پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, استان ها, ایران, زنجان  »   باغداران طارمی از شیوع بیماری لکه طاووسی زیتون در چهار هزار هکتار از باغ‌ها جلوگیری کردند
16 خرداد 1395 , ساعت 13:15

مدیر جهادکشاورزی شهرستان طارم:

باغداران طارمی از شیوع بیماری لکه طاووسی زیتون در چهار هزار هکتار از باغ‌ها جلوگیری کردند

مدیر جهادکشاورزی شهرستان طارم گفت: با انجام عملیات مبارزه علیه بیماری لکه طاووسی زیتون توسط باغداران طارمی از شیوع این بیماری در چهار هزار هکتار از باغ‌های زیتون این شهرستان جلوگیری شد.

علیرضا عماری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماری لکه طاووسی زیتون در تعدادی از باغ‌های نامناسب، قدیمی و با فاصله‌های کم همچنین باغ‌های احداث شده در خاک‌های سنگین وجود دارد و خسارت می زند.
وی یادآورشد: با توجه به خصوصی بودن بیماری لکه طاووسی زیتون در تقسیم بندی بیماری و بیماری‌های سازمان حفظ نباتات کشور همه هزینه های کنترل بیماری برعهده باغداران بوده و مجموعه جهاد کشاورزی به عنوان مشاور و پشتیبان فنی به باغداران کمک می کند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: با توجه به وابستگی شدید اقتصاد این شهرستان به محصول زیتون این مدیریت سالانه برنامه های مختلفی را در جهت کنترل این بیماری انجام می دهد.
به گفته عماری، لکه برگی و چشم پرنده نام‌هایی است که به بیماری لکه طاووسی داده شده و در بیشتر نقاط دنیا این بیماری لکه برگی نام دارد.
وی ادامه داد: این بیماری در تمام نقاط دنیا وجود دارد و فقط به محصول زیتون خسارت می زند و در اکثر مناطقی که دارای آب و هوای مدیترانه ای باشد گسترش دارد.
مدیر جهادکشاورزی شهرستان طارم گفت: مطلوب ترین دوره برای مبارزه و مهار بیماری لکه طاوسی در مناطقی که تابستان خشک و زمستان ملایم دارد، ‌پاییز و زمستان بوده و بهار و اوایل تابستان نیز زمان مناسب در مناطقی است که زمستان‌های سردی دارد.
عماری اظهارکرد: این بیماری در پایان تابستان و طول پاییز روی برگ‌های کم و بیش مسن درخت زیتون و در شاخ و برگ‌های پایینی و میانی درختان در جاهایی که تابش آفتاب و گردش هوا کمتر است بیشتر شیوع پیدا می کند.
وی ادامه داد: بیماری لکه طاووسی زیتون با افزایش رطوبت هوا و بارندگی گسترش می یابد و شدت ریزش برگ و میوه بیشتر می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: تابستان‌های داغ و دوره‌های طولانی خشکی، ‌شرایط محدود کننده ای برای این قارچ است.
عماری به مدیریت جهادکشاورزی در سطح شهرستان طارم برای جلوگیری از شیوع این بیماری اشاره کرد و افزود: ۲۲ نفر از کارشناسان شبکه های مراقبت، پیش آگاهی و اصلاح باغ‌ها، با حضور مستقیم در مزرعه توصیه های فنی و برگزاری کلاس‌های آموزشی – ترویجی و آموزش‌های انفرادی به صورت کامل رایگان را به باغداران زیتون ارائه داده اند.
به گفته وی، طرح اصلاح و احیا باغ های زیتون از جمله هرس الگویی، تغذیه الگویی و مدیریت الگویی کف باغ در قالب طرح اصلاح و احیا باغ‌ها در سطح یک هزارو ۲۸۰ هکتار از باغ های زیتون شهرستان طارم انجام شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم گفت: بیش از دوهزار لیتر سم’بردوفیکس’ و یک هزار کیلوگرم کود ‘ فولینوکس’ به صورت رایگان در باغ های آلوده تحت پوشش طرح اصلاح و احیا باغ های زیتون در سطح شهرستان توزیع شده است.
وی به اجرای طرح بازجوان سازی باغ‌های زیتون به منظور باردهی مناسب درختان قدیمی اشاره کرد و افزود: به منظور مدیریت بیماری لکه طاووسی زیتون، یارانه شش هزار اصله در سالجاری و ۱۱ هزار اصله طی سال گذشته به باغداران تخصیص یافته است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم، برگزاری کلاس‌های آموزشی – ترویجی، توزیع نشریه ترویجی بیماری لکه طاووسی و نصب ۵۴ بنر را از دیگر اقدامات این مدیریت برای مهار و کنترل بیماری لکه طاووسی در سطح همه روستاهای شهرستان برشمرد.
شهرستان طارم به واسطه کشاورزان تلاشگر و زحمت کشی که دارد بزرگترین مرکز تولید زیتون کشور است که سالانه ۴۰ هزار تن از این محصول را تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می کنند.
فعالیت در زمینه های کشاورزی، زراعت، باغبانی و دامپروری در شهرستان طارم رونق چشمگیری دارد و از این رو نزدیک به ۹۵ درصد مردم این شهرستان در امور مربوط به کشاورزی فعالیت می کنند.
باغداران طارمی با تولید ۴۵ درصد از زیتون کشور نقش تاثیر گذاری در اقتصاد دارند.
این شهرستان با بیش از ۵۴ هزار نفر جمعیت در منطقه شمالی استان زنجان در همسایگی استان گیلان، قزوین و اردبیل واقع شده و با برخورداری از آب و هوای نیمه گرمسیر دارای شرایط اقلیمی متفاوت از سایر نقاط استان زنجان است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

مطالب مرتبط

No Thoughts on باغداران طارمی از شیوع بیماری لکه طاووسی زیتون در چهار هزار هکتار از باغ‌ها جلوگیری کردند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>