پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان رضوی, گزارش  »   هجوم موش‌ها به اراضی کشاورزی گناباد و کاخک خراسان رضوی/ نبود مارها و عقاب‌ها دردسرساز شد
17 فروردین 1400 , ساعت 13:15

هجوم موش‌ها به اراضی کشاورزی گناباد و کاخک خراسان رضوی/ نبود مارها و عقاب‌ها دردسرساز شد

خشکسالی سبب می‌شود تا میزان آفات و حیوانات موذی در زمین‌های زارعی افزایش یابد که در همین زمینه کشاورزان بخش کاخک گناباد از افزایش عجیب موش‌ها در مزارع خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گناباد، کاهش میزان بارندگی سبب شده تا سال زراعی جاری در گناباد خشک‌ترین سال طی ۳۰ سال گذشته باشد که این موضوع خسارت‌های فراوانی را برای کشاورزان به همراه داشته است.

خشکسالی سبب می‌شود تا میزان آفات و حیوانات موذی در زمین‌های زارعی افزایش یابد که در همین زمینه کشاورزان بخش کاخک گناباد از افزایش عجیب موش‌ها در مزارع خبر می دهند.

یکی از کشاورزان بخش کاخک در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: زعفران یکی از اصلی‌ترین محصولات ما است و یک سال چشم انتظار هستیم تا این محصول فرا برسد اما متاسفانه طی چند ماه اخیر تعداد موش‌ها در مزارع زعفران بسیار زیاد شده‌اند.

وی با انتقاد از جهاد کشاورزی در زمینه مبارزه با این گونه حیوانات بیان کرد: تمامی پیازهای زعفران‌ها را موش‌ها خورده‌اند و جهاد کشاورزی فقط نظاره‌گر بوده و اقدامی برای مبارزه با آن انجام نداده است.

طاهری از کشاورزان بخش پسکلوت گناباد نیز از آفت سن خبر داد و اظهار کرد: در این منطقه سن گندم به محصولات آسیب می‌زند و باید جهاد کشاورزی دست به کار شود.

وی ادامه داد: کشاورز یک تولید کننده است و این مهندسین جهاد هستند که باید کار علمی و نحوه مبارزه را آموزش دهند، یک سال با سن گندم دست و پنجه نرم می‌کنیم و یک سال با ملخ‌ها محصول هم در آخر برداشت به دلیل همین آفت‌ها کیفیتی ندارد.

برای پیگیری این مطالبات کشاورزان گنابادی به سراغ مسئولان جهاد کشاورزی گناباد رفتیم.

علی مؤذن، مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گناباد اظهار داشت: میزان افزایش تعداد موش‌ها در منطقه کاخک به دلیل تغییرات اکوسیستمی و تغییر زنجیرغذایی است و دلایلی مانند از بین رفتن عقاب‌ها که موش‌ها را دیگر شکار نمی‌کنند و یا از بین بردن مارها توسط خود کشاورزان باعث شده تا میزان موش‌ها افزایش یابد.

وی ادامه داد: برای مبارزه با حیوانی مانند موش روش‌های مکانیکی و شیمیایی توصیه می‌شود که در منطقه کشاورزان از روش مکانیکی مانند دود موتور یا گاز استفاده می‌کنند و در روش شیمیایی از طعمه‌های مسموم که البته دقت لازم خود را این کار می طلبد.

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گناباد در زمینه آفت سن نیز بیان کرد: بیشترین مناطق در روستاهای رهن، ریاب، بهاباد و قوژد است که البته تراکم آنها زیاد نیست و در حال حاضر در هر متر مربع یک سن مشاهده شده که برای همین تعداد نیز کلاس‌های آموزشی و توزیع بروشور برای کشاورزان انجام پذیرفته است.

موذن خاطرنشان کرد: مبارزه شیمیایی برای سن نداریم و از سویی اعتبار نیز برای آن در نظر گرفته نشده و دولت حمایت زیادی در این زمینه نکرده اما با همکاری کشاورزان و اعتبارات داخلی اقداماتی را شروع کرده‌ایم.

وی افزود: دغدغه ما برای نیمه اردیبهشت ماه است جایی که تخم‌های سن مادری شروع به فعالیت خواهند کرد که در این زمان می‌توانند بیشترین میزان خسارت را داشته باشند که در آن مقطع از مبارزه شیمیایی استفاده خواهیم کرد.

مطالب مرتبط

طبق برآوردها جوندگان مسئول سالانه 70 میلیون تن خسارت در غلات در سرتاسر جهان هستند و در سال 2021 طغیان موش ها به کشاورزان ایالت نیو ساوت ولز استرالیا یک میلیارد دلار خسارت ...
یک کارشناس علوم و تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، مبارزه با آفات مزارع کشاورزی را یکی از مهمترین راهکارها در افزایش بهره‌وری و کاهش خسارات دانست و از کشاورزان خواست با روش‌های ...
هجوم موش ها به مزارع کشاورزی رباط کریم در حالی دردسر ساز شده است که کشاورزان از عدم اقدام قابل قبول جهاد کشاورزی در مقابله با این حیوانات موذی گلایه مند هستند....
سازمان حفظ نباتات کشور در رابطه با ممنوعیت عرضه و فروش موش کش فسفر دوزنگ در فروشگاه های عرضه سموم کشاورزی اطلاعیه ای به شرح زیر صادر کرد: به آگاهی ...
No Thoughts on هجوم موش‌ها به اراضی کشاورزی گناباد و کاخک خراسان رضوی/ نبود مارها و عقاب‌ها دردسرساز شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>