حمله گنجشک‌ها به مزارع جنوب فارس /خسارت به مزارع گندم و کلزا

گنجشک سار

چاپ

هجوم گنجشک‌ها به مزارع شهرستان‌های جنوبی استان فارس این روزها برای کشاورزان این استان دردسرساز شده و خسارت‌هایی به مزارع وارد کرده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس در گفت وگو با همشهری آنلاین افزود: پرندگانی مانند سار و گنجشک و دیگر پرندگان گیاه خوار به مزارع جنوب استان حمله ور شده‌اند و تاکنون برخی مزارع بین ۵ تا ۱۰ در صد دچار آسیب شده‌اند.

حمید دبیری اضافه کرد: بیشتر مزارع جنوب استان در شهرستان‌های گراش، خنج، مهر ، لامرد نیز درگیر شده‌اند و دلیل این اتفاق خشکسالی و خشک بودن عرصه‌های منابع طبیعی است که پرندگان را به سمت مزارع می‌کشاند. در برخی شهرستان‌ها از جمله لامرد میزان بارندگی کمتر از ۲۰ میلی‌متر بوده در حالیکه در سال گذشته ۲۶۰ میلی‌متر باران باریده بود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر مزارع گندم و کلزا در مناطق گراش و خنج با حمله پرندگان مواجه هستند و تا زمانی که برداشت محصولات صورت نگیرد پرندگان از منطقه خارج نمی‌شوند.

دبیری با اشاره به روش‌های مقابله با پرندگان اظهار کرد: تلاش کارشناسان و کشاورزان برای جلوگیری از خسارت بیشتر به مزارع همچنان ادامه دارد. به عنوان مثال از جمله اقداماتی که در این زمینه انجام شده استفاده از دستگاه‌های گنجشک پران است که در اطراف مزرعه قرار می دهند اما گنجشک‌ها پرندگانی هستند که به این دستگاه و تشعشات آن عادت می‌کنند و بعد از مدتی دوباره وارد مزارع می‌شوند.

دبیری درباره هجوم ملخ‌ها به استان نیز گفت: احتمال اینکه شاهد هجوم ملخ‌ها از اواخر فرودین ماه باشیم وجود دارد اما تاکنون گزارشی درا ین باره دریافت نشده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی فارس اظهار امیدواری کرد که اگر جهت باد مناسب نباشد و به طرف استان فارس نرود احتمال اینکه ملخ‌ها به استان نیایند هم وجود دارد.