پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, اخبار ایران, استان ها, اطلاعیه ها, مازندران  »   اطلاعیه حفظ نباتات مازندران در خصوص شناسایی مزارع دیر كاشت برنج
30 خرداد 1400 , ساعت 14:22

اطلاعیه حفظ نباتات مازندران در خصوص شناسایی مزارع دیر کاشت برنج

مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مازندران در خصوص شناسایی مزارع دیر کاشت برنج برای مدیریت آفت کرم ساقه خوار برنج اطلاعیه ای صادر کرد:

نظر به اینکه هر ساله به دلایل مختلف ( نظیر توسعه و تجهیز اراضی شالیزاری و تحویل دیرهنگام اراضی به بهره برداران کشت دوم بعد از برداشت گندم و کلزا و … ) برخی از بهره‌برداران خارج از تقویم زراعی به کشت برنج اقدام می نمایند زمینه برای افزایش تراکم جمعیت و تداوم نسل کرم ساقه خوار فراهم گردیده و علاوه بر آن تداخل نسل ۲ و ۳ آفت، تاثیرپذیری روشهای کنترل آفت خاصه مبارزه شیمیایی را کاهش می دهد لذا به منظور مدیریت مطلوب آفت یاد شده در کشت های تاخیری موارد ذیل توسط کارشناسان پیش آگاهی و شبکه مراقبت برنج آن شهرستان مورد توجه و پیگیری جدی قرار گیرد.

۱- شناسایی مزارع و ثبت آدرس، شماره تلفن، مشخصات دقیق بهره بردارانی که خارج از تقویم زراعی اقدام به کشت برنج نمودند توسط کارشناسان پهنه مراکز الزامیست.

۲- بازدید مستمر هفتگی مزارع شناسایی شده توسط کارشناسان پهنه به منظور اطلاع دقیق از بیولوژی آفت، هماهنگی با مسئول حفظ نباتات شهرستان، محققین ذیربط مراکز تحقیقاتی کارشناس مسئول شبکه مراقبت برنج مدیریت حفظ نباتات مهندس نادری جهت تبادل اطلاعات، تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی مناسب برای مدیریت آفت بسیار تاکید می گردد.

۳- نظر به اینکه در این برهه زمانی به دلیل دمای بالای هوا از پوشش نایلونی استفاده نمی گردد، به منظور پیشگیری از تخم ریزی پروانه ساقه خوار در خزانه، اطلاع رسانی لازم به بهره‌برداران جهت استفاده از پشه بند به جای پوشش نایلونی خزانه ها بسیار مورد تاکید می باشد.

۴- نصب تله های نوری به تعداد حداقل ۲ الی ۳ عدد در هکتار خاصه از اطراف خزانه به منظور شکار انبوه شب پره های ساقه خوار برنج توصیه و تاکید گردد.

۵- مبارزه شیمیایی در خزانه با سموم مایع رایج ۵ الی ۷ روز قبل از انتقال نشا به زمین اصلی به بهره برداران توصیه گردد.

۶- مبارزه مکانیکی از طریق وارسی نشانه ها قبل از انتقال به زمین اصلی به منظور حذف و امحاء بوته های حاوی دسته‌جات تخم آفت در کاهش آلودگی مزرعه بسیار موثر می باشد.

۷- بازدید میدانی و در صورت لزوم توصیه به مبارزه شیمیایی با سموم توصیه شده ۱۵ الی ۲۰ روز پس از نشا هنگام تداخل نسل آفتاب در کاهش آلودگی و خسارت ناشی ها موثر می باشد.

۸- مبارزه مکانیکی از طریق حذف و امحاء بوته های آلوده به لارو ساقه خوار (غلاف برگ بوته های آلوده به رنگ طلایی یا قهوه‌ای روشن بوده و به راحتی با بوته های سالم که سبز رنگ می باشد قابل تشخیص می باشد ) هنگام وجین دستی به بهره برداران تاکید گردد.

۹- رصد و پایش فروشگاه های سموم به منظور بررسی سموم مورد عرضه در فروشگاه ها و برخورد قاطع با فروشندگان سودجو و افرادی که دستورالعمل و توصیه سازمان حفظ نباتات کشور را رعایت ننموده و توصیه‌های غیرکارشناسی نظیر اختلافات دو یا چند ترکیب و یا سموم ثبت نشده را برای کنترل ساقه خوار به کشاورزان توصیه می نمایند مورد انتظار می باشد.

مطالب مرتبط

با اجرای تفاهم نامه آموزشی ترویجی ارتقای توانمندی‌های زنان روستایی، زمینه مشارکت زنان روستایی در تولید و کاربرد زنبور تریکوگراما برای کنترل کرم ساقه خوار برنج فراهم گردید. به دنبال ...
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از رهاسازی زنبور تریکوگراما در ۲ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان برای کنترل بیولوژیک آفت ساقه خوار برنج خبر داد. سید علی ...
طرح کشت توام شالی و پرورش اردک در در 10 هزار مترمربع اراضی شالیزاری روستای نقارچی محله از توابع مرکز جهاد کشاورزی دهستان سمسکنده شهرستان ساری اجرا شد. مدیر جهاد ...
وضعیت دپو و رکود بازار برنج تولیدی سال گذشته پس از گذشت یک ماه از سال جدید در حالی است که قیمت فعلی رقم طارم هاشمی نسبت به اسفند ماه پارسال حدود ...
No Thoughts on اطلاعیه حفظ نباتات مازندران در خصوص شناسایی مزارع دیر کاشت برنج

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>