پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, کرمانشاه  »   صدای شیوع زنگ زرد در نیامده است
4 اسفند 1399 , ساعت 16:02

صدای شیوع زنگ زرد در نیامده است

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : فعلا خبری از شیوع زنگ زرد در مزارع گندم و جو استان نیست.

فرهاد شریفی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به احتمال شیوع زنگ زرد در مزارع گندم و جو استان، گفت : اگرچه به دلیل کم بودن رطوبت مزارع فعلا شیوع این آفت را در مزارع استان نداشته ایم، اما برای مقابله با شیوع بیماری دستگاه اسپورتراپ را برای ردیابی بیماری زنگ زرد در مزارع دشت ذهاب شهرستان سرپلذهاب نصب کرده‌ایم.

او گفت : با کمک این دستگاه می‌توان قبل از ظهور بیماری و اپیدمی آن عامل بیماری را در منطقه تشخیص داده و با اطلاع رسانی به‌موقع به کشاورزان از گسترش بیماری جلوگیری کرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: این دستگاه با شکار اسپور‌های زنگ زرد یک هفته قبل از اینکه بیماری در مزرعه دیده شود، هشدار‌های لازم را در مورد شیوع بیماری می‌دهد.

شریفی با بیان اینکه به محض رویت آفت باید نسبت به کانون کوبی اقدام شود، زیرا با فراگیر شدن بیماری امکان کنترل آن از دست می‌رود، افزود: زنگ زرد یک بیماری قارچی است که علائم آن به صورت نوار‌های زرد رنگی روی برگ گندم و جو دیده می‌شود که اگر به موقع با این آفت مبارزه نشود، درگیر شدن کل مزارع گندم و جو به این آفت دور از انتظار نیست.

شریفی با اشاره به اینکه زنگ زرد باعث پوک شدن گندم و جو خواهد شد و عملکرد مزارع را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد، ادامه داد: اگر زنگ زرد به جان مزارع گندم و جو بیافتد، به سرعت در همه مزارع اپیدمی شده و خسارت بین ۸۰ تا ۹۰ درصدی را در مزارع گندم و جو در پی خواهد داشت.

او با اشاره به آماده بودن استان برای مقابله با آفت زنگ زرد، گفت: پارسال کار مقابله با این آفت در سطح بیش از ۶۰ هزار هکتار از مزارع گندم و جو استان انجام شد که امسال هم برای مبارزه در هر سطح که بیماری شایع شود آمادگی داریم، هرچند امیدواریم شاهد شیوع بیماری در مزارع نباشیم .

مطالب مرتبط

No Thoughts on صدای شیوع زنگ زرد در نیامده است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>