پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   درگذشت دکتر ابراهیم بهداد استاد پیشکسوت گیاهپزشکی کشور
18 اسفند 1399 , ساعت 20:00

درگذشت دکتر ابراهیم بهداد استاد پیشکسوت گیاهپزشکی کشور

دکتر ابراهیم بهداد استاد و پژوهشگر پیشکسوت گیاهپزشکی کشور دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.

دکتر ابراهیم بهداد استاد و پژوهشگر پیشکسوت گیاهپزشکی کشور دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.

زنده یاد دکتر ابراهیم بهداد نقش به سزایی در تثبیت و پیشرفت علم گیاهپزشکی در کشور داشت و مولف کتب متعدد بسیار ارزشمند و ماندگاری بود که در آموزش اصول علم گیاهپزشکی به خیل عظیمی از دانشجویان و دانش پژوهان گیاهپزشکی کشور بسیار تاثیرگذار بودند و میراث و یادگار گرانبهایی از آن زنده یاد برای علاقمندان به این علم در کشور هستند.

به مناسبت درگذاشت مرحوم دکتر بهداد انجمن حشره شناسی اطلاعیه ای به شرح زیر صادر کرد:

.

بازگشت همه به سوی اوست
خبر درگذشت استاد فرزانه دکتر ابراهیم بهداد موجب تأثر و تألم عمیق گردید. مرحوم دکتر بهداد از چهره های برجسته و ماندگار علمی کشور بود و با آثار ارزشمندی که از خود به یادگار گذاشت نام و یاد خود را برای همیشه در بین مشاهیر علمی کشور ماندگار نمود. انجمن حشره شناسی ایران این ضایعه بزرگ را به جامعه دانشگاهی، جامعه علمی گیاهپزشکی و به همه همکاران، شاگردان و ارادتمندان و بویژه خانواده محترم و عزادار آن استاد و پژوهشگر فرهیخته تسلیت عرض نموده و ازخداوند بزرگ برای آن فقید سعید رحمت و علو درجات و برای بازماندگان صبر و سلامت مسئلت می نماید.
روحش شاد و یادش گرامی باد
انجمن حشره شناسی ایران

.

یادداشت دکتر کرامت الله ایزدپناه در مورد زنده یاد دکتر بهداد:
دکتر ابراهیم بهداد یکی از پیش کسوتان بسیار موثر گیاهپزشکی ایران بود. او علاوه بر چندین کتاب که ترجمه یا تالیف کرد، یکی از سازمان دهندگان انجمن بود. اولین کنگره گیاهپزشکی بعد از انقلاب به همت او در دانشگاه صنعتی اصفهان بر گزار شد و این در شرایطی بود که بسیاری کنگره هایی از این نوع را طاغوتی به شمار می آور‌دند و به همین دلیل تشکیل کنگره چند سال متوقف شده بود. او در کسوت سازمان تحقیقات کشاورزی چه در اصفهان و چه در مرکز منشاء خدمات شایانی به کشاورزی کشور شد. شادروان بهداد دو بار ریاست کنگره گیاهپزشکی را عهده دار شد و به بهترین وجه ممکن آنرا اداره کرد. او همچنین مدتی ریاست انجمن بیماری شناسی را عهده دار بود. علاوه بر همه اینها دکتر بهداد بسیار خوش برخورد و دوست داشتنی بود‌ و همیشه خوش مشربی و اصالت اصفهانی خود را در صحبت ها نشان میداد. بیماری طولانی و درگذشت او به واقع ضایعه اسف انگیزی برای گیاهپزشکی ایران بود. این ضایعه را به همسر گرامی و فرزندان عزیز ش و نیز به جامعه گیاهپزشکی ایران تسلیت می گویم. روانش شاد و یادش گرامی باد.

.

دکتر ابراهیم بهداد

زندگی نامه شادروان دکتر ابراهیم بهداد

زنده یاد دکتر ابراهیم بهداد در پانزدهم مهرماه ۱۳۱۵ در شهر اصفهان به دنیا آمد. وی پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال ۱۳۳۷ وارد دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران گردید و در سال ۱۳۴۱ با درجه مهندسی کشاورزی در رشته گیاهپزشکی فارغ التحصیل و پس از انجام خدمت نظام وظیفه در سال ۱۳۴۳ به استخدام “انستیتو بررسی آفات و بیماریهای گیاهی” وزارت کشاورزی که امروزه به “موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور” تغییر نام یافته درآمد.

وی در سال ۱۳۴۸ با دریافت بورس ۱۶ ماهه به کشور آلمان عزیمت نموده و ابتدا به مدت ۴ ماه در انستیتو گوته مونیخ به یادگیری زبان آلمانی پرداخته و بعد در موسسه حفظ نباتات اشتوتگارت مشغول به تحصیل شد. وی سپس به ادامه تحصیل در دوره دکترا در دانشگاه کشاورزی هوهنهایم اشتوتگارت پرداخته و در سال ۱۳۵۴ پس از فراغت از تحصیل و اخذ درجه دکترا به ایران مراجعت نموده و در اصفهان به خدمت خود ادامه داد.

وی در سال ۱۳۷۹ با رتبه استاد پژوهشی از مرکز تحقیقات کشاورزی اصفهان بازنشسته شده و سپس بصورت تمام وقت در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) بعنوان هیات علمی و معاون پژوهشی دانشگاه مشغول به خدمت شد.

در دی ماه ۱۳۸۶ وی از طرف استانداری اصفهان به عنوان چهره ماندگار استان برگزیده شد.

.

پایگاه خبری گیاهپزشکی ایران ضایعه فقدان مرحوم دکتر ابراهیم بهداد را به خانواده و بازماندگان او و به جامعه گیاهپزشکی کشور تسلیت می گوید

یادش گرامی، راهش پر رهرو باد

.

لینک کوتاه خبر: https://b2n.ir/y39664

مطالب مرتبط

No Thoughts on درگذشت دکتر ابراهیم بهداد استاد پیشکسوت گیاهپزشکی کشور

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>