پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   گسترش قابل ملاحظه کشت محصولات تراریخته در جهان
2 خرداد 1395 , ساعت 15:21

عضو هیات مدیره انجمن ایمنی زیستی:

گسترش قابل ملاحظه کشت محصولات تراریخته در جهان

تهران - ایرنا - رییس بخش فیزیولوژی مولکولی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: کشت محصولات تراریخته در 28 کشور دنیا انجام می شود که در حدود 20 سال گذشته سطح زیر کشت این محصولات بیش از 100 برابر شده است.

بابک ناخدا در حاشیه دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره ملی ژنتیک ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به این که حدود ۲۰ سال از کشت تجاری این محصولات می گذارد، افزود: در سال ۱۹۹۶ میلادی ۱.۷ میلیون هکتار سطح زیر کشت این محصولات بود که در سال ۲۰۱۵ به حدود ۱۸۰ میلیون هکتار رسید.
وی عمده محصولات تراریخته را سویا، کلزا،ذرت و پنبه اعلام و اظهار کرد: ۲۸ کشور دنیا به کشت محصولات تراریخته مشغول هستند که در بین آنها هم کشورهای توسعه یافته در راس آنها آمریکا و هم کشورهای در حال توسعه مشاهده می شوند.
وی اظهار کرد: تولید ذرت متحمل به خشکی در آمریکا از ۵۰ هزار هکتار در سال ۲۰۱۳ با افزایش بیش از ۵.۵ برابری به ۲۷۵ هزار هکتار در سال ۲۰۱۴ رسید.
ناخدا بیان کرد: امسال برای چندمین سال پیاپی کشورهای در حال توسعه از نظرسطح زیرکشت گوی سبقت را از کشورهای توسعه یافته ربوده اند.
وی با بیان این که این محصولات به دلیل ارزش افزوده ای که نسبت به کشت های روتین دارند، سبب افزایش درآمد زارعین و کاهش هزینه های آنان می شود، افزود: این محصولات به دلیل فوایدی که برای محیط زیست و سلامت انسان ها دارند، سبب شده اند تا کشاورزان کشورهای در حال توسعه رغبت بیشتری برای کاشت این محصولات از خودشان نشان دهند.
عضو هیات مدیره انجمن ایمنی زیستی، کاهش مصرف سموم را از جمله فواید محصولات تراریخته اعلام کرد و گفت: براساس آمار موثق استفاده از این محصولات سبب کاهش حدود ۲۵ درصدی مصرف سموم شده و اثرات مفیدی هم برای حفظ محیط زیست داشته که از جمله آن، کاهش گاز گلخانه ای است.

 

سطح زیرکشت محصولات تراریخته در ایران
وی تاکیدکرد: هرچند تحقیقات خوبی درزمینه محصولات تراریخته درکشور انجام گرفته اما هنوز سطح زیر کشت این محصولات در کشور به صورت رسمی صفر است.
ناخدا با اشاره به اینکه برنج و پنبه از گیاهان زراعی تراریخته است که آماده ورود به بازار می باشند، اظهار کرد: آزمایشات ایمنی این محصولات در حال طی شدن است که پس از سپری شدن مراحل قانونی و صدور مجوز، رهاسازی این محصولات به بازار صورت می گیرد.
رییس بخش فیزیولوژی مولکولی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار کرد که ایران از سال ۲۰۰۴ از نقشه جهانی گیاهان تراریخته خذف شده است.
وی گفت: هرچند در سال ۲۰۰۵ میلادی کشور ما توانست برنج تراریخته را وارد بازار کند، اما با تغییر دیدگاه ها این رشته مورد بی مهری قرار گرفته است و حال پس از گذشت چندین سال شرایط برای فعالیت مجدد این محصولات در کشور فراهم شده است.
دانشگاه شهید بهشتی از اول تا سوم خرداد ماه میزبان دومین کنگره بین المللی و چهاردهمین کنگره ملی ژنتیک ایران است، رویدادی که محققانی از آمریکا، کانادا، آلمان، انگلیس، فرانسه، سوئد، هلند، ایتالیا، هند، قطر و عراق در آن حضور دارند و هدف از برگزاری آن، ارائه تازه ترین دستاوردها در حوزه فناوری های نوین و پیشرفت های فناوری در ژنتیک، ذخایر ژنتیک، سلول های بنیادی و هم اندیشی پیرامون اخلاق، قوانین و سیاست ها اعلام شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برای بررسی استفاده از محصولات تراریخته و مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به ارمنستان با حضور مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار گردید....
دروه تخصصی بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان یکی از دوره های عالی مدرسه ملی زیست فناوری ایران، در سطح پیشرفته و به صورت مجازی توسط انستیتو پاستور ایران (برگزارکننده علمی) برگزار می شود....
جلسه شورای ملی ایمنی زیستی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد. در جلسه شورای ملی ایمنی زیستی، معاون اول رئیس جمهور بر اهمیت ...
No Thoughts on گسترش قابل ملاحظه کشت محصولات تراریخته در جهان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>