پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   نرم‌افزار تخصصی تغذیه محصولات باغبانی طراحی گردید/ متعادل نبودن عناصر غذایی، مانع صادرات سیب قرمز
12 خرداد 1395 , ساعت 16:51

مشاور معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی:

نرم‌افزار تخصصی تغذیه محصولات باغبانی طراحی گردید/ متعادل نبودن عناصر غذایی، مانع صادرات سیب قرمز

مسئول تغذیه باغ‌ها، کنترل کیفی کود و محصولات ارگانیک وزارت جهاد کشاورزی به ایانا گفت: در حال حاضر فسفر خاک‌ها تخلیه شده و از آنجا که فسفر همچون نفت ماده‌ای تمام‌شدنی است، در ۲۵ سال آینده با توجه به محدود بودن معادن فسفر، از این عنصر نخواهیم داشت و باید به‌دنبال راه‌حلی برای تغذیه فسفری خاک در آینده باشیم.

مشاور معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی و مسئول تغذیه باغ‌ها، کنترل کیفی کود و محصولات ارگانیک امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، با بیان اینکه طی سال‌های گذشته تغذیه باغ‌ها به فراموشی سپرده شد و محصولات زراعی همچون گندم در اولویت بوده‌اند، گفت: در زمانی که یارانه‌ها محدود بود، کود به بخش باغبانی تعلق نمی‌گرفت و به لحاظ اقتصادی بودن تولید این محصولات، انتظار می‌رفت کشاورزان خود کود را تهیه کنند که در نهایت منجر به آن شد عملکرد تولیدات ما طی سال‌های اخیر تغییری نکند.

احمد اصغرزاده با بیان اینکه برای تغذیه گیاه نیازمند ۱۷ عنصر غذایی هستیم که باید به صورت متعادل در گیاه وجود داشته باشند، افزود: نبود هرکدام از این عناصر می‌تواند نقش عامل محدودکننده را ایفا کند.

وی با ابراز تاسف از این که کشاورزان زمانی که از یک کود پاسخ مطلوب می‌گیرند در استفاده از آن زیاده‌روی می‌کنند، گفت: این امر تا آنجا  ادامه می یابد که برای صادرات سیب از ارومیه به‌دلیل بر هم خوردن تعادل باقیمانده های عناصر در محصول نهایی به مشکل برخوردیم.

وی در ارتباط با نشانه های غیر متعادل بودن باقیمانده های عناصر کود در محصولات خاطرنشان کرد: زیاد بودن ازت در سیب قرمز باعث افزایش تولید اسیدهای آمینه در محصول می‌شود و قهوه ای شدن داخل سیب‌ها نشانه عدم تعادل در تغذیه محصول است.

اصغرزاده ادامه داد: آنچه در تغذیه باغ‌ها حائز اهمیت است، تعادل و عدم آسیب‌رسانی به محیط زیست است و نخستین گام ما در این زمینه دستیابی به ترتیب اولویت کمبود عناصر در گیاهان مختلف است.

وی تصریح کرد: برای دسترسی بهتر و آسان کشاورزان به اطلاعات کودی و دستورالعمل‌های تغذیه‌ای باید دانش خاک‌های کشور، کمبودهای عناصر در تمامی محصولات و شرایط اقلیمی در منطقه جمع‌آوری شود و در کنار اطلاعات روز دنیا در قالب یک نرم‌افزار GPS base ارائه شود.

طراحی نرم‌افزار هوشمند تغذیه محصولات باغبانی

مشاور معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از طراحی نرم‌افزار هوشمند و تخصصی تغذیه محصولات باغبانی، خبر داد و گفت:با استفاده از این نرم افزار، با ارائه داده‌های اولیه، شرایط اقلیمی و خاک و میزان محصولی که می‌خواهیم برداشت کنیم، نوع و میزان کودی که باید به درختان داده شود، به‌دست می‌آید.

اصغرزاده تأکید کرد: هدف ما گرفتن محصول چندین برابر ظرفیت درختان و توان خاک نیست، بلکه ما می‌خواهیم با حفظ محیط زیست محصول اقتصادی تولید کنیم تا کشاورز نیز از محل سکونت خود در روستا فراری نشود.

