پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران, گزارش  »   کود اروپایی‌ها جایگزین کود چینی می‌شود
6 دی 1394 , ساعت 16:12

مدیر عامل شرکت خدمات کشاورزی خبر داد:

کود اروپایی‌ها جایگزین کود چینی می‌شود

میانگین مصرف جهانی عناصر پایه کودی در هر هکتار 120 کیلوگرم است در حالی که در سال 1391، 36 کیلوگرم در هر هکتار در ایران مصرف شد و در حال حاضر به بیش از 50 کیلوگرم رسیده است.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از مصرف پایین کود شیمیایی در بخش کشاورزی نسبت به میانگین جهانی خبر داد و گفت: پس از لغو تحریم‌ها به دنبال افزایش واردات کودهای شیمیایی باکیفیت از کشورهایی اروپایی به جای کودهای بی‌کیفیت چینی هستیم و برنامه‌ای برای افزایش قیمت نداریم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، یزدان سیف در نشست مطبوعاتی امروز (یکشنبه) اظهار کرد: در زمینه‌ تغذیه گیاه ایران وضعیت مناسبی ندارد و فاصله زیادی با میانگین مصرف کود در دنیا داریم، چرا که میانگین مصرف جهانی عناصر پایه کودی در هر هکتار ۱۲۰ کیلوگرم است و بیشترین میزان مصرف آن به چین با ۷۳۵ کیلوگرم اختصاص دارد در حالی که در سال ۱۳۹۱، ۳۶ کیلوگرم در هر هکتار در ایران مصرف شد و در حال حاضر به بیش از ۵۰ کیلوگرم رسیده است.

وی افزود: تغذیه مناسب گیاه از نظر عناصر کودی هر قدر بهتر و مناسب‌تر باشد، باعث کاهش مصرف آب و افزایش عملکرد می‌شود و هر کشوری حفظ منابع آب برایش اهمیت داشته باشد به تغذیه گیاه بیشتر توجه می‌کند که به عنوان مثال می‌توان به مصر اشاره کرد که چهاردهمین کشور در زمینه‌ی تغذیه گیاهی به‌شمار می‌رود، چرا که این کشور با مشکل تامین منابع آب مواجه است.

 

ایران نودمین کشور مصرف‌کننده کود

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ادامه داد: ایران رتبه ۱۱۷ را در سال ۲۰۱۲ در زمینه‌ی تغذیه گیاهی و میزان مصرف عناصر کودی در هر هکتار داشته است که در سال جاری میلادی به حدود رتبه ۹۰ رسیده‌ایم.

سیف تصریح کرد: برخی کارشناسان با برقراری رابطه بین مصرف کود بیش از حد در بخش کشاورزی و افزایش آمار سرطان در کشور به اظهارات غیرکارشناسی می‌پردازند و ادعا می‌کنند که میزان مصرف عناصر کودی در تولید محصولات ایران بالاتر از دیگر کشورهاست در حالی که براساس بررسی‌های موجود تغذیه گیاهی در ایران و میزان مصرف کود در بخش کشاورزی نه تنها بالا نیست، بلکه بسیار پایین‌تر از دیگر کشورهاست و اتفاقا در دولت فعلی در راستای افزایش مصرف در جهت بهبود تغذیه گیاهی حرکت شده است.

به گفته وی در سال ۱۳۸۶ ایران با مصرف بیش از چهار میلیون تن کود شیمیایی در ترکیب‌های مختلف وضعیت تولید مناسبی داشت به گونه‌ای که در این سال بالغ بر ۱۴ میلیون تن گندم از سوی دولت خریداری شد و بیش از ۵۰۰ هزار تن از این محصول به کشورهای مختلف صادر شد در حالی که در سال ۱۳۹۲ میزان مصرف کود شیمیایی به کمتر از ۱.۱ میلیون تن کاهش یافت، اما با تلاش‌های صورت گرفته توانستیم در راستای بهبود تغذیه گیاهی میزان مصرف کود را به حدود ۱.۶ میلیون تن افزایش دهیم.

 

برنامه‌ای برای افزایش قیمت کود نداریم

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام کرد: مزیت نسبی کشور را تنها نباید پتروشیمی‌ها از آن استفاده کنند و اگر کشور بهره‌مند از منابع گازی است باید همه بخش‌های کشور از این موضوع منتفع شوند.

