گلایفوسیت مورد استفاده در غلظت ‎های کشاورزی، سرطانزا نیست

قره یاضی - تراریخته - گلایفوسیت - رانداپ

چاپ

بهزاد قره یاضی- رییس امور پژوهش و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: تولید داخلی محصولات تراریخته در حالی در محاق قرار گرفته است که محصولات تراریخته به تایید مراجع معتبری در سطح جهان رسیده‎اند و تمام گزارش‎های موجود از سازمان بهداشت جهانی، سازمان فائو، اتحادیه اروپایی و سازمان غذا و دارو آمریکا و همچنین دوایر نظارتی مشابه در استرالیا، آمریکا و ژاپن همگی سلامت این محصولات را تایید کرده‎اند.

او افزود: عده‎ای مغرضانه مدعی هستند که مصرف این محصولات تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نبوده است، جالب است که این افراد وقتی حمایت مکرر دکتر دیناروند از محصولات تراریخته و صدور مجوز برای مصرف آن‎ها را دیده‎اند به وزارت بهداشت برای صدور مجوز این محصولات معترض شدند؛ البته این مخالفان اظهار نکردند که چرا در طی بیست سال گذشته به این روند معترض نبوده‎اند.

رئیس امور پژوهش و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی در ادامه تاکید کرد:  دولت روحانی کشور را در وضعیتی تحویل گرفت که واردات گندم به ۷.۵ میلیون تن، بالاترین مقدار خود در طی هزاران سال گذشته ، رسیده بود، در سال ۹۲ تولید گندم بین ۴ تا ۵ میلیون تن بود ، در سال ۹۳  و ۹۴ این مقدار به ترتیب به ۶ و ۸ میلیون تن رسید و در سال جاری نیز دولت بیش از ۱۰.۵ میلیون تن خرید تضمینی گندم داشته است و این به معنی بی نیازی از واردات خواهد بود.

قره‎یاضی تصریح کرد: من طرفدار تولید داخلی و توقف واردات هستم مگر در موارد همچون واردات چوب که به معنی حفاظت از جنگل‎ها است و به دلیل محدودیت منابع آبی توصیه می‎شود.

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران با اشاره به به تازه ترین گزارش مشترک سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی اشاره کرد و گفت: در این گزارش که حدود دوهفته پیش منتشر شده است صراحتا اعلام شده است که گلایفوسیت در غلظت‎هایی که در کشاورزی استفاده می‎شود هیچ اثر سوئی بر سلامتی انسان ندارد، جهش‎زا نیست و ماده وراثتی انسان را به هیچ عنوان دستخوش تغییر قرار نمی‎دهد، سرطانزا نیست.

قره‎یاضی با اظهار تاسف از برخی ادعاهای غلط مینی بر اینکه گلایفوسیت سم اختصاصی محصولات تراریخته است اظهار داشت: این سم شصت سال است که در کشاورزی مصرف می شود در حالی که از تولید محصولات تراریخته بیست سال زمان می‎گذرد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با حمایت از کشت ارگانیک گفت: کشاورزی ارگانیک و مهندسی ژنیتیک اهداف مشترکی دارند که می‎توانند یکدیگر را تقویت کنند.

قره یاضی در عین حال  با انتقاد از نحوه صدور گواهی تولید محصولات ارگانیک در کشور گفت: آخرین باری که به این روند اعتراض کردم انجمن ارگانیک من را مورد تعقیب قضایی قرار داد.