پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, استان ها, ایران, کرمانشاه  »   محصولات تراریخته در استان کرمانشاه کشت نمی‌شود
16 خرداد 1395 , ساعت 9:37

معاون سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه:

محصولات تراریخته در استان کرمانشاه کشت نمی‌شود

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت: در استان کرمانشاه هیچ کدام از محصولات تراریخته کشت نمی‌شود.

افشین صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه اظهار داشت: با توجه به اینکه در کرمانشاه زمینه کشت محصولات تراریخته از جمله برنج و پنبه وجود ندارد بنابراین هیچ کدام از گونه‌های تراریخته در این استان کشت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان برای کشت محصولات تراریخته باید از طریق وزارت و انجمن کشاورزی اقدام و نتیجه تحقیقات خود را به تشکیلات مربوطه عرضه کنند گفت: از حدود ۱۰ سال پیش که موضوع کشت برنج تراریخته در کشور مطرح شد سازمان محیط زیست مانع مصرف این محصول تولیدی در کشور شده است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در مورد فرایند ایجاد محصول تراریخته گفت: در این ‌فرایند ژن‌ یا ژن‌هایی از یک موجود به موجود دیگر منتقل می‌شود با انتقال ژن جدید به سلول یا موجود زنده ویژگی جدیدی در آن موجود ایجاد می‌شود و موجودی‌ که به این ترتیب دچار تغییر در ماده ژنتیکی خود شده را تراریخته گویند.

صفوی عنوان کرد: این محصولات که در ژنتیک آنها دستکاری شده در برابر بسیاری از آفات مقاوم هستند مانند کلزا و پنبه تراریخته که در برابر کرم ساقه خوار پنبه مقاوم یا برنج تراریخته که اکنون در کشور در حال تولید است در برابر آفتی مثل کرم ساقه خوار برنج مقاوم است.

وی با بیان اینکه در خارج از کشور نیز تولید و کشت محصولات تراریخته موافقان و مخالفان زیادی دارد افزود: در علم نمی‌توان به صورت مطلق یک موضوع پژوهشی را خوب یا بد دانست، زیرا به عنوان مثال اخیراً طرفداران محیط زیست در واکنش به استفاده از علف‌کش «رانداپ» علیه شرکت آمریکایی «مونسانتو» تظاهرات کردند.

صفوی افزود: در برخی مواقع کشاورزان در خارج از کشور در برخورد با علف‌های هرزی که با هیچ علف‌کشی از بین نمی‌رود مجبور به استفاده از علف‌کش رانداپ هستند زیرا این علف کش همه چیز را در حالی نابود می‌کند که گیاهان تراریخته در برابر این علف‌کش مقاومت می‌کنند.

وی رعایت تناوب در مزارع کشاورزی و آزمایش‌های بیولوژیک از سوی مدیران نباتات را برای بهره‌وری بیشتر از محصولات کشاورزی که از جمله دلایل روی آوردن به محصولات تراریخته است را ضروری دانست و اظهار کرد: با رعایت تناوب در مزارع می‌توان میزان اثربخشی بسیاری از آفات را به حداقل ممکن رساند.

صفوی با اشاره به اینکه مصرف سم آفت‌کش در مزارع در زمان و مقدار مناسب توسط کارشناسان و مهندسان کشاورزی نه تنها میزان بهروری محصولات را کاهش نمی‌دهد بلکه باعث تولید محصولات سالم کشاورزی می‌شود گفت: استفاده در زمان مناسب و به میزان و مقدار کافی سموم کشاورزی باید دغدغه مسئولان و متخصصان علوم پزشکی و غذایی باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در زمان حاضر ۱۰ درصد آفت کش‌های نباتی تولیدی کشور در این استان فرموله می‌شود که با بهره برداری از یک مگا پروژه جدید ...
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در جلسه شورای مدیران حفظ نباتات کشور گفت: دبیرخانه روتردام باید در سازمان ایجاد شود و مصوبات و سایر امور و همکاری در چهارچوب کنوانسیون روتردام به جد ...
مدیرکل دفتر آفت‌کش‌های سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در دو ماهه اخیر در حوزه آفت‌کش‌های آماده مصرف، تعداد ۱۴۲ مجوز با وزنی حدود هزار و ۸۷ تن و در ماده موثره تکنیکال هم ...
رییس سازمان حفظ نباتات کشور از آزاد شدن صادرات آفت کش ها خبر داد. دکتر شاهپور علایی مقدم رییس سازمان حفظ نباتات کشور در دیدار با اعضای انجمن تولید کنندگان ...
No Thoughts on محصولات تراریخته در استان کرمانشاه کشت نمی‌شود

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>