پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران, گفتگو  »   گلایفوسیت مورد استفاده در غلظت ‎های کشاورزی، سرطانزا نیست
14 خرداد 1395 , ساعت 13:30

رییس امور پژوهش و فناوری سازمان مدیریت و برنامه ریزی:

گلایفوسیت مورد استفاده در غلظت ‎های کشاورزی، سرطانزا نیست

رئیس امور پژوهش و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی گفت: وزارت بهداشت به کرات بر سلامت محصولات تراریخته در ادوار مختلف تاکید کرده است.

بهزاد قره یاضی- رییس امور پژوهش و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: تولید داخلی محصولات تراریخته در حالی در محاق قرار گرفته است که محصولات تراریخته به تایید مراجع معتبری در سطح جهان رسیده‎اند و تمام گزارش‎های موجود از سازمان بهداشت جهانی، سازمان فائو، اتحادیه اروپایی و سازمان غذا و دارو آمریکا و همچنین دوایر نظارتی مشابه در استرالیا، آمریکا و ژاپن همگی سلامت این محصولات را تایید کرده‎اند.

او افزود: عده‎ای مغرضانه مدعی هستند که مصرف این محصولات تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نبوده است، جالب است که این افراد وقتی حمایت مکرر دکتر دیناروند از محصولات تراریخته و صدور مجوز برای مصرف آن‎ها را دیده‎اند به وزارت بهداشت برای صدور مجوز این محصولات معترض شدند؛ البته این مخالفان اظهار نکردند که چرا در طی بیست سال گذشته به این روند معترض نبوده‎اند.

رئیس امور پژوهش و فناوری سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی در ادامه تاکید کرد:  دولت روحانی کشور را در وضعیتی تحویل گرفت که واردات گندم به ۷.۵ میلیون تن، بالاترین مقدار خود در طی هزاران سال گذشته ، رسیده بود، در سال ۹۲ تولید گندم بین ۴ تا ۵ میلیون تن بود ، در سال ۹۳  و ۹۴ این مقدار به ترتیب به ۶ و ۸ میلیون تن رسید و در سال جاری نیز دولت بیش از ۱۰.۵ میلیون تن خرید تضمینی گندم داشته است و این به معنی بی نیازی از واردات خواهد بود.

قره‎یاضی تصریح کرد: من طرفدار تولید داخلی و توقف واردات هستم مگر در موارد همچون واردات چوب که به معنی حفاظت از جنگل‎ها است و به دلیل محدودیت منابع آبی توصیه می‎شود.

رییس انجمن ایمنی زیستی ایران با اشاره به به تازه ترین گزارش مشترک سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی اشاره کرد و گفت: در این گزارش که حدود دوهفته پیش منتشر شده است صراحتا اعلام شده است که گلایفوسیت در غلظت‎هایی که در کشاورزی استفاده می‎شود هیچ اثر سوئی بر سلامتی انسان ندارد، جهش‎زا نیست و ماده وراثتی انسان را به هیچ عنوان دستخوش تغییر قرار نمی‎دهد، سرطانزا نیست.

قره‎یاضی با اظهار تاسف از برخی ادعاهای غلط مینی بر اینکه گلایفوسیت سم اختصاصی محصولات تراریخته است اظهار داشت: این سم شصت سال است که در کشاورزی مصرف می شود در حالی که از تولید محصولات تراریخته بیست سال زمان می‎گذرد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با حمایت از کشت ارگانیک گفت: کشاورزی ارگانیک و مهندسی ژنیتیک اهداف مشترکی دارند که می‎توانند یکدیگر را تقویت کنند.

قره یاضی در عین حال  با انتقاد از نحوه صدور گواهی تولید محصولات ارگانیک در کشور گفت: آخرین باری که به این روند اعتراض کردم انجمن ارگانیک من را مورد تعقیب قضایی قرار داد.

منبع: ایلنا

مطالب مرتبط

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید یک کود قارچ‌کش پروبیوتیک گیاهی شد که می‌تواند جایگزین چند هزار تن قارچ کش‌ شیمیایی شود. مرادی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان ...
سیزدهمین نمایشگاه ارگانیک ایران از تاریخ 22 آذر الی 30 آذر ماه 1402 در مرکز نمایشگاهی برج میلاد سالن A و B از ساعت 10 الی 20 برگزار می شود....
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه لوییزیانا درباره تاثیرات منفی تماس با مواد شیمیایی دفع آفات و علف‌کش گلیفوزیت (گلایفوسیت) در دوره بارداری هشدار داده‌اند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، در ...
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: بحث تولید محصولات ارگانیک یکی از اهداف جدی مجامع بین المللی، سازمان بهداشت جهانی و سازمان خوار و بار جهانی بوده که زیر ساخت‌های آن از جمله مبارزه ...
No Thoughts on گلایفوسیت مورد استفاده در غلظت ‎های کشاورزی، سرطانزا نیست

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>