جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کرمان  »   حمله قریب‌الوقوع ‌ملخ‌های صحرایی به استان کرمان / خودروهای سمپاش مستهلک شده‌اند
28 بهمن 1399 , ساعت 11:37

حمله قریب‌الوقوع ‌ملخ‌های صحرایی به استان کرمان / خودروهای سمپاش مستهلک شده‌اند

جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان کرمان صبح امروز به ریاست زینی‌وند استاندار کرمان و با حضور سیدمصطفی آیت‌اللهی‌موسوی معاون امورعمرانی استاندار و جمعی از مسئولان به منظور انجام پیش‌بینی لازم برای مقابله با هجوم ملخ صحرایی به استان کرمان در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری برگزار شد.

سیدمصطفی آیت‌اللهی‌موسوی معاون امورعمرانی استاندار کرمان در این جلسه با بیان اینکه این جلسه به منظور انجام پیش‌بینی لازم برای مقابله با هجوم ملخ صحرایی به استان کرمان برگزار می‌شود اظهار داشت: احتمال ریزش ملخ صحرایی به استان بر اساس گزارش فائو وجود دارد.

وی با بیان اینکه طی سال ۹۸ بررسی و مقابله با ملخ صحرایی در یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی استان کرمان انجام شده است تصریح کرد: بر اساس قانون وظیفه مقابله با ملخ صحرایی بر عهده جهاد کشاورزی است اما اعتبارات لازم به استان‌ها داده نمی‌شود.

معاون امورعمرانی استاندار کرمان با اشاره به اینکه سال گذشته حدود یک میلیارد تومان برای مقابله با ملخ‌های صحرایی به استان کرمان اختصاص داده شد گفت: این در حالی است که دو برابر این مبلغ برای مقابله با ملخ‌ها در استان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه ماشین‌آلاتی که در برلی مقابله با ملخ‌ها به کار گرفتیم در مناطق صعب العبور خراب شدند افزود: هشداری که وجود دارد هجوم ملخ‌ها در آینده نزدیک است و باید پیش‌بینی لازم برای مقابله با آنها انجام شود.

در این جلسه علی جاویدی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی شمال استان کرمان با بیان اینکه از سال ۹۸ هجوم ملخ‌های صحرایی در استان را شاهد هستیم گفت: ردیابی و مبارزه با این ملخ‌ها هر ساله انجام شده است.

سعید برخوری مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه بر اساس گزارشات رسیده از فائو امسال هشدار حضور ملخ‌های صحرایی در استان کرمان به‌ویژه در جنوب استان وجود دارد اظهار داشت: در حال حاضر دسته‌جات ملخ در عربستان است و هر لحظه امکان حرکت آنها به سمت ایران وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه براساس سنوات گذشته یکی از خاستگاه‌های ملخ در جازموریان و جنوب استان کرمان است گفت: ناوگان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان به‌دلیل مقابله‌ای که در دو سال گذشته داشته‌ایم کاملاً مستهلک شده و کارهای روزمره را هم نمی‌توانیم انجام بدهیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان با بیان اینکه حدود ۲۰ هزار لیتر سم برای مقابله اولیه با ملخ‌های صحرایی در انبارها داریم افزود: مشکل مهم ما در ماشین‌آلات است.

مرجان شاکری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در این جلسه با بیان اینکه با سم پاشی هوایی مخالف هستیم اظهار داشت: در سمپاشی هوایی خیلی از حشرات مفید هم در خطر قرار می‌گیرند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه امسال بارندگی آنچنانی نداشتیم و راه‌ها باز است گفت: پیشنهاد می‌شود که سمپاشی به صورت خودرویی انجام شود تا سایر حشرات مفید آسیب نبینند.

