پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
»   اخبار, ایران  »   ۲.۲ میلیون هکتار با آفت سن مادر و پوره سن گندم و جو در سال زراعی جاری مبارزه شد
5 تیر 1400 , ساعت 12:13

۲.۲ میلیون هکتار با آفت سن مادر و پوره سن گندم و جو در سال زراعی جاری مبارزه شد

بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار با آفت سن مادر و پوره در مزارع آبی و دیم گندم و جو کشور در سال زراعی جاری توسط کشاورزان مبارزه شد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: میزان مبارزه با سن در مزارع جو حدود ۲۰۰ هزار هکتار بوده است.

سعید معین افزود: در سال زراعی جاری در مزارع دیم و آبی رها شده و برگشتی گندم نیز در سطح حدود ۲۰۰ هزار هکتار دیگر مبارزه با سن توسط بخش دولتی و کشاورزان صورت گرفت.

وی اظهار داشت: از نیمه بهمن سال ۹۹ مبارزه با سن در استان های جنوبی کشور مانند کهنوج جیرفت و حاجی آباد هرمزگان آغاز شد و با گرم شدن هوا در اوایل فروردین همه استان ها درگیر مبارزه با سن شدند.

معین گفت: بر اساس پیش بینی های سازمان هواشناسی کشور، افزایش ۲ تا ۳ درجه ای دما و کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی بارندگی را به طور میانگین در سال ۹۹ داشتیم و در فروردین امسال نیز بنا به گزارش های هواشناسی در داخل و در سطح بین المللی، افزایش دما به ۳ تا ۵ درجه رسید که برای مراحل رشد آفت سن، شرایط خوبی بود.

وی ادامه داد: ما با توجه به پیش بینی های کاهش بارندگی و شرایط خشکی در بهمن و اسفند سال ۹۹ تغییراتی را در دستورالعمل سازمان از جمله در زمینه نمونه برداری، برآورد جمعیت آفت سن و افزایش سطح مبارزه دادیم تا این دستورالعمل پاسخگوی شرایط اضطراری باشد.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور مبارزه با سن مادر را مهم خواند و اذعان داشت: اگر سن مادر تخم ریزی کند، در این مرحله مبارزه بیهوده خواهد بود، از این رو باید تلاش کرد که سن مادر کمتری در هر هکتار باشد تا به همان نسبت پوره کاهش یابد.

وی با بیان این که در سال زراعی جاری مزارع گندم رها شده نیز داشتیم، گفت: به علت پایین بودن قیمت خرید تضمینی این محصول در فاز نخست، افزایش فیمت کود و سایر نهاده ها برخی از کشاورزان با پوره سن مبارزه نکردند ضمن آن که به دلیل خشکسالی نیز برخی از مزارع دیم گندم قابل برداشت نبودند و رها شدند.

مطالب مرتبط

No Thoughts on ۲.۲ میلیون هکتار با آفت سن مادر و پوره سن گندم و جو در سال زراعی جاری مبارزه شد

Leave A Comment

  • آخرین مطالب

  • برچسب ها

  • <div id="div_eRasanehTrustseal_82516"></div>
    <script src="https://trustseal.e-rasaneh.ir/trustseal.js"></script>
    <script>eRasaneh_Trustseal(82516, true);</script>