پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   کلینیک گیاهپزشکی  »   زنگ زرد چیست؟
29 بهمن 1399 , ساعت 10:00

زنگ زرد چیست؟

یک استاد پژوهش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی لرستان گفت: نکته مهم و قابل توجه در مورد شیوع بیماری زنگ زرد وجود رطوبت و درجه حرارت مطلوب به طور همزمان است که در صورت فراهم نشدن همزمان هر دو عامل، شیوع بیماری حاد نیست.

به گزارش ایسنا، علی دهقانی در این باره اظهار کرد: زنگ زرد با نام‌های زنگ نواری، زنگ پوشینه یا خطی از بیماری‌های مهم گندم و جو است که عامل آن قارچی از رده بازیدیومیست‌هاست که تاحدودی قادر به آلوده کردن چاودم، چاودار و بعضی از گرامینه‌های دیگر است.

وی ادامه داد: بارزترین و مشخص‌ترین نشانه بیماری وجود جوش‌های زرد تا نارنجی رنگ بر روی برگ گندم است، علائم ابتلا بر روی سطح بالایی برگ‌های جوان به صورت نقاط یا خطوط کوتاه روشن یا رنگ پریده و کلروزه ظاهر شده و با تشکیل جوش‌ها به رنگ زرد مایل به نارنجی درآمده که به هم پیوسته و به صورت نوارهایی در ین رگبرگ‌ها و به موازات و امتداد آن‌ها مشاهده می‌شوند که حاوی هاگ‌های فعال قارچ هستند.

دهقانی تصریح کرد: قارچ عامل بیماری به لحاظ این‌که در شرایط دمایی پایین‌تری نسبت به سایر زنگ ها رشد و توسعه یابد، علائم بیماری زنگ زرد، زودتر از سایر زنگ‌ها در مزرعه شاهر می‌شود و هنگامی که دما بیش‌از ۲۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و با رسیدن بوته‌ها، تولید هاگ‌های فعال قارچ کاهش یافته یا متوقف می‌شود.

این استاد پژوهش بخش تحقیقات گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی لرستان افزود: برای کنترل بیماری، آگاهی کارشناسان، مروجان و کشاورزان از وضعیت جوی منطقه و شرایط مناسب برای بروز و شیوع زنگ حائز اهمیت است.

وی افزود: نکته مهم و قابل توجه در مورد شیوع این بیماری وجود رطوبت و درجه حرارت مطلوب به طور همزمان است، در صورت فراهم نشدن همزمان هر دو عامل، شیوع بیماری حاد نیست، تحقیقات نشان می‌دهد در لرستان متوسط درصد رطوبت و درجه حرارت در فصل بهار برای شیوع بیماری به طور کلی مهیا نیست اما در مناطق خرم‌آباد، الشتر و کوهدشت به ویژه در دشت‌های این مناطق شرایط رطوبتی و حرارتی برای بروز زنگ زرد مناسب‌تر از دیگر شهرستان‌هاست.

دهقانی تأکید کرد: زنگ زرد پدیده‌ای زنده است و فعالیت آن تابع شرایط مناسب محیطی است و به علت نوسانات آب و هوایی سال‌های اخیر، زمان دقیق ظهور آن‌را نمی‌توان به طور قطعی معین کرد بنابراین برای کنترل آن به ویژه از طریق روش شیمیایی ضروری است شبکه‌های پیش آگاهی به طور پیوسته فعال باشد.

این استاد پژوهش بخش تحقیقات گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع‌طبیعی لرستان با اشاره به این‌که کمبود پتاسیم آلودگی گندم به این نوع بیماری‌ها را به شدت افزایش می‌دهد، افزود: کاربرد بی رویه و فراوان کود ازت می‌تواند شدت بیماری‌های زنگ زرد و سفیدک پودری را افزایش و مصرف کم آن آلودگی به بیماری‌های لکه موجی، باکتریایی و فوزاریومی را به شدت کاهش دهد.

وی تصریح کرد: به طور کلی کمبود عنصر غذایی شامل ازت، پتاس، فسفر، منیزیم، روی، بر، آهن و دیگر عناصر ریزمغذی و اصلی در گندم در نهایت شبزینه را تحت تأثیر قرار داده و موجب کاهش مواد تولیدی می‌شوند و در نتیجه گندم ضعیف شده و توانایی آن در مقابل بیماری زنگ زرد به شدت کاهش می یابد.

دهقانی تأکید کرد: بنابراین برای تقویت گندم در مقابل بیماری زنگ زرد، توجه به مقدار مصرف کود از اهمیت بالایی برخوردار است.

مطالب مرتبط

مبارزه با بیماری‌های گندم تاکنون در سطح ۴۰۰ هزار هکتار توسط کشاورزان صورت گرفته که حدود ۱۵ درصد از آن مربوط به بیماری زنگ زرد است. به نقل از پایگاه ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص گسترش عوامل بیماری زای برگی در ارتباط با گندم و جو هشدار داد. مرتضی فتاحی گفت: از آنجایی که شرایط ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: زنگ زرد بلای جان مزارع گندم آبی دشتستان شده است. کبری توکلی افزود: با توجه به مناسب بودن شرایط دمایی ...
مدیر جهاد کشاورزی دزفول نسبت به احتمال ظهور زنگ زرد در مزارع گندم هشدار داد. بهروز قمرزاده گفت: کارشناسان شبکه مراقبت مدیریت جهاد کشاورزی دزفول آماده رصد مزارع گندم در ...
No Thoughts on زنگ زرد چیست؟

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>