مجید سعیدی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری کرمان نیز در این جلسه با هزار و ۸۰۰ هکتار سمپاشی هوایی در استان انجام شده است اظهار داشت: سمپاشی هوایی مقرون به صرفه نیست و تا جایی که امکان داشته باشد از سمپاشی هوایی استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه گسل‌های زلزله در استان کرمان تاکنون کاملاً شناسایی نشده است گفت: اعتباری برای پژوهش در حوزه زلزله استان کرمان دیده شده و این مطالعات انجام می‌شود.

.

استاندار کرمان: تمام ظرفیت‌ها استان کرمان برای مقابله با هجوم ملخ‌های صحرایی آماده شود

علی زینی‌وند در این جلسه اظهار داشت: فرمانداران برآورد هزینه واقعی برای برخورد با ملخ‌های صحرایی را گزارش دهند تا در تصویب اعتبارات دیده شود.

وی با بیان اینکه مهمترین ابزار برای مبارزه با این ملخ‌ها ابزار خودرویی است که باید تأمین شود گفت: اعتباری باید دیده شود که هزینه جاری خودروها پرداخت شود تا دستگاه‌ها نیز با چالش روبه‌رو نشوند.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه ستاد بحران باید برآورد دقیقی از امکانات خودرویی استان داشته باشد تا در صورت نیاز از این امکانات استفاده شود ادامه داد: هر فرمانداری در حوزه شهرستان خود باید برآورد امکانات خودرویی داشته باشد و تدبیر لازم برای زمان بحران اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی مسئولیت مقابله با ملخ‌های صحرایی را به عهده دارد و سایر دستگاه‌ها همکاری می‌کنند گفت: تمام ظرفیت‌های استان برای مقابله با هجوم ملخ‌ها باید آماده شود.

جعفر رودری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان نیز در این جلسه با بیان اینکه اختصاص ۱۵ میلیارد تومان برای مقابله با هجوم ملخ‌های صحرایی در کشور در هیئت دولت مصوب شده اظهار داشت: سهم استان کرمان از این اعتبارات باید تعیین و دریافت شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان افزود: براساس گزارشات ارائه شده احتمال اینکه خسارت امسال ملخ‌ها در استان کرمان بیشتر باشد وجود دارد و باید پیش‌بینی لازم انجام شود.

در این جلسه مهدی شهسواری فرماندار قلعه گنج نیز با بیان اینکه در سیل فروردین ماه امسال باند فرودگاه هواپیمای سمپاش در این شهرستان تخریب شده است گفت: این باند در مسیر سیل قرار دارد و اگر هجوم ملخ‌ها را داشته باشیم باند فرودگاه برای سمپاشی به‌صورت هوایی وجود ندارد.

فرماندار قلعه گنج ادامه داد: وسعت این شهرستان زیاد است و قدرت مانور هواپیماها نیز بیشتر از ۱۰۰ کیلومتر نیست و باید سطح بیشتری از اراضی مورد سمپاشی قرار بگیرد.

مطالب مرتبط

آمادگاه مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی جنوب شرق کشور با هدف آمادگی کنترل آفات عمومی و قرنطینه‌ای در ایرانشهر به بهره‌برداری رسید. معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان ...
این روزها شاهد اخبار زیادی در خصوص هجوم ملخ‌ها به مزارع و صدمه زدن آن‌ها به محصولات کشاورزی هستیم. با توجه به فرارسیدن فصل گرم ( که فصل برداشت محصول است) این ماجرای ...
مدیر مبارزه با آفات عمومی سازمان حفظ نباتات گفت: با توجه به بارش های بالاتر از نرمال در عربستان و شرق آفریقا، احتمال ورود ملخ صحرایی به کشور وجود دارد....
کارشناس حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: تهدید احتمالی چهار گونه آفت ملخ در استان رصد می‌شود. اسماعیل موحدی کارشناس حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ...
No Thoughts on حمله قریب‌الوقوع ‌ملخ‌های صحرایی به استان کرمان / خودروهای سمپاش مستهلک شده‌اند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>