سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, ایران, فارس  »   کلنگ‌زنی گلخانه و بزرگترین مركز تولید نهال های گواهی شده عاری از ویروس مركبات برای استان های جنوبی کشور
26 خرداد 1400 , ساعت 10:48

کلنگ‌زنی گلخانه و بزرگترین مرکز تولید نهال های گواهی شده عاری از ویروس مرکبات برای استان های جنوبی کشور

آیین کلنگ‌زنی اولین گلخانه تولید نهال مرکبات عاری از ویروس (نهال گواهی شده) در جنوب کشور با حضور محمد مهدی برومندی معاون وزیرجهادکشاورزی در امور باغبانی و شکراله حاجی وند رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی در محل ایستگاه تحقیقات حسن آباد داراب برگزار شد.

به گزارش گیاهپزشکی ایران (ippn.ir) و به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم باغبانی در این مراسم که روز یکشنبه ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار گردید، نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی، رییس و معاونین سازمان جهاد کشاورزی فارس، رییس و محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس، رییس و محققین ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی داراب و دیگر مسئولین استان و شهرستانی حضور داشتند.

مرکبات از اقتصادی ترین محصولات باغی ایران است و سطح زیر کشت بارور مرکبات در کشور در حدود ۲۵۰ هزار هکتار و شامل در حدود ۱۰۰ میلیون اصله درخت است.

به دلیل بیماری‌های مرکبات و مخصوصا بیماری زوال مرکبات و بیماری‌های ویروسی و شبه ویروسی و نیاز به جایگزینی نهال در باغ‌های درجه سه و مسن کشور و همچنین توسعه مرکبات در کشور هر ساله حدود ۴ تا ۵ میلیون اصله نهال مرکبات مورد نیاز است.

در کشورهای مرکبات خیز، عملکرد باغات تجاری عاری از بیماری های ویروسی و شبه ویروسی در حدود ۷۰ تن در هکتار می باشد، در صورتی که بطور مثال عملکرد باغات مرکبات استان فارس بطور میانگین ۲۵ تن در هکتار بوده است. یکی از دلایل عمده این افت عملکرد عدم استفاده از نهال‌های سالم و گواهی شده است.

همچنین در سالهای اخیر بسیاری از باغات مرکبات در اثر بیماری‌های ریشه و بیماری‌های ویروسی و شبه ویروسی و زوال مرکبات از بین رفته اند که از دلایل مهم آن عدم استفاده از نهال‌های سالم و گواهی شده می باشد.

اولین و مهمترین اقدام برای کنترل بیماریهای ویروسی و شبه ویروسی مرکبات، تهیه و کاشت نهال‌های عاری از ویروس و عوامل شبه ویروسی است. تولید نهال سالم مرکبات نیز نیازمند پیوندک سالم و گواهی شده است که از باغات مادری تهیه می گردد.

با احداث باغات مادری ارقام تجاری مرکبات عاری از عوامل ویروسی و شبه ویروسی می توان به اهداف زیردست یافت:
۱- تولید انبوه پیوندک و نهال سالم قابل عرضه به بازار
۲- حفظ هویت ژنتیکی و باغبانی مرکبات بومی و مرغوب استان فارس و استان‌های جنوبی کشور
۳- مهیا شدن امکانات و راهکارهای لازم برای بررسی ارقام وارداتی از نظر بیماریهای مختلف ویروسی
۴- شناسایی و تشخیص بیماری های جدید که درفرآیند نموده سازی (Indexing) (شاخص گذاری) ظاهر می‌گردند
۵- پیشگیری ازگسترش بیماری های ویروسی و شبه ویروسی در مناطق مرکبات خیز
۶- زمینه سازی برای ایجاد اشتغال ازطریق سرمایه گذاری مطمئن دربخش باغداری
۷- احیاء باغ های قدیمی که به علت آلودگی وغیراقتصادی شدن ازگردونه تولید خارج می شوند
۸- فراهم شدن زمینه اعمال قوانین قرنطینه ای در خزانه ها و نهالستانها وکنترل ارقام وارداتی
۹- ترویج و تشویق نهال کاران به احداث نهالستان های استاندارد و تولید علمی نهال مرکبات

با کلنگ زنی و احداث و راه اندازی گلخانه تولید نهال های گواهی شده عاری از ویروس در جنوب کشور، نهال های سالم برای جایگزینی و توسعه باغهای مرکبات جنوب تامین خواهد شد که به کاهش خسارت بیماریهای ویروسی و شبه ویروسی و افزایش عملکرد تولید خواهد انجامید.

مطالب مرتبط

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در بازدید از باغ‌های زیتون رودبار گفت: استان گیلان با ۹ هزار هکتار باغ زیتون مقام نخست کشور را دارد و باید باغ‌های زیتون در کشور شناسنامه دار ...
رییس سازمان حفظ نباتات کشور، از تولید ۲۸ هزار تن انواع سموم و آفت کش‌ها توسط کارخانجات داخلی خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر شاهپور ...
هدف از اجرای این طرح سامان‌دهی وضعيت توليد نهال مرکبات، كنترل و پيشگيري از انتشار بيماري‌هاي قابل انتقال از طریق پیوند با استفاده از مواد گياهي سالم، کاهش هزینه‌های تولید نهال سالم، توليد پايه‌هاي مادري ...
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: پیش بینی می‌شود پس از بهره‌برداری از باغ مادری، به طور میانگین در هر سال 400 هزار اصله نهال گواهی شده از این باغ تامین شود ...
No Thoughts on کلنگ‌زنی گلخانه و بزرگترین مرکز تولید نهال های گواهی شده عاری از ویروس مرکبات برای استان های جنوبی کشور

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>