سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   احتمال هجوم باند ملخ‌های مهاجم به مزارع و باغات/ مشاهده پوره ملخ‌های مراكشی در فرودگاه امام
21 فروردین 1400 , ساعت 11:13

احتمال هجوم باند ملخ‌های مهاجم به مزارع و باغات/ مشاهده پوره ملخ‌های مراکشی در فرودگاه امام

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات بيان کرد: با توجه به انجام تخم ریزی دستجات ملخ‌های صحرایی ورودی به کشور، احتمال می‌رود اواخر فروردین با توجه به خشک بودن پوشش گیاهی در مناطق کانونی، پوره‌ها به هم ملحق شده و تشکیل باند دهند و برای ‌تغذیه از پوشش گیاهی به مناطق سبز زراعت و باغات اطراف هجوم ببرند.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات بیان کرد: با توجه به انجام تخم ریزی دستجات ملخ‌های صحرایی ورودی به کشور، احتمال می‌رود اواخر فروردین با توجه به خشک بودن پوشش گیاهی در مناطق کانونی، پوره‌ها به هم ملحق شده و تشکیل باند دهند و برای ‌تغذیه از پوشش گیاهی به مناطق سبز زراعت و باغات اطراف هجوم ببرند.

به نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات، دکتر مسعود لطیفیان درباره آخرین وضعیت آفت ملخ بومی و مهاجم صحرایی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر در برخی شهرهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی بصورت لکه‌ای و پراکنده پوره ملخ‌های بومی از جمله ملخ مراکشی مشاهده شده است.

وی ادامه داد: در استان اردبیل که کانون اصلی ملخ مراکشی است تا امروز پوره مشاهده نشده است اما از اوایل اردیبهشت ماه احتمال تفریخ کپسول تخم ملخ مراکشی وجود دارد.

دکتر لطیفیان با تاکید بر اینکه در استان تهران نیز ملخ‌های بومی از جمله مراکشی مشاهده شده است، افزود: در شهر رباط کریم و فرودگاه امام پوره ملخ‌های بومی از جمله مراکشی مشاهده شده است، اما هنوز به نرم مبارزه نرسیده و ردیابی‌ها ادامه دارد.

به گفته وی؛ در مرزهای مشترک سه استان زنجان، قزوین و گیلان؛ تراکم پوره ملخ مراکشی بسیار بالاست و ردیابی و مبارزه درحال انجام است.

دکتر لطیفیان افزود: در شهرستان طارم سفلی استان قزوین تاکنون حدود ۸۰۰ هکتار، در لوشان(رودبار) استان گیلان مبارزه حدود ۷۰۰ هکتار و در شهرستان طارم استان زنجان عملیات مبارزه با پوره ملخ مراکشی در سطحی حدود ۱۰۰۰ هکتار مبارزه انجام شده است.

وی بیان کرد: همچنین در استان مازندران، آذربایجان شرقی، غربی، کرمانشاه، کردستان، مرکزی، سمنان و قم عملیات ردیابی و پایش ادامه دارد، بنابراین سطح مبارزه کشوری با ملخ‌های بومی در حدود ۲۵۰۰ هکتار در سه استان گیلان، زنجان و قزوین انجام و اعلام شده است.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور در تشریح شرایط مبارزه با ملخ مهاجم صحرایی نیز اظهار کرد: در رابطه با ملخ صحرایی عملیات مبارزه با دستجات ورودی در ۴ فروردین به اتمام رسیده و سطح مبارزه در سه استان خوزستان، بوشهر و ایلام در حدود ۶۰۰۰ هکتار انجام شده است.

دکتر لطیفیان ادامه داد: سطح مبارزه در استان خوزستان ۳۵۰۰ هکتار، بوشهر ۱۶۰۰ هکتار و ایلام ۴۰۰هکتار است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عملیات ردیابی در ۱۰ استان کانونی ملخ صحرایی در جنوب کشور در حال انجام است، افزود: گزارشات ردیابی به صورت سخت‌گیرانه در جریان است و با استفاده از نرم افزارهای موبایل (el3m, el3w) به سازمان حفظ نباتات و فائو ارسال می‌شود.

دکتر لطیفیان معتقد است؛ با توجه به تخم ریزی دستجات ورودی ۴ فروردین به ۳ استان ذکر شده، احتمال دارد اواخر فروردین تفریخ دستجات تخم ملخ صحرایی در برخی مناطق تخم ریزی شده صورت گیرد و با توجه به خشک بودن پوشش گیاهی در مناطق کانونی این استان‌ها، پوره‌ها به هم ملحق شده و تشکیل باند دهند و برای تغذیه از پوشش گیاهی به مناطق سبز زراعت و باغات اطراف هجوم ببرند.

وی پیش بینی کرد: در صورت عدم کنترل پوره‌ها در عربستان و شاخ آفریقا و مساعد شدن شرایط آب و هوایی، بارش باران و سبز شدن پوشش گیاهی و وجود رطوبت در مناطق کانونی ایران، از اواخر فروردین و اردیبهشت مجددا دستجات پروازی به سمت مناطق کانونی و تولید مثل بهاره ایران ریزش کنند.

دکتر لطیفیان تاکید کرد: در صورت نامساعد بودن شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی در کشور ما، مهاجرت دستجات پروازی به سمت مناطق تولید مثل تابستانه در مرز بین هند و‌ پاکستان انجام می‌شود.

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از فعال شدن ۱۴۰ گروه پایش ملخ صحرایی در این استان خبر داد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان ، ناجی ...
معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید بر اینکه درحال حاضر وضعیت ملخ مهاجم صحرایی در ایران آرام است، گفت: احتمالا در روزهای آینده شاهد افزایش مبارزه با ملخ‌های بومی باشیم ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: کار دیده‌بانی ملخ صحرایی از اوایل آبان سال گذشته تاکنون در سطح پنج میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از مراتع این استان انجام ...
No Thoughts on احتمال هجوم باند ملخ‌های مهاجم به مزارع و باغات/ مشاهده پوره ملخ‌های مراکشی در فرودگاه امام

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>