پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, لرستان  »   استفاده از سموم در بخش کشاورزی لرستان کمتر از متوسط کشوری است / مصرف سالانه نزدیک به 1300 تن سم در لرستان
9 اسفند 1399 , ساعت 12:25

استفاده از سموم در بخش کشاورزی لرستان کمتر از متوسط کشوری است / مصرف سالانه نزدیک به ۱۳۰۰ تن سم در لرستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: متوسط استفاده از سموم برای تولید محصولات کشاورزی در این استان کمتر از میزان کشوری است که نشاندهنده سلامت بهتر تولیدات استان می‌باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: متوسط استفاده از سموم برای تولید محصولات کشاورزی در این استان کمتر از میزان کشوری است که نشاندهنده سلامت بهتر تولیدات استان می‌باشد.

اسفندیار حسنی مقدم روز شنبه در جلسه ستاد گیاه پزشکی استان افزود: مصرف بیش از اندازه سم سلامت غذا را به مخاطره می اندازد بنابراین استفاده اصولی از این مواد برای تولیدات کشاورزی ضروری است.

وی اظهار داشت: در دنیا به ازای هر کیلوگرم محصول، ۶۵ صدم گرم و در ایران ۳۵ صدم گرم حدود نصف متوسط جهانی سم برای تولیدات کشاورزی مصرف می شود بنابراین محصولات کلی کشور از سلامت بیشتری برخوردار هستند.

وی با تاکید بر اجرای سند ابلاغی رهبر معظم انقلاب و برنامه های بالادستی برای امنیت و سلامت غذایی محصولات گفت: ۳۰ تا ۳۵ هزار تن سم سالانه در کشور و در لرستان یکهزار و تا یکهزار و ۳۰۰ تن شامل انواع آفت کش، قارچ کش و حشره کش مصرف می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: باتوجه به اینکه این استان ۴.۷ اراضی کشور را دارد اما ۳.۷ درصد سموم را مصرف می کند بنابراین سلامت غذایی محصولات آن نسبت به میانگین کشور بهتر است.

حسنی مقدم با تاکید بر ارتقای مدیریت حفظ نباتات به اداره کل اضافه کرد: باتوجه به شرح وظایف و تاثیر دو مدیریت باغبانی و حفظ نباتات، اعتبار این ۲ بخش به صورت ۱۰۰ درصد تخصیص داده شد.

وی همچنین گفت: مشارکت مردم برای مبارزه با آفات بسیار ضروری است بنابراین مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های رومشکان، کوهدشت، پلدختر،چگنی و خرم آباد باید بازدید میدانی را در دستور کار قرار دهند و مردم را به صورت چهره به چهره راهنمایی کنند.

رییس سازمان جهادکشاورزی لرستان خواستار کالیبره ( تنظیم و میزان) کردن سم پاش های استان شد و گفت: سال گذشته ۲ تا سه پهپاد سم پاش وارد استان شد و برای تداوم این مهم باید پرداخت تسهیلات به کشاورزان در دستور کار قرار بگیرد چراکه در سم پاشی به روش سنتی هفت تا ۱۰ درصد محصول زیر چرخ تراکتور له می شود.

حسنی مقدم همچنین با اشاره به انجام نسخه نوسی الکترونیک گیاهپزشکی در ازنا و سلسله اضافه کرد: در حال حاضر ۸۴ درصد اعتبارات ملی و ۱۶ درصد توزیع استانی دارد اما به نظر می رسد این امر در درر بخش کشاورزی تبعیت نمی شود.

وی گفت: ۱۹ درصد تولید ناخالص ملی، ۲۰ درصد اشتغال و ۳۵ درصد صاردات کشور مربوط به بخش کشاورزی می باشد در حالیکه سهم این حوزه از اعتبارات کلان کشور کمتر از پنج درصد است.

۱۵۰ هزار نفر بهره بردار بخش کشاورزی لرستان هستند و ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از این بخش ارتزاق می کنند و ارزش افزوده سه میلیون تن محصول استان به بیش از هفت هزار میلیارد تومان می رسد که چنانچه مشکل تامین و تخصیص آب برای این حوزه برطرف شود علاوه بر اشتغالزایی، درآمداقتصادی کشاورزان نیز چندین برابر افزایش خواهد یافت.

خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، بر استفاده استاندارد از سموم مجاز در محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: با تولید و صادرات محصولات باکیفیت، می‌توان بازارهای جهانی محصولات کشاورزی را حفظ کرد....
۶ پهپاد برای سمپاشی مزارع کشاورزی چهارمحال و بختیاری به کار گرفته شده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری؛ رئیس اداره فناوری‌های مکانیزه جهاد کشاورزی استان ...
از پهپاد کشاورزی مددجویان کمیته امداد امام(ره) در شهرستان فلارد رونمایی شد. مدیرکل کمیته امداد استان گفت: سه نفر از مددجویان کمیته امداد امام (ره) شهرستان فلارد با دریافت ۳ ...
No Thoughts on استفاده از سموم در بخش کشاورزی لرستان کمتر از متوسط کشوری است / مصرف سالانه نزدیک به ۱۳۰۰ تن سم در لرستان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>