سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, مازندران  »   بلاست برنج خطری بیخ گوش شالیکاران / لزوم مصرف کودهای پتاسه و سیلیکاته
22 خرداد 1400 , ساعت 11:20

بلاست برنج خطری بیخ گوش شالیکاران / لزوم مصرف کودهای پتاسه و سیلیکاته

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: بیماری بلاست برنج، سبب کاهش میزان محصول شده و درصد شکستگی دانه‌ها هنگام تبدیل افزایش می‌ یابد.

عبدالرحمن زاغی با اشاره به اینکه بیماری بلاست برنج یکی از بیماری‌های مهم قارچی در مناطق برنج‌خیز روی ارقام محلی حساس (طارم) است که علایم آن روی برگ به‌صورت لکه‌های بیضی یا دوکی شکل مشاهده می‌شود، اظهارکرد: مرکز لکه‌ها معمولاً به رنگ خاکستری بوده و حاشیه لکه‌ها قهوه‌ای یا قهوه‌ای متمایل به صورتی است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در ارقام حساس در شرایط مرطوب چند لکه بهم متصل شده و سبب سوختگی و پژمردگی برگ‌ها می‌شود، افزود: لکه‌های ایجادشده روی ساقه، گره و یا دم خوشه سبب پوسیدگی در محل لکه شده و در صورت پیشرفت بیماری، دانه‌ها پوک و سنبله‌ها به‌رنگ سفید مایل به خاکستری می‌شود.

وی با اظهار اینکه بیماری بلاست، سبب کاهش میزان محصول می‌شود و درصد شکستگی دانه‌ها هنگام تبدیل افزایش می‌یابد، به ضرورت مبارزه تلفیقی برای پیشگیری و کاهش خسارت بیماری و افزایش کمی و کیفی محصول تاکید کرد.

زاغی تصریح کرد: در مدیریت مبارزه زراعی با بیماری بلاست برنج، کشت ارقام متحمل و مقاوم، اجتناب از مصرف بیش از حد کودهای ازته، کاشت زود هنگام، از بین بردن علف‌های هرز داخل و حاشیه مزارع و مصرف کودهای پتاسه و سیلیکاته در کاهش میزان آلودگی و خسارت این بیماری بسیار موثر است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: برای ارقام حساس و محلی در صورت لزوم، طی دو مرحله مبارزه شیمیایی توصیه می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه در مرحله رویشی اواسط پنجه‌زنی تا حداکثر پنجه زنی و مشاهده علائم بیماری روی برگ‌ها و در مرحله زایشی با ظهور ۲۰ تا ۲۵ درصد خوشه‌ها تا قبل از سفت شدن دانه‌ها مبارزه انجام شود، تصریح کرد: برای نتیجه‌دهی بهتر مبارزه با بیماری بلاست برنج، مبارزه شیمیایی پس از برطرف شدن شبنم ضروری است.

وی به کشاورزان توصیه کرد: با یکی از سموم توصیه شده مانند تری سیکلازول به میزان ۰.۵ کیلوگرم، وین به میزان ۴۰۰ سی سی، ناتیوو به میزان ۱۶۰ گرم، ویستا به میزان ۰.۵ کیلوگرم و فوجی وان به میزان ۱.۲۵ لیتر در هکتار علیه بیماری بلاست برنج استفاده شود.

زاغی در پایان با بیان اینکه برای حصول نتیجه بهتر، بایستی مبارزه شیمیایی پس از برطرف شدن شبنم انجام شود، به لزوم توجه به اطلاعیه های هواشناسی برای اطمینان از عدم بارندگی حداقل به مدت ۲۴ ساعت پس از سمپاشی، خودداری از مصرف سموم تاریخ گذشته، رسوب کرده، دارای نشتی، برچسب مخدوش شده و پلمپ نشده و تهیه سموم از فروشندگی های مجاز و معتبر در قبال اخذ فاکتور و استفاده از سمپاش مناسب (سمپاش یکصد لیتری موتوری و یا سمپاش پشت تراکتوری) و رعایت میزان محلول مصرفی در هکتار(۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر) تاکید کرد.

مطالب مرتبط

مبارزه شیمیایی و بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج تاکنون در بیش از ۲۷۰ هزار هکتار شالیزارهای استان های شمالی انجام شده است. به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ...
برداشت برنج هسته‌ای رقم شهریار در شالیزار‌های استان‌های مازندران و گلستان آغاز شد. محقق پژوهشکده ژنتیک و زیست فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: پژوهشگران مازندرانی از ...
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران به شالیکاران توصیه کرد مبارزه با بیماری بلاست را آغاز کنند. مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران گفت: زراعت برنج از کاشت تا برداشت ...
بذر هسته اي روشن به علت افزايش بهره وري و نياز کم به سموم مختلف باعث خوشحالي کشاورزان منطقه شده است. اين بذر محصول فعاليت هاي تحقيقاتي و اصلاح بذر شرکت هاي داخلي ...
No Thoughts on بلاست برنج خطری بیخ گوش شالیکاران / لزوم مصرف کودهای پتاسه و سیلیکاته

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>