پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   اجرای مبارزه بیولوژیک در 1000 هکتار از شالیزارهای جویبار
13 اردیبهشت 1400 , ساعت 15:45

اجرای مبارزه بیولوژیک در ۱۰۰۰ هکتار از شالیزارهای جویبار

مدیر جهاد کشاورزی جویبار گفت: طرح مبارزه بیولوژیک با آفت کرم ساقه برنج در یک هزار هکتار اراضی شالیزاری این شهرستان انجام خواهد شد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جهاد کشاورزی مازندران، غلامرضا سعیدی گفت: در راستای مبارزه بیولوژیک با آفت کرم ساقه خوار برنج، اولین رهاسازی زنبور تریکوگراما در اراضی شالیزاری جویبار آغاز شد.

وی با بیان اینکه طرح مبارزه بیولوژیک با آفت کرم ساقه برنج در یک هزار هکتار اراضی شالیزاری شهرستان جویبار انجام خواهد شد، اظهار کرد: رهاسازی زنبور تریکوگراما نسل اول در ۵۰ هکتار خزانه و زمین اصلی برنج این شهرستان انجام شد.

سعیدی تصریح کرد: برای کاهش جمعیت آفت کرم ساقه خوار برنج با استفاده از زنبور تریکوگراما و موفقیت در امر مبارزه تلفیقی با این آفت، تاکنون ۵ هزار کارت حاوی زنبور تریکوگراما تحت نظارت ناظرین گیاهپزشکی تحویل کشاورزان شد و در خزانه ها و زمین اصلی برنج توزیع و نصب شد.

وی با اشاره به اهمیت مبارزه بیولوژیک در کنترل آفات محصولات زراعی و باغی و در راستای حفظ سلامت محیط زیست و تولید محصولات غذایی سالم، تصریح کرد: این پروژه در شهرستان جویبار برای نسل دوم در دو مرحله اجرا می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار ادامه داد: پیش بینی می شود رهاسازی زنبور تریکوگراما در نسل دوم از دهه اول تیرماه آغاز شود.

سعیدی با اشاره به اهمیت زنبورهای تریکوگراما در مبارزه بیولوژیک، گفت: یکی از روش‌های مبارزه با آفات گیاهان زراعی استفاده از حشرات مفید موجود در طبیعت است، بدین نحو که این حشرات می‌توانند حشرات زیان‌آور را به نفع انسان از بین ببرند و با جمع‌آوری این حشرات از طبیعت و پرورش و ازدیاد انبوه آن در انسکتاریوم و رهاسازی در مزارع و باغات برای مبارزه با آفات استفاده می‌شود.

وی گفت: زنبورهای تریکوگراما یکی از این حشرات مفید در طبیعت استان مازندران است و انگل تخم پروانه تعدادی از حشرات از قبیل کرم ساقه‌خوار برنج، کرم ساقه‌خوار ذرت، کرم سبز برگخوار برنج، کرم غوزه پنیه، کرم سیب و کرم گلوگاه انار و قبل از بروز خسارت آفت روی گیاه تخم‌ها را مورد حمله قرار داده و فاسد می کند.

وی تصریح کرد: در کشور ما مبارزه با آفات گیاهان زراعی با استفاده از این زنبور سابقه کوتاهی دارد و در بعضی از کشورهای جهان حدود ۹۰ سال قبل مبارزه با آفات با بهره‌گیری از این زنبور شروع شده و در سطوحی معادل چند میلیون هکتار کاربرد دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جویبار تولید محصول سالم و ارگانیک، کاهش مصرف سموم شیمیایی و امنیت غذایی، حفظ محیط زیست، توسعه پایدار، مبارزه بیولوژیک با آفت کرم ساقه‌خوار برنج در زمین‌های شالیزاری را از جمله دستاوردهای اجرای این شیوه مبارزه با آفات برشمرد و گفت: رهاسازی زنبور تریکوگراما برای مبارزه با کرم ساقه‌خوار برنج به عنوان یک روش بیولوژیک در دستورکار این مدیریت قرار دارد.

مطالب مرتبط

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از رهاسازی زنبور تریکوگراما در ۲ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان برای کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج خبر داد. سید علی ...
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: طرح کنترل بیولوژیک آفات با رها سازی زنبور‌های تریکوگراما و براکون در مزارع گوجه فرنگی و باغات انار در حال اجراست....
برای کنترل کرم ساقه خوار ذرت و گوجه فرنگی از حشرات مفید یعنی زنبور‌های تریکوگراما و براکون استفاده می شود که جایگزینی مناسب به جای سم پاشی با سموم شیمیایی هستند....
مدیر جهاد کشاورزی میاندورود از مبارزه با لارو پروانه تک نقطه ای برنج در 3 هزار و 570 هکتار از شالیزارهای این شهرستان خبر داد. سید اسماعیل علوی از مبارزه ...
No Thoughts on اجرای مبارزه بیولوژیک در ۱۰۰۰ هکتار از شالیزارهای جویبار

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>