پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, لرستان  »   توزیع سم خارج از سامانه آفت‌کش‌ها قاچاق محسوب می‌شود / پرداخت تسهیلات کم بهره به کلینیک های گیاه پزشکی
9 اسفند 1399 , ساعت 13:59

توزیع سم خارج از سامانه آفت‌کش‌ها قاچاق محسوب می‌شود / پرداخت تسهیلات کم بهره به کلینیک های گیاه پزشکی

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور گفت: توزیع هرگونه سم کشاورزی خارج از سامانه مانیتورینگ آفت‌کش‌ها، غیرقانونی و مصداق قاچاق است و با متخلفان برخورد می‌شود.

مسعود لطیفیان روز شنبه در جلسه ستاد گیاه پزشکی لرستان افزود: رصد شبکه توزیع، اندازه و مقدار مصرف سموم کشاورزی استان ها در نسخه جدید سامانه مانیتورینگ آفت کش ها انجام می شود و هرگونه تخطی از سهمیه های صورت گرفته در این سامانه مشخص است.

وی با تاکید بر معرفی متخلفان توزیع غیرقانونی سم به تعزیرات حکومتی تصریح کرد: سموم دریافتی و توزیعی با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بین استان ها قابلیت نرخ گذاری دارد و هم اکنون احصای آخرین وضعیت استان ها در این خصوص در حال انجام است.

وی ادامه داد: به دلیل نوسانات قیمت ارز نیمایی، سم هایی که از این روش وارد و توزیع شده اند نیز نرخ شناوری دارند و سازمان حفظ نباتات تنها موطف به تدارک و تهیه سموم است و مسوولیتی در قبال تنظیم قیمت آن ندارد.

مدیرکل دفتر پیش آگاهی سازمان حفظ نباتات نیز گفت: پیگیری های خوبی برای پرداخت تسهیلات کم بهره به کلینیک های گیاهپزشکی صورت گرفته و رایزنی هایی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شده است.

اکبر آهنگران افزود: در صورت تصویب نهایی، تسهیلات کم بهره باید به منظور تجهیز کلینیک های گیاه پزشکی هزینه شود که این مهم لازمه نظارت جدی است.

اسفندیار حسنی‌مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز گفت: در دنیا به ازای هر کیلوگرم محصول، ۶۵ صدم گرم و در ایران ۳۵ صدم گرم حدود نصف متوسط جهانی سم برای تولیدات کشاورزی مصرف می‌شود بنابراین محصولات کلی کشور از سلامت بیشتری برخوردار هستند.

وی تصریح کرد ۳۰ تا ۳۵ هزار تن سم سالانه در کشور و در لرستان یک هزار و تا ۱۳۰۰ تن شامل انواع آفت‌کش، قارچ‌کش و حشره‌کش مصرف می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این استان ۴.۷ اراضی کشور را دارد اما ۳.۷ درصد سموم را مصرف می‌کند بنابراین سلامت غذایی محصولات آن نسبت به میانگین کشور بهتر است.

.

جلسه ستاد گیاهپزشکی استان لرستان

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on توزیع سم خارج از سامانه آفت‌کش‌ها قاچاق محسوب می‌شود / پرداخت تسهیلات کم بهره به کلینیک های گیاه پزشکی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>