پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   احترام به ملاحظات دستاوردهای بشری در علوم نباید مانع پیشرفت کشور شود
22 اردیبهشت 1395 , ساعت 15:00

پیام رییس جمهور به همایش ملی ایمنی زیستی، سلامت محیط و محصولات تراریخته:

احترام به ملاحظات دستاوردهای بشری در علوم نباید مانع پیشرفت کشور شود

زاهدان- ایرنا-رئیس جمهوری در پیام خود به همایش ملی ایمنی زیستی ، سلامت محیط و محصولات تراریخته در زاهدان با تاکید بر محترم شمردن ملاحظات دستاوردهای بشری در حوزه علوم و فناوری های نو، از دستاویز قرار دادن آنها به منظور ایجاد مانع در مقابل پیشرفت کشور هشدار داد.

به گزارش ایرنا دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در پیام خود به این همایش که در دانشگاه سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد خواستار بررسی وضعیت فعلی علوم و فناوری های جدید در کشور و ارائه راهکار برای رسیدن به نقطه عطف در این حوزه شد.
متن پیام رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
برای اینجانب موجب مباهات است که دانشمندان، پژوهشگران، اساتید و دانشجویان کشورمان را با نشاط و امید و تدبیر و فعال و پویا می بینم. تشکیل همایش ایمنی زیستی، سلامت محیط و محصولات تراریخته را به کلیه دست اندرکاران و برگزار کنندگان این همایش تبریک عرض نموده و برای کلیه شرکت کنندگان و مهمانان گرانقدر این همایش بزرگ نشست های پربار و پرثمری را آرزو می کنم.
توسعه و پیشرفت هر کشوری مرهون تلاش صاحبان علم و فناوری است، توسعه و رفاه در کشورهای صنعتی و پیشرفته جهان مرهون استفاده از یافته های علمی و تبدیل آن به فناوری و تولید ثروت بوده است. نگاهی کوتاه به تاریخ انقلاب صنعتی در اروپا و تاریخ صنعتی شدن در کشورهای پیشرفته نشان می دهد که در مقاطعی از زمان دانشمندان و پژوهشگرانی با از خود گذشتگی و شجاعت توانسته اند ضمن مقابله با فناوری هراسی، کشور خود و بلکه جهانیان را از مواهب دانش و تخصص و یافته های علمی خود بهره مند کنند. در عرصه های زیستی هم همینگونه بوده است؛ انقلاب سبز نیز مرهون تلاش جمعی دانشمندان بسیاری بوده است.
اگرچه همه فناوری ها باید مورد توجه قرار گرفته و کشور به صورت متوازن در همه زمینه ها پیشرفت داشته باشد اما گاهی اهمیت برخی فناوری ها به دلایل مختلف دوچندان می شود و ضرورت دستیابی به آن ها نسبت به سایر فناوری ها به طور محسوسی افزایش می یابد. فناوری های نو به دلیل ویژگی های خاصی که دارند در زمره این دسته اخیر هستند؛ ویژگی های اساسی فناوری های نو به ویژه بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در نرم افزاری بودن و مغز افزاری بودن آنهاست. این فناوری ها برخلاف صنایع بزرگ نیازمند سرمایه گذاری چندانی نیستند و به دلیل هم خوانی و انطباق آنها با محیط زیست مورد توجه ویژه ای قرار گرفته اند.
در این میان اما فناوری زیستی تحولی را در عرصه های کشاورزی و صنایع غذایی، بهداشت و درمان، محیط زیست و صنعت و معدن و حتی حقوق و افراد پدید آورده است که شاید با کمتر رشته تاثیرگذار و حیاتی دیگری قابل مقایسه باشد. خلق دوباره حیات، ایجاد یافته های مصنوعی، تولید پروتئین ها و سایر ترکیبات پزشکی در گیاهان، کشت بیش از یکصد و هفتاد میلیون هکتار محصول تراریخته ازجمله کشت محصولات متحمل به خشکی و کم آبی در قریب به سی کشور جهان، تشخیص بیماری ها قبل از تولد، شبیه سازی حیوانات و بازتولید اولین حیوانات از یک قطره خون، نوید تحولات شگرف و بنیادی دیگری را هم در زندگی ما می دهد که شاید در دوره محدود حیات ما صورت تحقق یابد.
بدیهی است این تحولات شگرف و دستاوردهای ارزشمند بشری ملاحظاتی را هم با خود به همراه خواهد داشت اما این ملاحظات در عین محترم شمرده شدن هرگز نباید و نمی تواند به عنوان دستاویزی در مقابل پیشرفت چرخ علم و فناوری و بهره مندی کشور از فواید سرشار آنها تلقی شود.
موضوع همایش شما ایمنی زیستی، سلامت محیط و محصولات تراریخته بسیار هوشمندانه انتخاب شده است که بیانگر نقش اساسی بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک در تامین امنیت غذایی و سلامت است که از مولفه های اساسی و اصلی امنیت ملی محسوب می شود. در حالی که کشور ما از زیرساخت های عظیمی در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی برخوردار است و با وجود داشتن سرمایه های عظیم انسانی متخصص و دلسوز اما به نظر می رسد سهم مردم ما از این فناوری ها فعلا واردات محصولات حاصل از بیوتکنولوژی از خارج از کشور است که باید با تکیه بر اندیشه و تدبیر مدیران دلسوز و شجاع، استفاده از تخصص و توان پژوهشگران کشور ما این وضعیت تغییر کند. امروز استفاده از فناوری های بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک نه تنها یک ضرورت بلکه انتخابی هوشمندانه و آگاهانه برای حل معضلات غذایی و بهداشتی و محیط زیستی کشور محسوب می شود که غفلت در دستیابی و استفاده از این فناوری ها به یقین می تواند موجب شماطت ما توسط نسل آینده شود.
من برگزاری این همایش را به فال نیک می گیرم و ضمن آرزوی روزهای پربار برای نشست ها و جلسات شما، با اشتیاق در انتظار نتایج همایش شما خواهم بود. امید است ضمن ترسیم وضعیت موجود و شناسایی چالش های اساسی پیش روی تولید ملی، امنیت غذایی و سلامت، راهکار ها و پیشنهادات ارزنده شما هم برای باز کردن مدبرانه قفل ها و بازگرداندن نشاط و رونق به عرصه علم و فناوری و تولید و سلامت دربرداشته باشد. به یقین مجموعه ای فاخرتر و دلسوزتر از انجمن های علمی کشور و جمعیت متخصص حاضر در این همایش نمی تواند ضمن ارائه شناخت صحیح از وضعیت موجود راهکارهای رسیدن به وضعیت مطلوب را ارائه دهد. والسلام.
حسن روحانی
همایش ملی ایمنی زیستی، سلامت محیط و محصولات تراریخته که با حضور دکتر تولایی رئیس انجمن ژنتیک ایران و دکتر قره یاضی رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران و متخصصان و اندیشمندان این حوزه به مدت دو روز در دانشگاه سیستان و بلوچستان ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برای بررسی استفاده از محصولات تراریخته و مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به ارمنستان با حضور مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار گردید....
دروه تخصصی بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان یکی از دوره های عالی مدرسه ملی زیست فناوری ایران، در سطح پیشرفته و به صورت مجازی توسط انستیتو پاستور ایران (برگزارکننده علمی) برگزار می شود....
جلسه شورای ملی ایمنی زیستی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد. در جلسه شورای ملی ایمنی زیستی، معاون اول رئیس جمهور بر اهمیت ...
No Thoughts on احترام به ملاحظات دستاوردهای بشری در علوم نباید مانع پیشرفت کشور شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>