پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گزارش های ویدئویی, مازندران  »   زمان آغاز مبارزه زمستانه با آفات و بیماریهای مرکبات + فیلم
29 بهمن 1399 , ساعت 17:24

زمان آغاز مبارزه زمستانه با آفات و بیماریهای مرکبات + فیلم

مبارزه زمستانه با آفات و بیماری ها در باغ های مرکبات مازندران از پنجم اسفند ماه امسال و به مدت 3 هفته آغاز می شود.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران زمان آغاز مبارزه زمستانه با آفات و بیماری ها در باغات مرکبات استان را از پنجم اسفند ماه امسال تا سه هفته از تاریخ شروع اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی مازندران، عبدالرحمن زاغی درباره مبارزه زمستانه با آفات و بیماری های درختان میوه مرکبات، اظهار کرد: با توجه به اهمیت مبارزه زمستانه آفات و بیماری های مرکبات، زمان مناسب مبارزه زمستانه در باغات مرکبات استان از پنجم اسفند ماه امسال بمدت سه هفته از تاریخ شروع است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: زمان مناسب مبارزه زمستانه در مناطق مرکزی و شرق استان از تاریخ ۵ اسفند و برای شهرهای غرب استان از نور تا رامسر از تاریخ ۱۰ اسفند تا ۳ هفته از زمان شروع تعیین و اعلام می شود.

وی با بیان اینکه باغداران مرکبات استان بایستی قبل از اقدام به مبارزه با آفات و بیماری های رایج باغات برای مشاوره و دریافت نسخه گیاهپزشکی با ارائه نمونه به کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک های گیاهپزشکی مراجعه و سموم را مطابق نسخه از فروشگاه های مجاز و معتبر در قبال اخذ فاکتور خریداری کنند، گفت: روغن پاشی عمومی برای همه باغات مرکبات با استفاده از روغن امولسیون شونده به میزان ۱۵ لیتر در یک هزار لیتر آب توصیه می شود.

وی با اظهار اینکه مبارزه با آفت کنه قرمز در باغات، بخصوص باغات جوان زیر ۱۰ سال که آلودگی آن به تائید کارشناسان حفظ نباتات و یا کلینیک گیاهپزشکی رسیده باشد، استفاده از یکی از کنه کش های موثر و توصیه شده مانند انویدور، آپولو، نیسورون و نئورون با دوزهای توصیه شده همراه با روغن امولسیون شونده تاکید می شود، تصریح کرد: رعایت تناوب در کنه کش های مصرفی برای جلوگیری از بروز مقاومت در کنه ها الزامی است.

زاغی بیان کرد: برای کاهش جمعیت انتقالی و پیشگیری از طغیان مگس میوه مدیترانه ای در بهار و تابستان سال آینده، تاکید می شود نسبت به برداشت تمامی میوه های رسیده بخصوص میوه های نارنج در حاشیه باغات، خانه سراها، پارک ها و معابر شهری و روستایی و شهرک های ساحلی حداکثر تا اواسط اسفند ماه اقدام شود.

وی تصریح کرد: انجام مبارزه زراعی مانند پابیل کردن سایه انداز درختان و رعایت بهداشت عمومی کف باغ، علاوه بر ایجاد تهویه مطلوب برای درختان در کاهش جمعیت انتقالی مگس میوه نیز تاثیر بسزایی دارد.

این مسوول اضافه کرد: در صورت مشاهده خسارت بیماری بلاست مرکبات ضمن مشاوره با کارشناسان گیاهپزشکی، با استفاده از ترکیبات مسی نظیر آکسی کلرور مس به میزان ۲.۵ در هزار پس از هرس زمستانه در صورتیکه درجه حرارت هوا بین ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتیگراد باشد (اواسط اسفند ماه تا اواسط فروردین) با رعایت فاصله یک هفته ای پس از روغن پاشی برای کنترل و کاهش خسارت بیماری یاد شده توصیه می شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: برای حمایت از دشمنان طبیعی آفات و حشرات گرده افشان از مصرف حشره کش ها در مبارزه زمستانه اکیدا خودداری شود.

وی در خاتمه با تاکید بر توجه به اطلاعات هواشناسی و اطمینان از عدم بارندگی ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از روغن پاشی و رعایت اصول و نکات ایمنی فردی و ضرورت اطلاع رسانی به زنبورداران منطقه برای رعایت نکات ایمنی و جابجایی کندوها، گفت: کارشناسان حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاوزی شهرستان ها، مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک های گیاهپزشکی آماده راهنمایی و پاسخگویی به سوالات باغداران و بهره برداران هستند.

.

مطالب مرتبط

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر از طغیان آفت مگس انبه در مرکبات استان خبر داد و گفت: عملیات مقابله غیرشیمیایی در دستور کار است. کبری توکلی با ...
سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: کشت مخلوط دلیل تداوم نسل آفت مگس مدیترانه ای می‌شود. سرپرست مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره وضعیت آفت ...
عملیات ردیابی آفات قرنطینه‌ای مگس میوه مدیترانه‌ای و میوه انبه در مناطق مرکبات خیز شهرستان کازرون آغاز شد. حمید رشیدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: آفات قرنطینه‌ای مگس میوه ...
برنامه انتقال یافته تحقیقاتی با موضوع "کنترل بیولوژیک شپشک آرد آلود مرکبات و چای" با تدریس دکتر سیدحسن ملکشی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور روز دوشنبه 8 خرداد ماه سال جاری ...
No Thoughts on زمان آغاز مبارزه زمستانه با آفات و بیماریهای مرکبات + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>