مبارزه شد.
وی در همین حال گفت: ما علاوه بر پیگیری گزارش های سازمان فائو در مورد ملخ صحرایی که هر ۱۵ روز یک بار منتشر می شود با عمان در تماس هستیم و این کشور آخرین اطلاعات خود را در مورد آفت ملخ صحرایی در اختیار ما قرار می دهد.