پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, علمی  »   توسعه نانوکودها برای تولید محصول بیشتر با صرف آب و هزینه کمتر
12 خرداد 1395 , ساعت 12:31

با استفاده از فنانوری نانو و توسط محققین دانشگاه واشنگتن:

توسعه نانوکودها برای تولید محصول بیشتر با صرف آب و هزینه کمتر

محققان با استفاده از فناوری نانو به روشی دست یافته اند که با صرف آب و انرژی کمتر، محصول بیشتری تولید می کند.

محققان با استفاده از فناوری نانو به روشی دست یافته اند که با صرف آب و انرژی کمتر، محصول بیشتری تولید می کند.
به گزارش پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی (IANN) از آی اف ال ساینس، پیش بینی می شود که جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی، به بیش از ۹ میلیارد نفر برسد. این جمعیت نیازمند غذا، انرژی و آب سالم هستند. بانک جهانی و سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد، همواره خواستار طرح هایی هستند که با کاهش آب و انرژی، محصول غذایی بیشتری تولید شود. محققان دانشگاه واشنگتن با استفاده از فناوری نانو، به این هدف جامه عمل پوشانیده اند.
در این روش به جای کود شیمیایی، از نانوذرات روی که در آزمایشگاه سنتر شده اند، استفاده می شود. محصول مورد نظر ماش است که استفاده گسترده ای در آسیا دارد. محصول نهایی با حفظ تمام ارزش های غذایی شامل انواع پروتئین، ویتامین و فیبر، با صرف انرژی و آب کمتر، در حجم وسیع تری تولید شده است.
محققان بر این باورند که می توان این روش را به گونه ای توسعه داد که محصولات، نسبت به نمونه های تولید شده با کود شیمیایی و صنعتی، با ارزش غذایی بیشتری تولید شوند.
کود یکی از فاکتورهای اساسی برای رشد بهتر گیاهان است. کشاورزان معمولا کود را با خاک یا از طریق ترکیب با آب، در اختیار گیاه قرار می دهند. استفاده از کود یکی از مهمترین دلایل آلودگی اکو سیستم و ورود فسفر و نیتروژن اضافی به محیط زیست است.
کودهای تولید شده در مقیاس نانو، از نظر حجم با انواع کود قابل قیاس نیستند. از طرفی به دلیل اندازه ذرات، به راحتی توسط ریشه جذب می شود و کارایی بیشتری دارند. یکی دیگر از مزیت های کودهای تولید شده با فناوری نانو، نهایت سازگاری آن با محیط زیست است و حتی برای خاک فایده هم دارند.
می توان این کودها را روی برگ گیاهان اسپری کرد، یا از طریق آبیاری در اختیار گیاهان قرار داد.
تحقیقات دیگری نشان می دهد که با استفاده از نانوکود می توان ارزش غذایی محصولات را افزایش داد. برای مثال استفاده از نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی، سبب افزایش لیکوپن موجود در گوجه فرنگی می شود.
در حال حاضر در آمریکا از نانوذرات مهندسی شده در پودر کیک و برخی از محصولات خوراکی دیگر استفاده می شود. صنایع پلاستیک سازی و دارو سازی و مواد بهداشتی، از دیگر زمینه های استفاده کننده از نانوذرات هستند.
محققان در حال تلاش برای بررسی خطرزا بودن این مواد برای سلامتی هستند.

مطالب مرتبط

نوآوری در کشاورزی با توجه به پیش آمدن چالش‌های جهانی از جمله رشد جمعیت، تغییرات آب و هوا و دسترسی محدود مواد مغذی مهم گیاه مانند فسفر و پتاسیم از اهمیت برخوردار است. ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: رعایت تناوب زراعی با سایر محصولات زراعی نظیر کلزا به عنوان اصلی‌ترین راهکار کاهش جمعیت و خسارت عوامل خسارتزای کاشت گندم و جو ضروری است....
کارشناس باغبانی جهاد کشاورزی گلستان گفت: بهترین راهکار برای جلوگیری از خسارت سرمازدگی به درختان خصوصاً باغات مرکبات، استفاده از کودهای سولوپتاس است. به گزارش ایسنا، مریم قجر با اشاره ...
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان آبدانان گفت: پس از اطلاع از وجود آفت سوسک قهوه ای در مزارع کشاورزی بخش کلات مورموری از سوی کارشناسان آموزشهای لازم به کشاورزان ارائه شد. عباس ...
No Thoughts on توسعه نانوکودها برای تولید محصول بیشتر با صرف آب و هزینه کمتر

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>