پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, استان ها, ایران, همدان  »   اجرای طرح مبارزه با کرم خراط در باغات گردوی ملایر
16 خرداد 1395 , ساعت 12:35

مدیر جهاد کشاورزی ملایر خبر داد:

اجرای طرح مبارزه با کرم خراط در باغات گردوی ملایر

مدیر جهاد کشاورزی ملایر از اجرای طرح مبارزه با کرم خراط در باغات گردوی ملایر خبر داد.

غلامحسین تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ملایر با اشاره به اینکه مبارزه با آفات در مزارع کشاورزی و باغات یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است، اظهار داشت: این طرح‌ها با هدف تولید محصول سالم و با کیفیت و پیشگیری از ایجاد خسارات به کشاورزان و باغداران صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته طغیان کرم خراط موجب خسارت جبران‎پذیری به باغات میوه شهرستان ملایر از جمله درختان گردو شد، افزود: اگر با این آفت مبارزه نشود در سال‌های آینده باغات گردوی شهرستان با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملایر بیان کرد: چنانچه در سطح وسیع سم پاشی (مبارزه شیمیایی) با سموم سیستمیک صورت پذیرد نه تنها موجب آلودگی محیط زیست خواهد شد بلکه صادرات این محصول را به مخاطره می‎اندازد.

وی تصریح کرد: در این زمینه مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی همدان با همکاری کارشناسان حفظ نباتات شهرستان ملایر اقدام به ایجاد پایلوت‌های مبارزه بیولوژیک در سطح باغات گردو کرده است.

تقوی گفت: در این زمینه برای کنترل آفت (کرم خراط) تعداد ۳۰۰ عدد پخش کننده فرمون در هر هکتار بر روی شاخه درختان نصب شده که این فرمون‌ها موجب اخلال در جفت‎یابی حشرات نر می‌شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر به صورت آزمایشی در ۲۰ هکتار از باغات گردوی شهرستان در مناطق بخش مرکزی سامن و بخش زند، طرح مبارزه بیولوژیک با استفاده از فرمون‌های اخلال در جفت‎گیری انجام شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ملایر گفت: در صورت موفقیت اجرای طرح، سال آینده با همکاری جهاد کشاورزی و جذب اعتبارات در این زمینه سطح وسیعی از باغات گردوی شهرستان زیر پوشش طرح مبارزه با این آفت قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳ هزار و ۵۵۴ هکتار از باغات شهرستان زیر کشت گردو است، افزود: از این میزان ۳ هزار و ۱۶۳ هکتار باغات بارور و ۳۹۱ هکتار غیر بارور است.

تقوی با اشاره به تولید بخش عمده‌ای از محصولات باغی و کشاورزی استان در ملایر خاطرنشان کرد: شهرستان ملایر در تولید گردو رتبه دوم استان را دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

مدیر کل دفتر پیش آگاهی و کنترل عوامل خسارت‌زای سازمان حفظ نباتات گفت: مبارزه با کرم خراط گردو تلفیقی است و چندین راهکار دارد و به ظاهر سخت ولی به سادگی امکان‌پذیر است....
طرح پیش آگاهی مدیریت تلفیقی آفت کرم گلوگاه انار برای اولین بار در فردوس اجرا شد. مدیر حفط نباتات جهاد کشاورزی استان گفت : با توجه به اینکه کرم گلوگاه ...
برنامه اصلاح و احیای پنج هزار هکتار از باغ‌های گردوآلوده به آفت کرم خراط درشهرستان رابر بزودی آغازمی شود. مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: با هماهنگی معاون باغبانی این وزارتخانه ...
محققان جهاد دانشگاهی استان تهران موفق به سنتز و تولید فرمون جنسی دو آفت مهم کرم خراط و کرم ساقه خوار برنج شدند. فرمون کرم خراط که حاصل تلاش محققان ...
No Thoughts on اجرای طرح مبارزه با کرم خراط در باغات گردوی ملایر

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>