پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, ایران  »   گزارش عملکرد سال 1399 موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور + عکس
15 اردیبهشت 1400 , ساعت 14:23

گزارش عملکرد سال ۱۳۹۹ موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور + عکس

رئیس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور گفت: با افتتاح مرکز رشد و نوآوری این موسسه با ظرفیت 20 شرکت فناور و انعقاد 14 قرارداد انتقال دانش فنی در سال 1399 گام مهمی در راستای توسعه فناوری در تحقیقات گیاهپزشکی کشور برداشته شد.

رئیس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور گفت: با افتتاح مرکز رشد و نوآوری این موسسه با ظرفیت ۲۰ شرکت فناور و انعقاد ۱۴ قرارداد انتقال دانش فنی در سال ۱۳۹۹ گام مهمی در راستای توسعه فناوری در تحقیقات گیاهپزشکی کشور برداشته شد.

در راستای برگزاری سلسله جلسات ارائه گزارش عملکرد سال ۱۳۹۹ واحدهای تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، در جلسه ای که با حضور دکتر بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، حجت الاسلام سعیدیان مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه، دکتر محمودی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی، دکتر جوادی معاون پژوهش و فناوری، دکتر مویدی معاون سازمان و رئیس موسسه آموزش و ترویج، دکتر ولدان معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی و مدیران کل ستادی سازمان بصورت وبینار در محل سازمان برگزار گردید، دکتر حسین جعفری رئیس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور گزارش عملکرد سال ۱۳۹۹ موسسه را ارائه نمود.

به نقل از روابط عمومی سازمان، دکتر بازرگان رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در سخنان خود با قدردانی از توفیقات موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، رویکرد موسسه را در نگاه کلان به موضوعات مبتلا به کشور با ارزش نامید و با اشاره به اهمیت ارائه گزارش و دستاوردهای علمی موسسه به لایه های مختلف ذینفعان اظهار داشت: در این راستا موسسه باید سهم بیشتری در عرصه علمی فضای اجرایی کشور در عرصه های مختلف مدیریت آفات، بیماری ها و علف های هرز برای خود ایجاد نماید. در این راستا سازمان تحقیقات نیز نقش خود را در ایجاد ارتباط موثرتر موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور و بخش‌های اجرایی مرتبط ایفا خواهد نمود.

وی ضمن تقدیر از توجه مجموعه همکاران موسسه بر تقویت تحقیقات توسعه ای و فناوری محور تاکید نمود و اضافه داشت: فعالیت و پژوهش های ارزشمندی در زمینه شناسایی و پایش عرصه ها انجام می گیرد، اما لازم است سهم تحقیقات فناوری محور در مقابل طرح های ملی بیشتر گردد.

سپس دکتر جعفری رئیس مؤسسه در سخنان خود فعالیت و دستاوردهای شاخص موسسه را ارائه نمود. وی اهم فعالیت های موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور در سال ۱۳۹۹ را شامل افتتاح مرکز رشد و نوآوری فناوری های گیاه پزشکی با ظرفیت ۲۰ شرکت فناور، انعقاد ۱۴ قرارداد انتقال دانش فنی در سال به بخش خصوصی، انعقاد تفاهم نامه و قرارداد همکاری و اجرایی شدن آنها با مجتمع های تولیدی بزرگ نظیر گلخانه های شرکت ارس تارلا امیر بزرگترین مجتمع گلخانه ای خاورمیانه در جهت انتقال دانش فنی عوامل کنترل بیولوژیک آفات و بیماریها و سازمان اتکا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جهت همکاری های تحقیقاتی و علمی دانست.

دکتر جعفری اظهار داشت: تعیین باقیمانده آفت کش ها در ۳۱۰ نمونه از محصولات انگور، سیب، کشمش، خرما، خربزه، خیار، زعفران و گیاهان دارویی با هدف سلامت مصرف کنندگان از دیگر دستاوردهای مهم موسسه در سال ۱۳۹۹ می‌باشد.

معرفی توده های مقاوم بادمجان به نماتد مولد گره ریشه، توسعه مدل های پیش آگاهی آفات و عوامل بیماریزا، مدیریت آفات مهم و خسارتزای خرما (سرخرطومی حنایی خرما، سوسک های چوبخوار خرما ، سوسک کرگدنی، سوسک شاخک بلند خرما و زنجرک خرما)، ارائه دستورالعمل جدید مدیریت شیمیایی بیماری زنگ زرد گندم ابلاغ آن توسط مقام محترم عالی زراعت به تمام استانهای کشور با ضریب نفوذ به میزان ۵/۱ میلیون هکتار در مزارع گندم کشور، جایگزینی و ثبت ۲۶ آفت کش کم خطر و با پایه گیاهی با آفت کش های شیمیایی و پر خطر نیز از دیگر دستاوردهای موسسه در حوزه مدیریت آفات و بیماریها در سال گذشته بود.

