جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, فارس  »   مبارزه با آفت سن در گراش آغاز شد
4 اسفند 1399 , ساعت 11:49

مبارزه با آفت سن در گراش آغاز شد

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی گراش فارس گفت: عملیات پایش و مبارزه شیمیایی علیه سن مادری محصولات زراعی گندم و جو در حدود هزار و ۶۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان آغاز شد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی گراش فارس گفت: عملیات پایش و مبارزه شیمیایی علیه سن مادری محصولات زراعی گندم و جو در حدود هزار و ۶۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان آغاز شد.

حسن مرادی اظهار داشت: در سال زراعی جاری به دلیل بروز خشکسالی و کم بارشی و همچنین از بین رفتن زیستگاه های طبیعی سن ، سطح مبارزه با این حشره نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.

وی سن زدگی را یکی از آفت های اساسی در مزارع کشاورزی دانست و گفت: در صورت طغیان جمعیت این آفت، محصول تولیدی کشاورزان با کاهش عملکرد از نظر کیفی و کمی مواجه خواهد شد و برای مقابله با آن هرساله نیز مبارزه با سن غلات طی دو مرحله مادری و پوره انجام می شود.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی گراش گفت: همچنین کشاوزان باید توصیه های کارشناسان کشاورزی را مد نظر قرار دهند و در خصوص زمان انجام عملیات پایش، سمپاشی ومیزان سم مصرفی از آنها مشاوره بگیرند.

مرادی افزود: بیش از ۱۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان گراش امسال به کشت گندم و جو اختصاص یافته است و عملیات پایش و مبارزه شیمیایی علیه سن به صورت روزانه و مستمر در دستور کار قرار دارد.

مرادی اضافه کرد: سمپاشی علیه سن غلات باید به صورت یکپارچه و هماهنگ انجام شود و چنانچه در یک مزرعه این آفت از بین برود اما در مزرعه مجاور وجود داشته باشد ، سن از مزرعه مجاور به مزرعه سم‌ پاشی شده سرایت می‌کند و مزرعه را دوباره آلوده خواهد کرد.

وی گفت: البته کشاورزان نیز باید برخی اقدام های کنترلی و پیشگیرانه را در طول سال زراعی و بدون مبارزه شیمیایی و استفاده از آفت کش ها درسطح مزارع خود انجام دهند تا مانع از طغیان های جدی سن گندم و حتی بروز سایر خسارات از جمله سرما زدگی به محصولات شوند.

مرادی برخی از این اقدامات را شامل کاشت و برداشت زودهنگام، کاشت ارقام و واریاته های مقاوم تر در برابر آفت ها ، از بین بردن کامل علف های هرز در تمام طول فصل ، تناوب کشت با محصولاتی غیر از غلات و همچنین به زراعی و استفاده از بذرهای مرغوب و نژادهای پر بازده در کشت محصولات و غلات (گندم و جو) که سبب می شود گیاه بهترین رشد ونمو را داشته و در نتیجه زودتر برداشت شود، عنوان کرد.

یکی از آفات مهم مزارع گندم و جو در کشور ما،آفت سن گندم است. این آفت مهاجر است و در فصل زمستان، مزارع را ترک کرده و برای زمستان گذرانی به مناطق کوهستانی و ارتفاعات پناه می برد و در اواخر زمستان و اوایل بهار، مجددً به مزارع برگشته و شروع به تخم گذاری می کند.

به گفته مرادی شهرستان گراش دارای حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی اعم از دیم و آبی است.

این شهرستان در فاصله ۳۵۹ کیلومتری شیراز قرار دارد.

مطالب مرتبط

جهادکشاورزی آذربایجان غربی هشدار داد: اقدامات لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات راهبردی و کاهش سن زدگی گندم انجام شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: مبازره با آفات سن و شته در مزارع غلات و کلزا از اسفندماه آغاز شده و تا نیمه خرداد ماه ادامه دارد....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص گسترش عوامل بیماری زای برگی در ارتباط با گندم و جو هشدار داد. مرتضی فتاحی گفت: از آنجایی که شرایط ...
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: عملیات اجرایی مبارزه با علف‌های هرز در مزارع غلات شهرستان ورامین آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هاتف ممیزی اظهار داشت: در سال ...
No Thoughts on مبارزه با آفت سن در گراش آغاز شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>