پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, گزارش های ویدئویی, مرکزی  »   اجرای موفق طرح مقابله با سرمازدگی باغات انار ساوه + فیلم
6 اردیبهشت 1400 , ساعت 13:30

اجرای موفق طرح مقابله با سرمازدگی باغات انار ساوه + فیلم

با اجرای موفقیت آمیز طرح پژوهشی با سرمازدگی تعدادی از باغات انار ساوه مقابله شد.

با اجرای موفقیت آمیز طرح پژوهشی با سرمازدگی تعدادی از باغات انار ساوه مقابله شد.

خانم دکتر نصیری مقدم پژوهشگر عرصه بیوتکنولوژی درباره این طرح گفت: پس از تحقیق و پژوهش پنج ساله روی تاثیر ریز مغذی ها بر افزایش مقاومت درختان در برابر سرما، کارآزمایی عملی این طرح مطالعاتی از پاییز پارسال آغاز شد و ۱۰ هکتار باغ انار در این طرح مقاوم سازی شد که در برابر سرمازدگی فروردین امسال کاملا مقاومت کرده و این باغ به گل نشسته است.

این پژوهشگر بیوتکنولوژی افزود: در این روش با محلول پاشی (حاوی عناصر ریز مغذی، اسیدهای آمینه و هورمون ها) در چند مرحله محلول داخلی درخت تغلیظ می شود واین امر افزایش مقاومت در برابر سرمازدگی را در پی دارد.

غلامی باغدار انارستان روستای قردین شهرستان ساوه هم گفت: دراین طرح پژوهشی در سه مرحله پس از برداشت در پائیز، اوایل اسفند پارسال و اوایل فروردین امسال درختان باغ محلول پاشی شده و در حالی که سایر باغات منطقه در سرمازدگی نابود شدند این باغ در برابر سرما مقاوم بوده و اثری از خسارت نیست.

شریفی مدیر جهاد کشاورزی ساوه هم گفت: در سرمازدگی فروردین ماه دمای هوا تا ۴ درجه زیر صفر کاهش یافت که این پدیده باعث خسارت سرمازدگی به سه هزار هکتار از باغات انار ساوه شد و۸۱۰ میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

غیاثی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی نیز گفت: در استان مرکزی ۷۰ هزار هکتار باغ وجود دارد که ۲۶ هزار هکتار از این میزان در سرمازدگی فروردین دچار خسارت شده است.

غیاثی افزود: سرمازدگی بلای طبیعی هرساله است که سالانه به طور میانگین ۲۰۰ میلیارد تومان به باغداران استان خسارت وارد می کند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مرکزی گفت: کاشت نهال مقاوم به سرما و دیرگل، اطلاع رسانی و بکارگیری روش هایی چون دود دادن به درخت در سرما از اقدامات انجام شده در سالهای اخیر برای کاهش خسارات سرمازدگی است و استفاده از طرح های پژوهشی و علمی برای افزایش مقاومت و کاهش خسارت نیاز جدی این حوزه است.

.

مطالب مرتبط

No Thoughts on اجرای موفق طرح مقابله با سرمازدگی باغات انار ساوه + فیلم

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>