پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   امسال طغیان ملخ‌های مهاجم صحرایی نداریم/ هشدار به كشاورزان خوزستان، بوشهر و هرمزگان
5 اردیبهشت 1400 , ساعت 10:34

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور:

امسال طغیان ملخ‌های مهاجم صحرایی نداریم/ هشدار به کشاورزان خوزستان، بوشهر و هرمزگان

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات گفت: با توجه به شرایط نامناسب در ایران ملخ‌های مهاجم صحرایی بعد از تغذیه برای تولید مثل زودتر ایران را ترک خواهند کرد، پس پیش بینی مواجه شدن با وضعیت طغیان را نداریم.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات درباره آخرین وضعیت ملخ‌های صحرایی مهاجم در کشور گفت: با توجه به شرایط نامناسب در ایران ملخ‌های مهاجم صحرایی بعد از تغذیه برای تولید مثل زودتر ایران را ترک خواهند کرد، پس پیش بینی مواجه شدن با وضعیت طغیان را نداریم.

به نقل از روابط عمومی سازمان حفظ نباتات کشور، مسعود لطیفیان اظهار کرد: در سالجاری با توجه به عدم بارش‌های مناسب در مناطق کانونی بهاره ملخ صحرایی، گرم شدن هوا و عدم وجود رطوبت خاک، پوشش‌های گیاهی بویژه گیاهان یکساله در این مناطق ضعیف شده و زود خشک می‌شوند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در از مناطق کانونی زمستانه ملخ صحرایی از جمله در شاخ آفریقا و عربستان شرایط مناسب برای بالغ شدن و تخم ریزی اضافی بوجود آمد و تولید نسل اتفاق افتاد، بنابراین ریزش ملخ صحرایی به مناطق کانونی بهاره که بصورت نرمال از اواخر ژانویه هر سال صورت می‌گرفت انجام نشد و ریزش دستجات پروازی ملخ صحرایی در مناطق بهاره از جمله در جنوب ایران به تعویق افتاد.

وی با تاکید بر اینکه ریزش‌های پراکنده در اوایل فروردین ۱۴۰۰ در مناطقی از استان بوشهر، خوزستان و ایلام رخ داد، افزود: با انجام عملیات ردیابی و تجهیز بودن اکیپ‌های مبارزه کنترل این دستجات مهاجر بخوبی انجام شد و سطحی در حدود ۶۳۰۰ هکتار در این سه استان مبارزه صورت گرفت.

دکتر لطیفیان عامل وارد شدن این دستجات پروازی بالغ در این زمان را وزش باد شدید از سمت شمال عربستان به سمت جنوب غربی ایران عنوان کرد.

وی تصریح کرد: در برخی نقاط این دستجات پروازی توانسته بودند تخم‌ریزی کنند که پس از تفریخ دستجات تخم و ظهور پوره، بصورت لکه‌ای در هندیجان استان خوزستان در حدود ۳۰۰ هکتار با پوره ملخ صحرایی مبارزه انجام و پوره‌ها کنترل شد.

دکتر لطیفیان با یادآوری اینکه ورود بعدی دستجات پروازی ملخ صحرایی در سال ۱۴۰۰ در اوایل اردیبهشت در مناطق غربی خوزستان رخ داد، گفت: این ریزش به دلیل وزش باد شدید جنوبی از سمت کویت صورت گرفت و ملخ‌های بالدار بالغ ( زرد رنگ) موجود در جنوب و شرق کویت به مناطقی از خرمشهر، آبادان و شوشتر وارد شدند که با آمادگی همکاران استان خوزستان این ریزش هم کنترل شد.

دکتر لطیفیان ادامه داد: می‌توان گفت؛ از آنجاییکه در مناطق کانونی ملخ صحرایی در جنوب ایران شرایط مناسب (پوشش‌های سبز گیاهان یکساله، رطوبت خاک، دمای مناسب هوا ۳۰ درجه) برای رشد و تکثیر ملخ صحرایی وجود ندارد، وزش باد شدید از سمت جنوب( عربستان، کویت، امارات، شاخ آفریقا) که هنوز در آنجا ملخ صحرایی در برخی نقاط وجود دارد موجب شده گاهی با وزش باد دستجات و گروه‌های بالدار و بالغ به سمت ایران و یا کشورهای دیگر از جمله عراق، اردن، سوریه سرازیر شوند.

وی درباره دلیل تاکید بر اثر باد بر ریزش ملخ‌های مهاجم اظهار کرد: از آنجا دلیل اصلی ریزش ملخ صحرایی را وزش باد شدید اعلام می‌کنیم که ملخ‌های ورودی اصولا بالغ و زرد رنگ هستند و این ملخ‌ها برای جابجایی نیاز به باد دارند در صورتی که بصورت نرمال ملخ‌های نابالغ صورتی رنگ مهاجرت می‌کنند.

وی افزود: در سال جاری ملخ‌های نابالغ صورتی مشاهده نشده است چراکه در کانون شرایط مناسب‌تر بوده و نیازی به جابجا شدن ندارند مگر اینکه باد شدید آنها را بصورت تصادفی جابجا کند.

وی پیش بینی کرد: دستجات باقی مانده ملخ صحرایی در شمال و مرکز عربستان، جنوب و شرق کویت و شاخ آفریقا در صورت وجود باد شدید و موافق به سمت ایران بیایند و شاهد ریزش و ورود دستجات پراکنده ملخ صحرایی بویژه در جنوب خوزستان و بوشهر و هرمزگان باشیم.

وی معتقد است؛ اگر ریزش در اردیبهشت اتفاق بیفتد با توجه به گرم بودن هوا، خشک بودن پوشش گیاهی و خاک و عدم وجود شرایط مناسب برای زاد و ولد در مناطق کانونی ایران ممکن است تغذیه و خسارت در باغات و مزارع سرسبز اتفاق بیفتد.

دکتر لطیفیان افزود: پس از آن ملخ‌ها برای تخم ریزی به سمت مناطق تولید مثل تابستانه در مرز هند و پاکستان پرواز می‌کنند.

وی تاکید کرد: اگر با ریزش‌های گسترده در اردیبهشت مواجه شویم سطح مبارزه زیر ۲۰۰ هزار هکتار خواهد بود، چراکه با توجه به شرایط نامناسب در ایران ملخ‌ها بعد تغذیه برای تولید مثل زودتر ایران را ترک خواهند کرد پس پیش بینی مواجه شدن با وضعیت طغیان را نداریم.

مطالب مرتبط

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، شکل‌گیری نهضت مردمی و ممنوعیت انتقال پاجوش‌ را راهکار اصلی مبارزه با آفت خطرناک سوسک سرخرطومی درختان نخل دانست و گفت: برخی مواقع اعتبار برای مبارزه نیاز نیست ...
اولین نشست همکاری های کشاورزی ایران و هند با حضور مریم جلیلی مقدم سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، خانی نوذری معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادکشاورزی و زهرا جلیلی مقدم مدیر کل دفتر امور ...
مدیرکل دفتر پیش‌آگاهی و کنترل عوامل خسارتزای سازمان حفظ نباتات کشور گفت: با همکاری مشترک سازمان حفظ نباتات و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، صدور نسخه گیاهپزشکی الکترونیکی از طریق سامانه ...
دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده های کشاورزی تهران روز دوشنبه یازدهم دی ماه 1402 در محل نمایشگاه های بین المللی ایران مال در تهران آغاز به کار کرد. در مراسم افتتاح ...
No Thoughts on امسال طغیان ملخ‌های مهاجم صحرایی نداریم/ هشدار به کشاورزان خوزستان، بوشهر و هرمزگان

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>