سیف افزود: کودهای شیمیایی جزو محصولات ضروری با اولویت اول و مشمول قیمت‌گذاری هستند و تا افزایش قیمت کود شیمیایی به تصویب ستاد تنظیم بازار نرسد، هیچ کس اجازه افزایش قیمت ندارد.

وی ادامه داد: از کارخانه‌های تولید‌کننده درخواست شده تا در صورت زیان جدول آنالیز محاسبه شده آن را به سازمان حمایت بفرستند تا مورد بررسی قرار گیرد و اگر ضرر و زیانی حادث شده باشد براساس ماده ۹۰ اصل ۴۴ قانون اساسی دولت مکلف است آن را بپردازد، اما در حال حاضر نرخ خرید کود اوره از شرکت‌های پتروشیمی ۶۲۵ تومان است و این محصول کیلویی ۷۰۰ تومان به دست کشاورزان می‌رسد.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با تاکید بر این‌که برنامه‌ای برای افزایش قیمت کودهای شیمیایی وجود ندارد، اظهار کرد: هر کشاورزی در هر نقطه‌ای از ایران به کود شیمیایی نیاز دارد شرکت پشتیبانی امور دام با موجودی مناسب در اختیار خود می‌تواند آن را تامین کند و هم‌اکنون هیچ کمبودی در کشور از نظر نهاده‌های کشاورزی وجود ندارد.

 

واردات ۹۰ تن بذر فرانسوی کلزا طی سال گذشته

سیف ادامه داد: با توجه به کشت کلزا در مناطق سردسیری بذور مدنظر بود که به سرما و ریزش حین برداشت محصول مقاومت داشته باشد و در این راستا پس از بررسی‌های مختلف سال گذشته قریب به ۱۲۵ تن بذر کلزا تامین شد که ۹۰ تن آن از طریق فرانسه صورت گرفت. البته در صورت تولید داخلی این بذر از طریق انتقال تکنولوژی استفاده از ظرفیت‌ها و تولید داخلی در اولویت قرار دارد.

 

عضویت ۱.۴ میلیون تولید‌کننده در باشگاه کشاورزان

وی از راه‌اندازی آزمایشی باشگاه کشاورزان و سامانه ارتباط مردمی کشاورزان از سوی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خبر داد و گفت: در این سامانه خدماتی از جمله اطلاعات هواشناسی، کارشناسی و مشاوره به کشاورزان و سفارش تلفنی نهاده‌ها به کشاورزان ارائه می‌شود و سفارش‌گذاری آزمایش خاک و آب، اخذ کارت اعتباری نهاده و غیره در دستور کار قرار دارد.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اعلام کرد: باشگاه کشاورزان به صورت آزمایشی در قزوین راه‌اندازی شد و حدود ۴۰۰۰ نفر عضو این باشگاه هستند که تا ۲۲ بهمن‌ماه امسال افتتاح می‌شود اما در صددیم پس از افتتاح و رفع نواقص احتمالی این طرح، تا دو – سه سال آینده تولید‌کننده را به عضویت این باشگاه در آوریم که البته این سامانه و باشگاه کشاورزان بسته نیست و در آینده می‌تواند خدمات‌رسانی گسترده‌ای به جامعه کشاورزان انجام دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
هشتمین نمایشگاه نهاده های کشاورزی تهران (ویژه واردکنندگان نهاده های کشاورزی) از 28 دی ماه تا 1 بهمن ماه 1400 در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو در تهران برگزار گردید. ....
هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران (AGRICULTECH 2022) از ۲۸ دی ‌ماه الی ۱ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به مدت ۴ روز از ساعت ۱۴:۰۰ تا ۲۰:۰۰ در مجتمع نمایشگاهی بوستان گفتگو در تهران برگزار ...
فرمانده انتظامی ساوجبلاغ از کشف انواع سموم کشاورزی تقلبی به ارزش تقریبی ۲ میلیارد ریال در این شهرستان خبر داد. علی سلیمانی اظهار کرد: در پی کسب خبری مبنی بر ...
No Thoughts on کود اروپایی‌ها جایگزین کود چینی می‌شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>