جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران, دسته‌بندی نشده  »   اعتبارسنجی مدل پیش آگاهی آفت پروانه چوبخوار پسته در مناطق مختلف كشور در سال زراعی 99-98
5 اسفند 1399 , ساعت 14:36

اعتبارسنجی مدل پیش آگاهی آفت پروانه چوبخوار پسته در مناطق مختلف کشور در سال زراعی ۹۹-۹۸

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات گفت: با تلاش همکاران سازمان حفظ نباتات و مـدیریت حفظ نباتات اســتان ها و بهره گیری از توان کلینیک های گیاهپزشـکی، سال اول اعتبارسـنجی مدل پیش آگاهی پروانه چوبخوار پسته در مناطق مختلف کشور در سال زراعی ۹۹-۹۸ انجام شد.

مسعود لطیفیان در خصوص اهمیت آفت پروانه چوبخوار پسته وتهیه مدل پیش آگاهی آن اظهار داشت: در سالهای اخیر به دلیل حذف دشمنان طبیعی بر اثر کاربرد بی رویه و غیر اصولی آفت کش ها در باغات پسته، ضعف عمومی ناشی از تنش های آبی و خشکسالی در بسیاری از باغات شرایط برای طغیان و خسارت شدید آفت فراهم شده و در حال حاضر پروانه چوبخوار پسته در زمره آفات درجه یک پسته در بسیاری از مناطق به حساب می آید.

وی افزود: از آنجایی که پسته از جمله محصولاتی است که اهمیت استراتژیک و صادراتی دارد، به دلیل سمپاشی های بی رویه علیه آفات و بیماری ها توسط برخی از کشاورزان، باقیمانده سموم در آن مساله ساز می باشد. لذا کاهش تعداد دفعات سمپاشی با تعیین زمان دقیق سمپاشی و استفاده از روش های دیگر کنترل در قالب برنامه های مدیریت تلفیقی آفات ضروری است.

دکتر لطیفیان اضافه کرد:  برای نیل به این منظور، تصمیم گیری بر پایه پیش آگاهی آفت شامل تعیین آستانه زیان اقتصادی و پیش بینی زمان و مکان ظهور آفت لازم می باشد. یکی از مهم ترین مباحث اکولوژی، تاثیر افزایش و کاهش دما بر رشد و نمو جانوران خونسرد و گیاهان است که به صورت مدل های فنولوژیک و براساس زمان فیزیولوژیک (روز درجه) کاربرد دارند.

وی گفت: روش روز درجه در مقایسه با دیگر روش ها، کارایی زیادی در تصمیم گیری مدیریتی این آفت دارد و در بسیاری از کشورها استفاده می شود. در این روش، اطلاعات هواشناسی هر منطقه به همراه نتایج حاصل از تله های فرمونی و اطلاعات زیستی حشره، مبنای محاسبه تعداد روز درجات قرار گرفته و از این روش، می توان زمان ظهور مراحل مختلف زیستی حشره را محاسبه کرد. همچنین با توجه به اثرات متقابل گیاه میزبان و فنولوژی آفت پروانه چوبخوار پسته، مطالعه روابط تکاملی آفت با گیاه میزبان در تصمیم گیری های مدیریتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی در پایان گفت: بر این اساس با هدف تعیین زمان دقیق کنترل، سازمان حفظ نباتات کشور بر آن شد تا با اجرای پروژه های اعتبارسنجی مدل پیش آگاهی پروانه چوبخوار پسته در ۹ استان کشور و در  14 ایستگاه پیش آگاهی، مدل پیش آگاهی موجود در کشور را در اقلیم های مختلف اعتبارسنجی کند تا در آینده بتوان مدل های موجود را به سایر مناطق کشور نیز تعمیم داد. چرا که تعیین دقیق زمان کنترل در مصرف بهینه سموم و حفظ محیط زیست از اهمیت خاصی برخوردار می باشد. همچنین این امر می تواند در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی توسط مسئولین و مدیران اجرایی در سطح کلان کشور بسیار کارساز و راهگشا باشد.

مطالب مرتبط

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر در مورد احتمال گسترش آفت چوبخوار پسته هشدار داد. محمد شجعی گفت: پروانه چوبخوار یکی از آفات مهم درختان پسته محسوب می‌شود که طی سالیان اخیر ...
No Thoughts on اعتبارسنجی مدل پیش آگاهی آفت پروانه چوبخوار پسته در مناطق مختلف کشور در سال زراعی ۹۹-۹۸

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>