پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   آذربایجان شرقی, اخبار, استان ها  »   هشدار به کشاورزان به دلیل ریزش سن غلات در مزارع مرند
13 اردیبهشت 1400 , ساعت 11:28

هشدار به کشاورزان به دلیل ریزش سن غلات در مزارع مرند

معاون رییس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مرند نسبت به ریزش سن غلات در این منطقه هشدار داد و گفت: در سالجاری گندم‌های سن‌زده به هیچ عنوان خریداری نخواهد شد.

به گزارش ایرنا، علی صیادی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: کشاورزان با توصیه های کارشناسان شبکه های مراقبت مستقر در مراکز جهادکشاورزی دهستان ها و کلینیک های گیاهپزشکی، در اولین فرصت نسبت به تهیه سموم مورد نیاز و سمپاشی مزارع خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه طبق گزارش بازدیدهای کارشناسی انجام شده از مزارع گندم و جو دیم روستاهای شهرستان مرند، متاسفانه در برخی مزارع گندم و جو به ویژه مناطق کوهپایه ای و آفتاب گیر روستاهای شهرستان، سن مادر غلات به صورت لکه ای ریزش کرده است، اظهار کرد: با توجه به ریزش این آفت خطرناک در سطح مزارع و شرایط آب و هوایی مساعد برای فعالیت آفت، پیش بینی می شود جمعیت سن غلات در مزارع زود کاشت گندم و جو با رشد رویشی بهتر و رطوبت مناسب به صورت کانونی ظاهر و باعث بروز خسارت شود.

صیادی افزود: از این رو به کشاورزان توصیه می شود به منظور پیشگیری از بروز خسارت به مزارع و محصولات خود، با بازدید مستمر از مزارع در صورت مشاهده آفت، بلافاصله به مراکز جهادکشاورزی دهستان ها و یا واحد حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان اطلاع رسانی کنند.

وی اضافه کرد: برابر بازدیدهای مکرر از اماکن و مزارع غلات آبی و دیم و بررسی گزارشات و فرم های زیستی سن غلات دهستان ها، اولین ریزش سن مادری در سالجاری در مزارع گندم و جو در یکی از روستاهای تابع شهر کشکسرای و یامچی به صورت موردی مشاهده شده است برای حصول نتیجه بهتر توصیه می شود سریعاً عملیات مبارزه با سن مادر در بیش از ۱۰۰۰ هکتار از مزارع غلات شهرستان آغاز شود.

صیادی یادآور شد: در سال زراعی جاری تاکنون بیش از یک هزار اطلاعیه از سوی مدیریت حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان، حفظ نباتات، اداره ترویج وآموزش کشاورزی و روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان در خصوص کنترل عوامل خسارت زای محصولات باغی و زراعی و در مورد علف های هرز صادر شده است.

مطالب مرتبط

جهادکشاورزی آذربایجان غربی هشدار داد: اقدامات لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات راهبردی و کاهش سن زدگی گندم انجام شود. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان ...
رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی با اعلام اینکه روش تولید برنج سالم ایرانی بدون استفاده از آفت کش های شیمیایی در همه استان های شمالی کشور توسعه می یابد، از تعمیم این روش ...
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان ورامین گفت: عملیات اجرایی مبارزه با علف‌های هرز در مزارع غلات شهرستان ورامین آغاز شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، هاتف ممیزی اظهار داشت: در سال ...
جلسه شورای مدیران سازمان حفظ نباتات کشور با حضور دکتر اعظمی، عضو و سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در سالن غدیر سازمان حفظ نباتات کشور برگزار شد....
No Thoughts on هشدار به کشاورزان به دلیل ریزش سن غلات در مزارع مرند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>