پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, لرستان  »   آفات باغات به صورت بیولوژیک کنترل می‌شود
5 اسفند 1399 , ساعت 8:59

آفات باغات به صورت بیولوژیک کنترل می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان گفت: ما در باغات استان در حال کنترل آفات به صورت بیولوژیکی هستیم به ویژه در باغات گردو، انجیر و انار این کار انجام می‌شود که نتایج خوبی داشته است.

جواد صالحیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: باغات ما یک سری قدیمی هستند که شاید شرایط و اصول فنی را از لحاظ تغذیه رعایت نکردند.

وی افزود: در زمینه توزیع کود براساس آمار و اطلاعاتی که داریم عمل می‌کنیم و مشاوران و کارشناسان باغات را مرتب رصد می‌کنند که می‌طلبد خود کشاورزان از ما بخواهند و مطالبه گری داشته باشند که کارشناسان ما در محل حضور پیدا کنند.

صالحیان تصریح کرد: در بحث آفات و بیماری‌ها نیز کارشناسان حفظ نباتات ما مرتب باغات را رصد می کنند، به ویژه جاهایی که کانون باغات ما هستند، مانند انار سیاب، انجیر پلدختر، زردآلو دورود، سیب بروجرد و … که به‌عنوان برند و شاخص در استان هستند که باغات آن‌ها مرتب بازرسی شده و نکات مربوط به بیماری‌ها و آفات به باغداران گوشزد می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: اکثر باغات گردوی استان از نهال‌های بذری هستند که مشکلات خاص خودشان را دارند ازجمله عملکرد پایین، نسبت یکنواختی رسیدن به حد موردنظر، عملکرد پایین، نسبت پوست گردو به مغز بیشتر است، که طی دو سال گذشته همکاران ما در حال انجام عملیات سرشاخه‌زنی و پیوند زنی گردوی پیوندی روی درخت هستند که حتی در برابر آفات و بیماری‌ها مقاومت می‌کند.

وی ادامه داد: محصولات زمانی اُرگانیک است که تغذیه از طریق کودهای حیوانی و آلی باشد و کنترل آفات به صورت مکانیکی و استراتژیک انجام شود که این امر باعث بالا رفتن کیفیت محصولات می شود.

صالحیان بیان کرد: یکی‌از مشکلات باغداران ما استفاده بی‌رویه از کودهای شیمیایی است که مازاد آن در خود میوه نشست می‌کند که باعث پایین آمدن کیفیت آن می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: ما در باغات استان در حال کنترل آفات به صورت بیولوژیکی هستیم به ویژه در باغات گردو، انجیر و انار این کار انجام می‌شود که نتایج خوبی داشته است.

وی افزود: ما هنوز در ابتدای کارهستیم و مسائل مالی را نیز باید در نظر بگیریم اما از همه مهم‌تر مشارکت کشاورزان را می‌طلبد، ما بیشتر کار ترویجی انجام می‌دهیم که این امر در استان جا بیفتد.

صالحیان تأکید کرد: سیاست‌های ما باید براساس ظرفیت‌ها و شرایط منطقه باشد.

مطالب مرتبط

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شد که می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش‌ شیمیایی شود. مرادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان ...
رئيس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: استان گلستان به عنوان استان پایلوت مبارزه بیولوژیک کشور انتخاب شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ حسین رنجبر اقدم گفت: مبارزه شیمیایی مثل ...
پنجمین کنگره قارچ شناسی ایران با شعار "قارچ ها برای زندگی بهتر و سیاره امن" از روز شنبه چهارم تا دوشنبه ششم شهریورماه به میزبانی دانشگاه تبریز در تبریز برگزار می گردد....
۴.۵ میلیون نمونه حشره در موزه حشرات هایک میرزایانس در مجموعه ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور شناسایی و نگهداری می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد ...
No Thoughts on آفات باغات به صورت بیولوژیک کنترل می‌شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>