پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, خراسان جنوبی  »   ضعف درختان و آفاتی که جولان می‌دهند
8 اردیبهشت 1400 , ساعت 11:09

ضعف درختان و آفاتی که جولان می‌دهند

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه خشکسالی در خراسان جنوبی به وضعیت بحرانی و حاد رسیده است، گفت: این خشکسالی باعث شد تا آفاتی مانند آفات چوبخوار از ضعف درختان بهره برده و جولان پیدا کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه خشکسالی در خراسان جنوبی به وضعیت بحرانی و حاد رسیده است، گفت: این خشکسالی باعث شد تا آفاتی مانند آفات چوبخوار از ضعف درختان بهره برده و جولان پیدا کنند.

مهدی یوسفی در این باره اظهار کرد: آفات چوبخوار در شرایط مطلوب و پرباران وجود نداشته و یا جمعیت کمی دارند، اما بحران خشکسالی این آفات را تشدید می‌کند.

وی با بیان اینکه خشکسالی درختان را ضعیف می‌کند؛ بنابراین در مقابل آفات نمی‌تواند مقاومت کنند، تصریح کرد: اکنون حدود ۲۶ هزار هکتار از باغات استان آلوده به انواع آفات چوبخوار است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه آفات چوبخوار خسارت هنگفتی را در تمامی نقاط استان به بخش کشاورزی وارد کرده‌ است، اظهار کرد: کرم خراط و سوسک شاخک بلند رزاسه بیشترین سطح آلودگی در باغات خراسان جنوبی را دارند.

یوسفی با بیان اینکه مهندسان ناظر گیاه‌پزشکی نیز در استان عملیات پیش آگاهی و مراقبت محصولات را عهده‌دار هستند، افزود: کرم خراط حدود ۴۸۱۰ هکتار از باغات میوه با اولویت گردو و سیب و سوسک شاخک بلند رزاسه در حدود ۶۳۶۷ هکتار از باغات میوه سردسیری خسارت وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین حجم خسارت در شهرستان‌های سرایان، فردوس، قاینات و بیرجند مشاهده شده است، تصریح کرد: شدت خسارت آفات بین ۲۰ تا ۷۰ درصد در نقاط مختلف استان متفاوت است.

یوسفی ادامه داد: به دلیل اینکه آفات چوبخوار امکان سازگاری با محیط و افزایش جمعیت خود را هر سال با تداوم شرایط خشکسالی دارند، امکان از بین رفتن کامل باغات موجود همچنین باغات جدید وجود دارد.

وی با بیان اینکه امسال خشکسالی در خراسان جنوبی بسیار حاد و قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست، تصریح کرد: به مشارکت و حمایت بخش دولتی با تامین منابع مالی برای اجرای طرح مدیریت کنترل آفات چوبخوار از محل اعتبارات مدیریت بحران نیاز داریم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه برای مبارزه موثر نیازمند اعتبارات ملی و استانی هستیم، یادآور شد: سال‌های ۸۶ و ۸۷ اعتباراتی به صورت پراکنده و موردی از محل ستاد حوادث غیرمترقبه به استان اختصاص یافت که با توجه به گستردگی سطوح آلوده و نیاز به انجام مبارزه همگانی تنها در بخش‌هایی عملیات اجرایی مبارزه با این آفات انجام شد.

خبرگزاری ایسنا

مطالب مرتبط

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: مبارزه با کرم خراط گردو تلفیقی است و چندین راهکار دارد و به ظاهر سخت ولی به سادگی امکان‌پذیر است....
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تنگستان گفت: ۴۰ عدد تله فرمونی ردیابی آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما بصورت پراکنده در نخیلات نقاط مختلف شهرستان در منطقه خائیز، محموداحمدی، آباد، جمالی و حومه شهر اهرم ...
مدیر حفظ حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: آفت چوب خوار افزون بر ۶ هزار هکتار از نخلستان‌های استان را فرا گرفته و محصول نخیلات را دچار خسارت کرده است....
رئیس سازمان حفظ نباتات گفت: با رصد و پایش شبکه‌های مراقبت مبارزه با آفات نباتی، در سال زراعی جاری کمترین میزان سن زدگی در گندم تحویلی به مراکز خرید به ثبت رسید....
No Thoughts on ضعف درختان و آفاتی که جولان می‌دهند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>