وی در زمینه توسعه استفاده از عوامل کنترل بیولوژیک به ارائه دانش فنی تولید ۸ فرآورده بیولوژیک برای کنترل آفات و بیماریهای گیاهی به منظور حفظ محیط زیست و سلامت انسان در محصولات تازه خوری، کنترل بیولوژیک سفیدبالک توت به روش حفاظت و حمایت از زنبورهای پارازیتویید در فضای سبز تهران با همکاری سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران، جمع آوری، غربالگری، شناسایی و پرورش زنبور پایه مادری تریکوگراما در سطح کشور و تقدیر سازمان حفظ نباتات به علت افزایش کیفیت این ماده بیولوژیکی در سطح انسکتاریوم های کشور توسط موسسه اشاره نمود.

دکتر جعفری کنترل شیمیایی و زراعی گل جالیز در ۵ پایلوت از مزارع کلزا آلوده به گل جالیز در سطح وسیع در ۵ استان کشور و ارائه دستورالعمل کاربردی برای تمام مزارع کلزای آلوده به گل جالیز در سراسر کشور برای اولین بار در ایران و قابل ارائه در سطح بین المللی را به عنوان دستاوردهای موسسه در زمینه مدیریت علفهای هرز برشمرد.

رییس موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در زمینه فعالیت‌های علمی و انتشارات موسسه گفت: ارسال ۲۵ دستورالعمل به سازمان حفظ نباتات کشور در جهت حل مشکلات مهم گیاه پزشکی کشور، چاپ ۱۰۳ مقاله مرز علم (Q1 و Q2) و معرفی ۷۷ آرایه جدید، تدوین ۸ طرح جامع موسسه با پروژه های مربوطه جهت حل چالشهای عمده گیاه پزشکی کشور در سال گذشته صورت گرفته است.

وی انتخاب دو نفر از اعضای هیات علمی موسسه در هفته پژوهش سازمان به عنوان پژوهشگر برتر فناور محور در حوزه تولید و توسعه فرآورده های بیولوژیک و پژوهشگر برتر یافته محور در حوزه مدیریت سنک کلزا و آفات دانه های روغنی و تقدیر وزیر محترم جهاد کشاورزی از نامبردگان را از افتخارات موسسه در سال ۱۳۹۹ دانست.

همچنین درخصوص توسعه فعالیت‌های ترویجی موسسه به تاسیس اداره آموزش ترویج و انتقال یافته های در موسسه به عنوان اولین موسسه در سطح سازمان، برنامه ریزی و اقدامات اولیه درتهیه ابراپلیکیشن گیاه پزشکی کشور برای ۲۰ محصول کشاورزی مهم، همکاری در تهیه اپلیکیشن تقویم زراعی، برگزاری ۵۰ فقره سخنرانی در قالب طرح یاوران تولید، سخنرانی علمی و سخنرانی بین المللی، برگزاری ۱۷ دوره آموزشی جهت کارکنان، برگزاری ۶ دوره مشترک آموزشی با سازمان حفظ نباتات کشور، تهیه و تولید ۱۷ برنامه رادیویی و تلویزیونی و نیازسنجی برای کلیه دوره های آموزشی در سال ۱۴۰۰، ارتقا جایگاه موسسه در تالار ترویج از رتبه ۶ در سال ۱۳۹۸ به ۴ در سال ۱۳۹۹ به دلیل تولید دوبرابری نوشتارهای ترویجی نسبت به سال ۱۳۹۸ اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: گسترش ارتباطات بین‌المللی، تقویت زیرساخت‌های پژوهشی، تقویت روابط عمومی موسسه و ایجاد بسترهای ارتباطی مناسب با خبرگزاری‌ها، صدا و سیما و رسانه های صوتی و تصویری مختلف برای پوشش اخبار و انعکاس فعالیتهای تحقیقاتی، دستاوردها و همچنین انتشار توصیه های فنی همکاران تحقیقاتی در رسانه های مختلف. ۱۷ مصاحبه و برنامه زنده تلویزیونی و ۱۸ مصاحبه مطبوعاتی از اهم فعالیتهای روابط عمومی موسسه در سال ۱۳۹۹ می باشد.

مطالب مرتبط

کشاورزان گلستانی از عملکرد نامناسب سموم در مزارع گلایه دارند . به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان کشاورزان گلستانی از عملکرد نامناسب سموم در مزارع گلایه دارند و خواستار توجه ...
۴.۵ میلیون نمونه حشره در موزه حشرات هایک میرزایانس در مجموعه ذخایر ژنتیکی و تنوع زیستی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور شناسایی و نگهداری می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد ...
کتاب "نماتدهای بیمارگر حشرات" تالیف دکتر جواد کریمی، عضو هیات علمی گروه گیاهپزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد که با همکاری مهندس علی دهقانی، نگارش یافته است، تازه‌ترین اثر انتشار یافته توسط انتشارات ...
دکتر کاوه بنانج پژوهشگر پیشکسوت و برجسته و عضو هیات علمی و رییس بخش تحقیقات ویروس شناسی گیاهی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت....
No Thoughts on گزارش عملکرد سال ۱۳۹۹ موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور + عکس

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>