جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, یزد  »   واردات سنک‌های اوریوس به ایران با هزینه‌های گزاف بی‌معنی است
16 خرداد 1400 , ساعت 14:14

واردات سنک‌های اوریوس به ایران با هزینه‌های گزاف بی‌معنی است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد که با وجود منابع غنی از «سنک‌های اوریوس» در ایران، واردات آنها(عوامل کنترل بیولوژیک) با هزینه‌های گزاف تقریباً بی‌معنی است.

به گزارش خبرگزاری آنا در ادامه برگزاری وبینارهای هفتگی توسط باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، وبینار ملی با عنوان «پرورش سنک‌های اوریوس در گلخانه‌ها» توسط باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد برگزار شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان سخنران این وبینار با تبیین اهمیت کشت در گلخانه‌ها از نظر اقتصادی، مشکل کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی در گلخانه‌ها را ناشی از عدم تنوع زیستی، وجود منبع غذایی نامحدود برای آفات و حذف رقابت‌های درون‌گونه‌ای و بین گونه‌ای در آفات معرفی و قابلیت عوامل کنترل بیولوژیک(سنک‌های جنس اوریوس) را در کنترل آفات تشریح کرد.

مهدی دهقانی زاهدانی با توجه به ورود عوامل کنترل بیولوژیک از اروپا به ایران، دلیل عدم توفیق عوامل بیولوژیک وارداتی را ناتوانایی در رقابت با گونه‌های بومی، نبود بستر زیستی مناسب برای عامل کنترل بیولوژیک و ناپایداری آن در اکوسیستم برشمرد و بیان کرد که با وجود منابع غنی از سنک‌های اوریوس در ایران، واردات آنها با هزینه‌های گزاف تقریباً بی‌معنی است.

دهقانی با تبیین روش‌های پرورش، رهاسازی و حفاظت و حمایت از گونه‌های بومی سنک‌های شکارگر در ایران، تطابق ژنتیکی گونه‌ها در مناطق مختلف ایران را به عنوان مهم‌ترین عامل موفقیت رهاسازی گونه‌های بومی سنک اوریوس معرفی کرد.

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد هم در این‌باره اظهار کرد: یکی از چالش‌های موجود در دنیای امروز استفاده بی‌رویه از کود و سموم شیمیایی در گلخانه‌هاست و برای رهایی از اثرات جانبی آنها در کشورهای توسعه‌یافته، روش‌های مختلف مهار زیستی یا کنترل بیولوژیک در اکوسیستم‌های گلخانه‌ای دنیا اجرا می‌شود.

امیرعباس علومی عنوان کرد که دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در راستای نیل به کشاورزی ارگانیک و پایدار، عزم خود را برای پرورش این عوامل بیولوژیک مفید جزم کرده است.

مطالب مرتبط

حوزه کشاورزی به عنوان بخش اصلی در تأمین اقلام اساسی سبد مصرفی خانوار‌ها اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد هر کشوری دارد؛ یکی از برنامه‌های مهم اقتصادی کشورها، سرمایه‌گذاری در این حوزه است به گونه‌ای ...
رئیس بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: استفاده از عوامل کنترل بیولوژیک به همراه استفاده از آفت‌کش‌ها، یکی از راهکارهای مدیریت تلفیقی آفات (IPM) است. ...
No Thoughts on واردات سنک‌های اوریوس به ایران با هزینه‌های گزاف بی‌معنی است

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>