پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   سویا و ذرت تراریخته مجوز مصرف دارند
4 خرداد 1395 , ساعت 15:34

دبیر کمیته ایمنی زیستی وزارت بهداشت:

سویا و ذرت تراریخته مجوز مصرف دارند

تهران - ایرنا - دبیر کمیته ایمنی زیستی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سویا و ذرت، تنها محصولات غذایی تراریخته موجود در بازار کشور به شمار می روند که در سطح عرضه دارای مجوز مصرف هستند.

به گزارش ایرنا از سازمان غذا و دارو، دکتر مهرناز خیراندیش افزود: تمام این محصولات پس از بررسی های انجام شده از منظر ایمنی، طبق ضوابط موجود در سازمان متبوع، مجوز مصرف را اخذ کرده اند.
وی خاطرنشان کرد: اغلب این محصولات بیش از ۱۰ سال است که در سایر کشورها از جمله اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار گرفته اند و بدنبال بررسی های صورت پذیرفته توسط سازمان های معتبر، ایمنی آنها تایید شده است.
دبیر کمیته ایمنی زیستی وزارت بهداشت تصریح کرد: بنابر نظر و اجماع علما و مستندات سازمان جهانی بهداشت، همه محصولات غذایی تراریخته دارای مجوز مصرف در بازار تجارت جهانی، ایمن هستند و علاوه بر این، محصولات تراریخته طبق ضوابط موجود در راستای رعایت حقوق مصرف کننده و همچنین اطلاع رسانی عمومی در کشور برچسب گذاری می شوند.
خیراندیش تاکید کرد: همه محصولات غذایی تراریخته موجود در سطح عرضه از نظر معیارهای سلامتی و بهداشتی مورد بررسی قرار گرفته و پس از اثبات ایمن بودن آنها، مجوز مصرف انسانی دریافت کرده اند.
به گزارش ایرنا، دولت یازدهم در پی قانونی سازی محصولات تراریخته در برنامه ششم توسعه است.
برنامه ششم توسعه قرار است پس از بررسی و تصویب در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، به اجرا در آید.
محصولات تراریخته، محصولاتی هستند که کارشناسان با دستکاری که روی ژنتیک آن ها انجام می دهند، یک خصوصیت ویژه را در محصول ایجاد می کنند یا یک خصوصیت را حذف می کنند؛ به عنوان مثال پروتئین هایی داخل محصول، ایجاد می کنند که خاصیت آفت کشی دارد و این سموم باعث می شود که مثلا کرم ساقه در برنج از بین برود.
هرچند قانون تراریخته ها در کشور مصوب شده اما همچنان بحث هایی در این زمینه مطرح است به آن معنا که برخی ها موافق، برخی ها نیمه موافق و برخی ها مخالف اینگونه محصولات هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

دکتر بهزاد قره یاضی بنیانگذار و عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران و رئیس انجمن ایمنی زیستی صبح امروز بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. دکتر قره یاضی ...
نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برای بررسی استفاده از محصولات تراریخته و مشکلات صادرات محصولات کشاورزی به ارمنستان با حضور مسئولان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار گردید....
دروه تخصصی بیوتکنولوژی کشاورزی به عنوان یکی از دوره های عالی مدرسه ملی زیست فناوری ایران، در سطح پیشرفته و به صورت مجازی توسط انستیتو پاستور ایران (برگزارکننده علمی) برگزار می شود....
جلسه شورای ملی ایمنی زیستی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد. در جلسه شورای ملی ایمنی زیستی، معاون اول رئیس جمهور بر اهمیت ...
No Thoughts on سویا و ذرت تراریخته مجوز مصرف دارند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>