افزایش ۱۴۱ درصدی مبارزه با سن غلات/ ۲۳ استان کشور درگیر شده اند

سن گندم

چاپ

رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه امسال نسبت به سال گذشته در مدت مشابه مبارزه با آفت سن غلات ۱۴۱ درصد افزایش یافته است، گفت: تاکنون ۲۳ استان کشور درگیر این آفت شده اند.

به نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه به طور متوسط سالانه حدود ۳۵ درصد از محصولات کشاورزی در دنیا بر اثر عوامل زیان رسان گیاهی مانند آفات، بیماری ها و علف های هرز از بین می رود، اظهار کرد: بیش از ۶۷۰ نوع آفت داریم که باعث خسارت به محصولات کشاورزی می شوند.

مهندس کیخسرو چنگلوایی ادامه داد:مهمترین و اثرگذارترین آفت سن غلات است که به نوعی در خاورمیانه دومین عامل محدود کننده توسعه کشت گندم بعد از آب به حساب می آید. بسیاری از کشورهای خاورمیانه و اروپایی درگیر این آفت هستند و سن غلات هم به گندم و هم به جو در مراحل مختلف رشد خسارت وارد می کند.

.
۲۸ استان درگیر سن غلات می شوند
رئیس سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: در کشور ما از ابتدای اسفند هرسال ۲۸ استان به جز گیلان، مازندران، گلستان و بوشهر با توجه به سطح مزارع درگیر این آفت می شوند. در ۴ استان ذکر شده نیز گونه دیگری از آفت سن وجود دارد که خسارت آن یک پنجم خسارت سن غلات است.

.

کاهش تولید و کیفیت گندم

وی با اشاره به اینکه خسارت این آفت به چند دسته تقسیم می شوند، گفت: یکی از این خسارت ها کاهش تولید است و این آفت می تواند گاها ۸۰ تا ۱۰۰ درصد باعث کاهش تولید شود. خسارت دیگر کاهش کیفیت گندم سن زده است که این امر هم کیفیت آرد تولیدی را پایین می آورد و هم ارزش ریالی گندم های سن زده نسبت به گندم های سالم کاهش پیدا می کند.
به گفته وی به استان ها اعلام کردیم که بایستی حتما رصد و پایش میدانی را برای کنترل این آفت را در دستور کار خود قرار دهند.

چنگلوایی یادآور شد: در سال زراعی ۱۳۹۸ – ۱۳۹۹ در سطح دومیلیون و ۲۰۰ هزارهکتار با آفت سن غلات در کل کشور مبارزه شد که اگر این اقدام صورت نمی گرفت حداقل ۴و نیم میلیون تن گندم سن زده بالای۲درصد داشتیم. ولی خوشبختانه به ۳۰۰ هزارتن تقلیل پیدا کرد. البته به دنبال این هستیم که این عدد را به صفر نزدیک کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که منشا این آفت کجاست و آیا می توان در مبدا با آنها مبارزه کرد، گفت:این آفت در کوه ها و زیر بوته ها زمستان گذرانی می کنند و پس از اینکه شرایط آنها از نظر وزنی مناسب شد و دما نیز مساعد شد از پناهگاه هایشان به سمت مزارع پرواز می کنند. شروع مبارزه با آفت سن غلات در مزارع است و امکان مبارزه در مناطق کوهستانی به دلیل شرایط سخت توپوگرافی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه با وجود مبارزه با این آفت ولی بخشی از آنها مجددا به پناگاه هایشان باز می گردند، اظهار کرد: این آفت پیش از بازگشت به پناهگاه در کانون هایی مستقر می شوند و قصد داریم با کانون کوبی جمعیت آنها را به حداقل برسانیم.

.
تا کنون ۲۳ استان درگیر سن غلات شده اند
رئیس سازمان حفظ نباتات همچنین گفت تاکنون چند استان درگیر این آفت شده است، گفت: در حال حاضر ۲۳ استان درگیر این آفت شده اند و تاکنون در سطحی بالغ بر ۵۸۰ هزارهکتار با این آفت مبارزه شده است و نسبت به سال گذشته مدت مشابه که ۲۴۰ هزارهکتار بود ۱۴۱درصد سطح مبارزه افزایش داشته است. همچنین ۷۵ درصد از ۵۸۰ هزارهکتار در شش استان خراسان رضوی، فارس، کردستان، کرمانشاه، مرکزی و همدان واقع شده است.

وی در پایان با بیان اینکه با سموم و ادوات سمپاشی و تدابیری که اتخاذ شده است مشکلی در مهار آفت نداریم، تصریح کرد: تا سال گذشته اساس مبارزه اینگونه بود که در صورت مشاهده ۴ سن در یک متر مربع مبارزه انجام می شد ولی با افزایش حساسیت ها این عدد به ۲ سن در هر متر مربع رسیده است.