وی با اشاره به اینکه نیاز کودی کشور بر اساس نوع محصول، سطح زیر کشت محصول و متوسط تولید مشخص می‌شود، اظهار داشت: با توجه به آنکه سال‌ها است تغذیه باغ‌ها کنار گذاشته است، با تخلیه عناصر غذایی از خاک‌ها روبه‌رو هستیم و خاک‌های کشور فقیر هستند.

فسفر خاک‌های جهان رو به اتمام است

مسئول تغذیه باغ‌ها، کنترل کیفی کود و محصولات ارگانیک وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر فسفر خاک‌ها تخلیه شده است و از آنجا که فسفر همچون نفت ماده‌ای تمام‌شدنی است، در ۲۵ سال آینده با توجه به محدود بودن معادن فسفر، از این عنصر نخواهیم داشت و باید به‌دنبال راه‌حلی برای تغذیه فسفری خاک در آینده باشیم.

اصغرزاده با بیان اینکه در حال تدوین دستورالعمل‌های تغذیه‌ای محصولات باغبانی در تمامی کشور هستیم، افزود: در تلاش هستیم علاوه بر افزایش میزان دانش، اطلاعات به‌دست‌آمده در بخش تحقیقات را به مزرعه انتقال دهیم.

وی خاطرنشان کرد: امروزه با توجه به اقتصادی‌تر بودن تولید محصولات باغی نسبت به زراعی و محدودیت منابع آبی در کشور، تمایل به تولید محصولات باغی در کشور بیش از پیش شده است.

تکنولوژی در حال تغییر مصرف کود

مشاور معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تکنولوژی مصرف کود در حال تغییر است، ادامه داد: در نسل جدید کودها، با مصرف کود کمتر، پاسخ بهتری گرفته و محصول باکیفیت و با حجم بیشتر تولید می‌شود.

اصغرزاده تصریح کرد: برای تغذیه باغ‌ها بودجه لحاظ نشده است، به همین دلیل نتوانسته‌ایم وارد مزارع شویم و مراحل تدوین و طراحی کار را سپری می‌کنیم تا در سال جاری بتوانیم با تخصیص بودجه مناسب، دانش را به مزارع منتقل کنیم.

وی یادآور شد: به هیچ عنوان نمی‌خواهیم که کشاورز را به یارانه‌های دولتی معتاد کنیم، بلکه در نظر داریم با بالا بردن دانش کشاورزان به اقتصاد آنها کمک کنیم.

اصغرزاده درباره صادرات محصولات باغبانی تأکید کرد: سیب قرمز آذربایجان شرقی و غربی به‌دلیل عدم تعادل عناصر غذایی و کیفت نامطلوب از چرخه صادرات حذف شد، در صورتی که با یک تغذیه مناسب، مشکل قابل حل بود.

وی با تأکید بر اینکه در تغذیه باغ‌ها هدف صادرات نیست، اظهار داشت: سلامت جامعه از اهمیت بیشتری برخوردار است و تولید محصول سالم، اقتصادی و بازارپسندی آن از اهمیت بیشتری نسبت به صادرات برخوردارند.

اصغرزاده همچنین گفت: آمارها حاکی از آن است در حالی متوسط سواد کشاورزان به شدت در حال افت است که متوسط سواد جامعه رو به افزایش است و این آمار نشان‌دهنده کاهش انگیزه کشاورزان برای زندگی در روستا هاست.

وی در پایان با بیان اینکه میزان کود مورد نیاز برای تولید محصولات باغبانی در سال جاری یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن تخمین زده شده است، افزود: در سال جاری با هماهنگی سازمان ترویج و اندک بودجه‌های تخصیص داده شده، دانش را به تدریج به مزارع الگویی منتقل خواهیم کرد./

منبع: خبرگزاری ایانا

مطالب مرتبط

No Thoughts on نرم‌افزار تخصصی تغذیه محصولات باغبانی طراحی گردید/ متعادل نبودن عناصر غذایی، مانع صادرات سیب قرمز

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>