پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   آذربایجان غربی, اخبار, اخبار ایران, استان ها  »   خطر طغیان آفت سن و سایر عوامل بیماری زا در مزارع آذربایجان‌غربی
6 اسفند 1399 , ساعت 12:18

خطر طغیان آفت سن و سایر عوامل بیماری زا در مزارع آذربایجان‌غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال پنجه‌زنی بدون پوشش برف و احتمال سرمازدگی محصول گندم آبی، در میزان تولید گندم استان تاثیرگزار شده و با طغیان آفت سن و سایر عوامل بیماری زا در مزارع مواجه خواهیم بود.

اکبر کرامتی اظهار داشت: پیش بینی می‌شود در بیش از ۲۱۰ هزار هکتار از مزارع غلات استان در سال زراعی جاری مبارزه با افت سن غلات انجام گیرد.

وی با اشاره به اهمیت مبارزه با افت سن در مزارع و تاثیر آن در کاهش کیفیت نانوایی بیان کرد : از یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت در استان در حدود ۴۰۰هزار هکتار زیر کشت غلات است .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در ادامه افزود: هم اکنون ۶۰ درصد زارعین آذربایجان غربی گندمکار هستند و بالاترین چرخه و ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان، اختصاص به محصول گندم دارد.

وی اضافه کرد: امسال کاهش بیش از ۲۲ درصدی بارندگی در سطح استان، شرایط اقلیمی و افزایش دما، پنجه‌زنی بدون پوشش برف و احتمال سرمازدگی محصول گندم آبی، در میزان تولید گندم استان تاثیرگزار شده و با طغیان آفت سن و سایر عوامل بیماری زا در مزارع مواجه خواهیم بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۷ دستگاه توربولاینر برای سمپاشی مزارع خریداری شد گفت: رصد و پایش مستمر مزارع حتی در ایام عید نوروز باید انجام گیرد و ناوگان سمپاشی در سطح شهرستانها باید از هم اکنون سرویس و تجهیزشود تا با آغاز اولین علایم افت در مزارع مبارزه همگانی آغاز شود.

وی افزود: در سال زراعی جاری با توجه به شرایط آب وهوایی، مبارزه با علف های هرز نیز باید در اولویت کاری مدیریت جهاد کشاورزی شهرستانها قرار گیرد چرا که وجود علف‌های هرز در مزارع گندم باعث کاهش عملکرد و پایین آمدن کیفیت محصول می شود.

مطالب مرتبط

جهادکشاورزی آذربایجان غربی هشدار داد: اقدامات لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات راهبردی و کاهش سن زدگی گندم انجام شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان ...
رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی با اعلام اینکه روش تولید برنج سالم ایرانی بدون استفاده از آفت کش های شیمیایی در همه استان های شمالی کشور توسعه می یابد، از تعمیم این روش ...
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: عملیات اجرایی مبارزه با علف‌های هرز در مزارع غلات شهرستان ورامین آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هاتف ممیزی اظهار داشت: در سال ...
جلسه شورای مدیران سازمان حفظ نباتات کشور با حضور دکتر اعظمی، عضو و سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در سالن غدیر سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد....
No Thoughts on خطر طغیان آفت سن و سایر عوامل بیماری زا در مزارع آذربایجان‌غربی

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>