پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان رضوی, علمی  »   ساخت دستگاه شکار حشرات با استفاده از جریان هوا در گناباد
10 اسفند 1399 , ساعت 17:15

ساخت دستگاه شکار حشرات با استفاده از جریان هوا در گناباد

دستگاه شکار حشرات با بهره‌گیری از جریان هوا برای نخستین بار در کشور با تلاش محققان مجتمع آموزش عالی گناباد طراحی و ساخته شد.

عضو هیات علمی مجتمع آموزش عالی گناباد هدف از طراحی و ساخت این دستگاه را دستیابی به دانش فنی شکار حشرات بدون آسیب رساندن به آنها دانست.

دکتر مرتضی جوادپور افزود: برای آن که بتوان مطالعه دقیق‌تر بر انواع حشرات داشت تا متناسب با آن سم‌های مفید در عرصه کشاورزی تولید شود لازم است که حشرات به طور زنده و بدون آسیب شکار شوند و این دستگاه برای بررسی و مطالعات حشرات ناشناخته و یا بررسی آزمایشگاهی و کاربرد سمها بر روی آنها کاربرد دارد.

عضو هیات علمی مجتمع آموزش عالی گناباد گفت: این دستگاه مشابه و نمونه خارجی دارد ولی نمونه داخلی ندارد و برای سازمان های تحقیقاتی، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و جهاد کشاورزی کارایی بسیار موثری دارد.

جوادپور افزود: عملکرد دستگاه شکار حشرات بر اساس جریان هواست و این جریان باید متعادل شود که هم حشره را شکار کند و هم آسیبی به حشره نرساند.

وی اضافه کرد: این دستگاه قابلیت حمل و شارژ شدن دارد و همچنین محفظه آزمایشی شفافی هم برای مشاهده حشره پس از شکار در دستگاه تعبیه شده است.

او ادامه داد: این دستگاه همه معیارهای استاندارد را داراست و به تازگی در اداره ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی کشور به ثبت رسیده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، نمونه اولیه با همکاری و مشارکت سازمان جهادکشاورزی بندر عباس ساخته شده است.

مجتمع آموزش عالی گناباد دارای ۲ هزار و ۶۰۰ دانشجو در ۲۲ رشته دانشگاهی با ۴۵ عضو هیات علمی است و توان افزایش دانشجو تا سقف پنج هزار نفر را نیز دارد.
۱۲ هزار دانشجو در ۱۲ دانشگاه و مرکز آموزش عالی شهرستان گناباد مشغول به تحصیل هستند.

شهرستان ۹۰ هزار نفری گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

مطالب مرتبط

No Thoughts on ساخت دستگاه شکار حشرات با استفاده از جریان هوا در گناباد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>