سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   علمی  »   آیا گیاهان هم به آسپیرین نیاز دارند
22 خرداد 1400 , ساعت 9:23

آیا گیاهان هم به آسپیرین نیاز دارند

پژوهشگران استرالیایی در بررسی جدید خود دریافته‌اند که شاید افزودن آسپیرین به زمین کشاورزی بتواند به تقویت رشد گیاهان کمک کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، هنگام بازگرداندن زمین‌های صنعتی یا کشاورزی به حالت طبیعی خود، احیای دوباره پوشش گیاهی آن از جمله علف‌های بومی، حیاتی است. یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که شاید افزودن آسپیرین به زمین بتواند به رشد گیاهان آن کمک کند.

دارویی که ما آن را تحت عنوان آسپیرین می‌شناسیم، شکل مصنوعی یک ترکیب طبیعی موسوم به “سالیسیلیک اسید” (salicylic acid) است که در پوست درخت بید و سایر گیاهان یافت می‌شود. پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که آسپیرین، مقاومت نسبت به فشار را در گیاهان کشاورزی مانند گوجه‌فرنگی تقویت می‌کند و به محکم شدن آنها می‌انجامد.

این پژوهش جدید که به سرپرستی دکتر “سایمون پدرینی” (Simone Pedrini)، پژوهشگر “دانشگاه کورتین” (Curtin University) استرالیا انجام شده است، پیرامون این موضوع صورت می‌گیرد که آیا سالیسیلیک اسید، تاثیر مشابهی بر گیاهان وحشی دارد یا خیر. پژوهشگران به همین منظور، بذر سه علف بومی موسوم به Austrostipa scabra، Microlaena stipoides و Rytidosperma geniculatum را با تراکم بسیار کمی از سالیسیلیک اسید پوشاندند.

آزمایش‌های بعدی، در مزرعه‌ای واقع در ایالت استرالیای غربی انجام شد که هر سه نمونه علف بومی، به صورت طبیعی در آنجا می‌رویند. هنگامی که پژوهشگران، محصولات خود را با محصولات به دست آمده از بذرهای بدون پوشش مقایسه کردند، دریافتند که میزان بقا و رشد محصولات به دست آمده از بذرهای روکش شده، به صورت قابل توجهی بیشتر است.

پروفسور “کینگزلی دیکسون” (Kingsley Dixon)، از اعضای این گروه پژوهشی گفت: در حال حاضر به پژوهش‌های بیشتری نیاز است تا سالیسیلیک اسید به عنوان یک پوشش برای محافظت از سایر گونه‌های وحشی و بهبود مقاومت گیاهان بومی در برابر خشکسالی، دمای ناملایم، عوامل بیماری‌زا و آفت‌کش‌ها تایید شود. به علاوه، پوشش سالیسیلیک اسید باید به همراه سایر ترکیبات سودمند روی طیف گسترده‌تری از گیاهان آزمایش شود زیرا تاثیر ترکیبی آنها بر جوانه زدن بذر، رشد گیاه و ثبات آن می‌تواند به کارگیری موفقیت‌آمیز دانه‌ها را بهبود ببخشد.

این پژوهش، در مجله “PLOS ONE” به چاپ رسید.

مطالب مرتبط

No Thoughts on آیا گیاهان هم به آسپیرین نیاز دارند

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>