پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   دسته‌بندی نشده  »   احتمال هجوم ملخ‌های صحرایی به کرمان و رفسنجان/ اعتبارات مبارزه با آفت کافی نیست
27 بهمن 1399 , ساعت 10:27

احتمال هجوم ملخ‌های صحرایی به کرمان و رفسنجان/ اعتبارات مبارزه با آفت کافی نیست

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان اظهار کرد: با توجه به گرم شدن هوا احتمال هجوم ملخ صحرایی به نیمه شمالی استان کرمان مثل شهرهای شرقی، ارزوئیه و حتی به مرکز استان مثل کرمان و رفسنجان وجود دارد. همچنین طبق پیش‌بینی‌ها از نیمه اسفند در استان بارندگی داریم و این رطوبت و گرمی هوا باعث جذب ملخ‌های صحرایی می‌شود.

ناصر طاهری درباره وضعیت هجوم ملخ‌ها با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان فائو گفت: براساس اعلام سازمان حفظ نباتات کشور امسال هجوم ملخ نسبت به سال گذشته به شدت افزایش پیدا می‌کند و دسته‌های چند صد میلیونی به سمت ایران حمله می‌کنند.

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها در دو یا سه هفته آینده هجوم ملخ صحرایی به استان‌های جنوبی مثل جنوب استان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب فارس را خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان اظهار کرد: با توجه به گرم شدن هوا احتمال هجوم ملخ صحرایی به نیمه شمالی استان کرمان مثل شهرهای شرقی، ارزوئیه و حتی به مرکز استان مثل کرمان و رفسنجان وجود دارد. همچنین طبق پیش‌بینی‌ها از نیمه اسفند در استان بارندگی داریم و این رطوبت و گرمی هوا باعث جذب ملخ‌های صحرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه بارندگی باعث تفریخ تخم‌های ملخ صحرایی سال گذشته می‌شود که با آنها نیز مواجه هستیم و در ادامه به جلسات سازمان جهاد کشاورزی شمال استان در راستای مبارزه با این آفت اشاره کرد و افزود: تهیه سم لازم، آماده کردن تجهیزات سمپاش و ناوگان سمپاش، آموزش نیروها از جمله اقدامات صورت گرفته است.

طاهری از اقدامات معاونت عمرانی استانداری در راستای تخصیص اعتبار برای مقابله با ملخ‌های صحرایی سخن به میان آورد و تصریح کرد: امکانات خودرویی ما برای مبارزه با این آفت در مناطق صعب‌العبور و سخت، ضعیف است لذا به همکاری سایر دستگاه‌ها در این زمینه نیازمندیم.

وی با تاکید برآنکه ملخ‌ها را باید قبل از ورود به مزارع و باغات زمین‌گیر کرد، گفت: در سال گذشته با اقدامات به‌هنگام و مناسب از هجوم ملخ‌ها به مزارع و باغات جلوگیری شد و خساراتی در این زمینه به بخش کشاورزی وارد نشد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان تاکید کرد: به همه کشاورزان و مردم این اطمینان را می‌دهیم با همه توان به مقابله با ملخ صحرایی خواهیم پرداخت تا هیچگونه خسارتی به مزارع و باغات وارد نشود.

وی با عنوان این مطلب که ملخ صحرایی در عرض یک هفته می‌تواند مسافتی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را طی کند، اظهار کرد: تیم‌های ردیابی را در استان تشکیل دادیم و هرجا ملخ را مشاهده کنیم مبارزه را بلافاصله آغاز می‌کنیم اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که بیشترین هجوم را در نیمه شمالی استان در شهرستان ریگان و ارزوئیه داشته باشیم.

.

ملخ‌های صحرایی را در جازموریان زمین‌گیر می‌کنیم

“مجید فرخی” مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز در این رابطه گفت: هنوز ملخ‌های صحرایی وارد منطقه جنوبی استان کرمان نشده‌اند و براساس پیش‌بینی‌ها این آفت در نیمه اول اسفند وارد استان می‌شود.

وی جازموریان را یکی از کانون‌های اصلی تکثیر ملخ‌های صحرایی دانست و بیان کرد: اگر به موقع مقابله با این آفت را انجام ندهیم از جازموریان جابجا شده و وارد مزارع و باغات می‌شوند ولی باتوجه به مقابله به‌موقع، ملخ‌های صحرایی را در جازموریان زمین‌گیر می‌کنیم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در پاسخ به این سوال که احتمال حمله ملخ صحرایی به جیرفت و ساردوئیه وجود دارد؟ اظهار کرد: خیر. سعی می‌کنیم در جازموریان زمین‌گیرشان کنیم و اصلا تصور نمی‌کنم که به شهر جیرفت و بخش ساردوئیه برسد.

وی درمورد اعتبارات نیز گفت: هنوز استان برای مقابله با این آفت اعتباری به ما اختصاص نداده و اعتبارات ملی با توجه به سطح مبارزه ما خیلی ناچیز بوده و این درحالی است که در سال گذشته اعتبارات ملی و استانی برای این امر مهم داشتیم.

فرخی تاکید کرد: باید ناوگان سم‌پاشی ما تجهیز شود و همچنین به خودروهای دنده سنگین نیز نیاز داریم و دو باند مبارزه با ملخ در شرق و غرب جازموریان که در شهرستان‌های رودبار و قلعه گنج قرار دارند در حال تجهیز و تکمیل برای مبارزه با ملخ‌های صحرایی هستند.

مطالب مرتبط

مدیر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات گفت: با توجه به بارش های بالاتر از نرمال در عربستان و شرق آفریقا، احتمال ورود ملخ صحرایی به کشور وجود دارد....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان از احتمال هجوم ملخ‌های صحرایی به استان دراوایل سال ۱۴۰۲ خبر داد. مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان گفت : ...
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه استان‌های جنوبی مورد هجوم ملخ‌های صحرایی قرار می‌گیرند و تدابیر لازم برای مبارزه با هجوم ملخ های صحرایی به جنوب ...
مبارزه با ملخ صحرایی در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ در سطح نزدیک به ۸۰ هزار هکتار پیش بینی می شود. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر ...
No Thoughts on احتمال هجوم ملخ‌های صحرایی به کرمان و رفسنجان/ اعتبارات مبارزه با آفت کافی نیست

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>