سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان شمالی  »   سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی برای مبارزه با سن بودجه ندارد
5 اردیبهشت 1400 , ساعت 16:28

سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی برای مبارزه با سن بودجه ندارد

مدیرحفظ نباتاب سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با رهاسازی حدود ۲۰ هزار هکتار دیمزار غلات به دلیل خشکسالی سازمان جهاد کشاورزی این استان برای مبارزه با آفات در این مزارع با کمبود اعتبار مواجه است.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با رهاسازی حدود ۲۰ هزار هکتار دیمزار غلات به دلیل خشکسالی سازمان جهاد کشاورزی این استان برای مبارزه با آفات در این مزارع با کمبود اعتبار مواجه است.

به گزارش ایرنا، محمدرضارضایی افزود : مبارزه با آفات سن در این اراضی حداقل نیاز به ۲۸ میلیارد ریال اعتبار دارد و تاکنون هیچ اعتباری برای اجرای این برنامه در اختیار این سازمان قرار نگرفت.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان شمالی با اشاره به این که در برخی از گندمزار های استان جمعیت سن به حدی رسید که نیاز به سمپاشی و مبارزه سریع دارد و خواهان تامین این میزان اعتبار از محل اعتبارات مدیریت بحران استان شد.

وی اضافه کرد : هر گونه تاخیر در تامین اعتبار مورد نیاز برای مبارزه با آفات سن در دیمزارهای استان خراسان شمالی، باعث تحمیل هزینه مازاد و گسترش این آفات در سایر اراضی سالم می شود.

رضایی خاطرنشان کرد : علاوه بر آن مبارزه موثر با آفات سن مادر باید قبل از تبدیل به پوره صورت گیرد، چرا که در صورت تشکیل پوره، این آفات سطح بیشتری از اراضی را فرا می گیرند که در این صورت اجرای برنامه مبارزه باید با هزینه بیشتری انجام شود.
رضایی گفت: اگر در دیمزار های رها شده سمپاشی نشوند سن ها به راحتی در گندمزار ها تغذیه و تخم گذاری می کنند و جمعیت ” پوره سن ” چندین برابر جمعیت فعلی تکثر خواهد شد به گونه ای که احتمال ماندگاری این آفات برای سنوات آینده در مزارع نیز وجود دارد.

وی زمان در اختیار برای اجرای طرح مبارزه با سن مادر را در گندمزارهای استان خراسان شمالی حداکثر تا نیمه خردادماه اعلام کرد و اظهارداشت: هر گونه تاخیر در مبارزه می تواند این آفات را در سال آینده نیز همراه مزارع کشاورزی با سطح وسیع تری از همه گیری انتقال دهد.

سن غلات با نام علمی” Eurygaster integriceps” از مهمترین آفات گندم و جو است که با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و از بین بردن خاصیت نانوایی (خسارت کیفی) می شود و اگر از هر صد دانه گندم ۵ دانه آلوده به سن باشد این گندم کیفیت لازم جهت تهیه نان را نخواهد داشت ، آفت سن در این مرحله می تواند تا ۱۰۰ درصد به دانه های گندم حمله کند و آنها را نابود کند.

براساس آمار رسمی اداره کل هواشناسی استان خراسان شمالی بارندگی در این خطه شمالشرق کشور در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۵۴ درصد کاهش یافت و این کاهش بارندگی باعث بروز تنش آبی در بیش از ۳۸ هزار هکتار از اراضی دیمزاری غلات شامل گندم و جو شد که ۲۰ هزار هکتار از این اراضی به دلیل ناامیدی کشاورزان به باردهی مجدد، رها سازی شد.

استان خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که در سال زراعی جاری ۱۸۶ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر کشت گندم و جو آبی و دیم قرار گرفت که ۱۱۸ هزار هکتار از این اراضی را دیمزارهای گندم و جو تشکیل می هند و تاکنون در پنج هزار هکتار از گندمزارهای مناطق گرم این استان با هدف مبارزه با سن مادری غلات توسط خود بهره برداران مبارزه شیمیایی شد که پیش بیینی می شود تا سطح مبارزه علیه سن مادری با ۱۵ هزار هکتار برسد.
در سال گذشته در سطح ۲۰ هزار و ۷۰۷ هکتار از مزارع استان با سن غلات مبارزه شیمیایی انجام شد.
این استان ۳۴۴ هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد

مطالب مرتبط

بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار با آفت سن مادر و پوره در مزارع آبی و دیم گندم و جو کشور در سال زراعی جاری توسط کشاورزان مبارزه شد....
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: عملیات مبارزه با سن غلات در سطح بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع کشاورزی این استان اجرا و پایان یافت....
مبارزه با سِن مادر مزارع گندم در مراغه با هدف جلوگیری از طغیان این آفت آغاز شده است . به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیر جهاد کشاورزی مراغه گفت: ...
بیش از 10 هزار هکتار از مزارع غلات شهرستان مهاباد علیه سن مادری سمپاشی شده است. به گزارش خبرگزاری صدا وسیما؛ کارشناس مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد گفت: ...
No Thoughts on سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی برای مبارزه با سن بودجه ندارد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>