پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   اجرای طرح اخلال در جفت گيری کرم خراط درختان گردو
11 خرداد 1395 , ساعت 14:05

برای اولين بار توسط مديريت حفظ نباتات استان يزد:

اجرای طرح اخلال در جفت گیری کرم خراط درختان گردو

به گزارش مديريت حفظ نباتات استان يزد برای اولين بار با استفاده از روش جديد اخلال درجفت گيری آفت کرم چوبخوار گردو در سطحی معادل 20 هکتار به اجرا در آمد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) از سازمان حفظ نباتات کشور، مهندس فتاحی مدیر حفظ نباتات استان یزد با اشاره به بروز خشکسالی در سالهای اخیر در مناطق گردو کاری استان و کاهش میزان آبدهی منابع آبی باغات که باعث ضعف و خشکیدگی درختان گردو گردیده، این امر موجب مساعد شدن شرایط برای فعالیت آفت پروانه چوبخوار گردو شده و متاسفانه این آفت در مناطق گردو کاری استان به حالت طغیانی در آمده است.

وی با بیان اینکه در طی سالیان گذشته به شیوه های مختلفی با این آفت مبارزه می شده که هیچکدام کار آیی لازم را نداشتند اضافه کرد که در سال زراعی ۹۵-۹۴ برای اولین بار با استفاده از روش جدید اخلال در جفت گیری (Mating disruption) در سطحی معادل ۲۰ هکتار از باغات گردوی مناطق علی آباد، نصر آباد و سانیج با این آفات مبارزه شده است و در صورت تامین اعتبار از طریق ستاد حوادث غیر مترقبه استانداری و سایر مراجع می توان در سطح وسیع تری در سالهای آینده به مورد اجرا در آورد.

Zeuzera pyrina1

وی در ادامه اظهار نمود از آنجا که این روش به عنوان بهترین شیوه کنترل آفت به روش غیر شیمیایی مطرح می باشد و کمترین صدمه را به اکوسیستم کشاورزی وارد می نماید می تواند به عنوان روش سالم و مفید در کنترل این آفت در سطح وسیع مورد استفاده قرار گیرد. در این روش با استفاده از مفتولهای ۱۵ سانتیمتری آغشته به فرمون پروانه چوبخوار گردو که به تعداد ۳۰۰ عدد در هکتار بر روی درختان نصب می شود. محیط باغ اشباع از فرمون جنسی حشره گردیده و حشرات نر در جفت یابی دچار مشکل شده و حشرات ماده تخمهای نابارور تولید می نمایند و در نتیجه از این تخم ها  لاروی به وجود نمی آید که قادر به آلودگی سر شاخه های گردو باشد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با اجرای این طرح در سالهای آینده در این مناطق و سایر مناطق گردو کاری استان شاهد کاهش چشمگیر خسارت این آفت در باغات گردوی استان باشیم و با عنایت به اینکه اجرای این تیپ روشهای مبارزه برای حصول نتیجه مطلوب نیاز به تکرار چندین ساله در مناطق دارد، امید است با تامین اعتبار لازم به این مهم دست یافت.

منبع: سازمان حفظ نباتات کشور

مطالب مرتبط

No Thoughts on اجرای طرح اخلال در جفت گیری کرم خراط درختان گردو

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>