سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, علمی  »   همکاری دل مونته با دانشگاه استرالیایی در زمینه تحقیات بیماریهای موز
26 بهمن 1399 , ساعت 11:39

همکاری دل مونته با دانشگاه استرالیایی در زمینه تحقیات بیماریهای موز

هدف از این تحققیات تمرکز بر روی بکارگیری پیشرفت های علمی در جهت تولید و کشت موزهای مقاوم به قارچ فوزاریوم TR4 که عامل بیماری موسوم به بیماری پاناما در محصول موز است خواهد بود.

شرکت آمریکایی Del Monte که از بزرگترین تولیدکنندگان و پخش کنندگان مواد غذایی و میوه موز در سرتاسر جهان است اعلام کرده که در زمینه تحقیقات بر روی بیماریهای موز با دانشگاه تکنولوژی کوینزلند در بریزبین استرالیا همکاری می کند.

هدف از این تحققیات تمرکز بر روی بکارگیری پیشرفت های علمی در جهت تولید و کشت موزهای مقاوم به قارچ فوزاریوم TR4 که عامل بیماری موسوم به بیماری پاناما در محصول موز است خواهد بود.

قارچ فوزاریوم TR4 قارچی خاکزی و عامل پژمردگی و مرگ درختان موز است. این قارچ که برای مدت چندین دهه تهدیدی برای کشت موز در مناطق مختلف جهان بوده در طی دهه اخیر با سرعت پیشرفت بالا در حال انتشار در موزستان های مهم جهان است و به عامل محدود کننده جدی برای رقم موز کاوندیش که رقم تجاری اصلی در موزستان های جهان است تبدیل شده است.

سرمایه گذاری و حمایت مالی دل مونته از این تحقیقات در راستای اهداف این شرکت در جهت سهیم بودن در پایداری درازمدت صنعت موز و حل کردن مشکلات اصلی و تهدید کننده این صنعت است.

در دانشگاه تکنولوژی کوینزلند، پروفسور جیمز دیل که از محققین پیشرو در زمینه بیوتکنولوژی است رهبری تیم تحقیقاتی را برعهده خواهد داشت. زمینه تحقیقاتی وی تحقیق بر میوه های گرمسیری و مقاومت به بیماریها با روش های سنتی و مولکولی و تولید گیاهان تغییریافته ژنتیکی است.

تحقیقات پروفسور دیل و همکاران وی با استفاده از فناوری کریسپر CRISPR و ویرایش ژن تا کنون نتایج امیدوار کننده ای به دنبال داشته است. این فناوری کاربردهای مهم و موثری در تولید محصولات گیاهی در بیوتکنولوژی دارد.

همکاری دل مونته و دانشگاه کوینزلند طی چند مرحله در ۵ سال آینده ادامه خواهد داشت تا به نتیجه نهایی که تولید رقم تجاری موز مقاوم به بیماری است ختم شود.

مطالب مرتبط

هرچند غیرممکن به نظر می‌آید اما موز در حال انقراض است. به همین دلیل دانشمندان مشغول بررسی راه‌های مختلف برای حفظ آن هستند. خطر انقراض موز یک تهدید واقعی برای کشاورزان است. نوع خاصی از قارچ ...
No Thoughts on همکاری دل مونته با دانشگاه استرالیایی در زمینه تحقیات بیماریهای موز

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>