آموزش استفاده از عصاره چریش بعنوان آفت کش طبیعی در نیجریه + فیلم

درخت چریش

چاپ

در نیجریه طرحی در جهت حمایت از محیط زیست و کشاورزی ارگانیک در حال اجراست. در قالب این طرح استفاده از آفت کش طبیعی که از عصاره برگ درخت چریش تهیه می شود به جای آفت کش های شیمیایی ترویج می شود.

درخت چریش با نام علمی Azadirachta indica گیاهی دولپه و بومی هندوستان است و در مناطق حاره ای از جمله بیشتر کشورهای آفریقایی رشد می کند. این درخت در نواحی جنوبی ایران نیز رشد می کند. از بذر و میوه درخت چریش، روغن چریش استخراج می گردد که کاربردهای دارویی متعددی دارد.

از دیرباز عصاره بذر، پوست و برگهای درخت چریش بعنوان آفت کش طبیعی مورد استفاده است. عصاره این گیاه حاوی ماده ای به نام آزادی راکتین (آزادی راختین) است که خاصیت حشره کشی دارد.

این ماده که از خاصیت دورکنندگی حشرات و ایجاد اختلال رشدی در حشرات برخوردار است بر روی بیش از ۲۰۰ گونه حشره موثر بوده، از طریق اختلال در رشد و بازدارندگی تغذیه لارو حشرات موجب کنترل آنها می شود.

محلولپاشی آزادی راکتین باعث اختلال در رشد و شفیره زایی حشرات شده و مرگ آنها را سبب می شود.

آزادی راکتین (عصاره چریش) بیشتر ویژگیهای یک آفت کش بی خطر را دارد چرا که در طبیعت تجزیه می شود و سمیت آن بر روی پستانداران بسیار پایین و عملا برای پستانداران غیر سمی است. در عین حال تاثیر منفی این ماده برای روی حشرات مفید پایین است. به همین دلیل این ترکیب طبیعی از گزینه های مناسب در برنامه های کنترل بیولوژیکی آفات محسوب می گردد و در کنترل آفات محصولات گلخانه ای و نیز گیاهان خانگی و آپارتمانی بعنوان گزینه ای بی خطر می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از آزادی راکتین به همراه آفت کش بیولوژیک بی تی، اثر سینرژیستی یا تشدید کنندگی به دنبال دارد به ویژه در آفاتی که به بی تی مقاومت نشان می دهند.

آزادی راکتین بعنوان ماده موثره در ساخت تعدادی از آفت کش های تجاری با نامهای مختلف از جمله نیمارین، بیونیم و تری آزین کاربرد دارد.

.